بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
وزیر اقتصاد گفت: در ۱۸ ماه گذشته صادرات غیرنفتی کشور ۶۰ تا ۶۱ میلیارد دلار بوده که بر اساس آخرین آمار ۲۷ میلیارد دلار یعنی حدود ۴۵ درصد بازگشته است.
کد خبر : ۱۹۷۸۱۳

۲۷ میلیارد دلار از صادرات غیرنفتی به کشور بازگشته است

به گزارش بورس نیوز، فرهاد دژپسند در حاشیه هشتاد و نهمین نشست گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با تاکید بر لزوم تسهیل شرایط برای بازگشت ارز صادراتی گفت: در صورتی که ارز صادراتی وارد کشور شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی افزود: برای حذف نفت از بودجه مانند سایر کشور‌های دنیا باید به سمتی برویم که منابع را از طریق مالیات تأمین کنیم. در صورتی که این اقدام را با سرعت انجام دهیم امکان دارد بر فعالان اقتصادی کشور فشار وارد شود بنابراین در علوم اقتصادی تاکید می‌شود که رابطه بین رشد اقتصادی و مالیات مورد توجه قرار گیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در سال‌های گذشته منابع حاصل از صادرات از مالیات بر ارزش افزوده معاف بود و به محض اعلام، سازمان امور مالیاتی این نوع مالیات را مسترد می‌کرد.

دژپسند تصریح کرد: اما از دو سال قبل به دلیل شرایط خاص اقتصادی برای بازگشت ارز صادراتی قانونگذار شرایطی را در نظر گرفت تا اطمینان حاصل شود که ارز به چرخه اقتصادی کشور باز می‌گردد سپس معافیت مالیاتی اعمال شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در ضوابط اجرایی مشکلاتی وجود داشت که قرار شد بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی تا دو هفته آینده این موضوع را بررسی کرده و تسهیلات را فراهم کنند تا صادرکنندگان دستشان باز باشد؛ بنابراین اگر صادرکننده نتوانست ارز خود را در مدت چهار ماه بازگرداند با ملاطفت با این موضوع برخورد شود.

وی خاطرنشان کرد: در ۱۸ ماه گذشته صادرات غیرنفتی کشور ۶۰ تا ۶۱ میلیارد دلار بوده که بر اساس آخرین آمار ۲۷ میلیارد دلار یعنی حدود ۴۵ درصد بازگشته است. صادرکنندگان ریشه دار همه تلاششان این است که ارز خود را بازگردانند و ما باید کاری کنیم که ارز بیشتری به چرخه اقتصادی کشور بازگردد. اگر نیمی از ۵۵ درصدی که هنوز بازنگشته وارد چرخه اقتصادی شود یقین بدانید بخش توجه قابل توجهی از مشکلات حل خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره فرار مالیاتی نیز گفت: میزان فرار مالیاتی اکنون بدون در نظر گرفتن جرایم حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان است. علت اختلاف در دامنه اعلامی این است که برخی موارد را باید به عنوان مالیات معوق و نه فرار مالیاتی در نظر گرفت. رقم ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از عدم دقت نیست بلکه به دلیل نوع تفسیر از فرار مالیاتی است.

دژپسند اضافه کرد: خوشبختانه اکنون سازمان امور مالیاتی اقدام خوبی را انجام داده مبنی بر اینکه اگر مودیان مالیاتی بدهی خود را تا پایان مهرماه پرداخت کنند بدهی آن‌ها بخشیده می‌شود. این یک فرصت طلایی است که اگر انجام شود بسیاری از مالیات‌های معوق باز خواهد گشت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره پیشنهاد مسیر سبز مالیاتی گفت: برای فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی که کارنامه مالیاتی قابل قبولی دارند تسهیلات و شرایطی برای سهولت کار در نظر گرفته می‌شود. بر این اساس همه نیازمندی‌ها و بخش‌های مربوط به کسب و کار باید در مسیر سبز قرار داشته باشند به عنوان مثال مودیان خوش حساب نباید برای دریافت گواهینامه‌های مختلف معطل شوند. سازمان امور مالیاتی در حال تدوین دستورالعمل جدیدی است که بر اساس آن مودیان مالیاتی خوش حساب برای اقدامات مختلف با حداقل مشکلات و گرفتاری‌ها روبرو خواهند شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر