بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
در گفتگو با بورس نیوز تاکید شد:

موفقیت عرضه پسته در گرو احترام به بازار سنتی

وضعیت کشت و برداشت محصولات کشاورزی (بجز چغندرقند) در سال جاری مطلوب بوده و تعادل در عرضه و تقاضا برقرار است و نگرانی بابت افزایش قیمت های شدید وجود ندارد.
کد خبر : ۱۹۶۴۳۰

موفقیت عرضه پسته در بورس کالا در گرو احترام به بازار سنتی

به گزارش بورس نیوز، شواهد حاکی از آن است که بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله پسته و خرما، آماده ورود به بورس کالا هستند.

کاوه زرگران دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی در گفتگو با بورس نیوز در خصوص عرضه محصولات کشاورزی جدید همچون پسته و خرما و... در بورس کالا بیان کرد: موفقیت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا در گرو احترام به قوانین بازار معاملات سنتی محصولات کشاورزی خواهد بود.

وی افزود: باید سیاستی اتخاذ شود که معاملات در بورس کالا، نظم بازارهای سنتی را برهم نزند. به هر حال محصولات کشاورزی با قیمت کمتری از کشاورز خریداری شده و به سبب وجود واسطه ها در بازار ، با قیمت بالاتری به دست مصرف کننده می رسد. حذف واسطه ها اتفاق مطلوبی نیست؛ چرا که به دلیل ضعف سیستم بانکی در تامین مالی، واسطه ها نقش بزرگی در تامین نقدینگی و سرمایه در گردش بازارهای کالایی دارند و حذف یکباره واسطه ها بدون تامین منابع مالی مورد نیاز بازارها، به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی لطمه خواهد زد.

وی تصریح کرد: عرضه محصولات کشاورزی مانند پسته، برای صادرکنندگان منافعی به همراه خواهد داشت؛ ولی احتمالا برای واحدهای فرآوری مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

در ادامه در رابطه با وضعیت محصولات کشاورزی اظهار کرد: بهم خوردن تعادل در میزان عرضه و تقاضای هر محصولی، افزایش قیمت آن محصول در بازار را به دنبال خواهد داشت. وضعیت کشت و برداشت محصولات کشاورزی (بجز چغندرقند) در سال جاری مطلوب بوده و تعادل در عرضه و تقاضا برقرار است و نگرانی بابت افزایش قیمت های شدید وجود ندارد. اما نکته اینجا است که حجم صادرات در تقاضای بازار اثر مستقیم دارد. معمولا ستاد تنظیم بازار با بررسی بازار کالاها و محصولات مختلف، محدودیت هایی برای صادرات در نظر می گیرد که تعادل بازار داخل حفظ شود و امیدواریم این سیاست به خوبی ادامه یابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر