بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار در گفتگو با بورس‌نیوز: 

«ریزش شاخص» زهر غیرحرفه‌ای‌ها را می‌گیرد

ریزش شاخص را می‌توان امری مثبت در جهت گرفتن زهر حرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های احساسی از بازار قلمداد کرد.  
کد خبر : ۱۹۸۳۴۷
 
ریزش شاخص، زهر سرمایه گذاران غیرحرفه‌ای را می‌گیرد
 
حمید مرتضی کوشکی، مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار در بررسی بازار روز جاری به خبرنگار بورس نیوز گفت: وقتی شاخص افزایش داشت و از ۹۰ هزار واحد تا ۱۹۸ هزار واحد بالا رفت، رشدی صددرصدی اتفاق رقم خورد و بهتر است، گذری به تاریخ زده و به سال ۹۲ برگردیم که البته خاطره بسیار بدی را برای تمامی بازار سرمایه‌ای ها زنده می‌کند. 

بازار از تکرار اتفاقات سال ۹۲ می‌ترسد
وی با اشاره به این موضوع اظهارکرد: ریزش شدید بازار در سال ۹۲ باعث شده که در پی هر صعود، نگاه‌ها به سمت اتفاقات قدیم رفته و منتظر تکرار آن باشیم. اگر معیار را مقدار شاخص در نظر گرفته شود بهتر است دلایل ریزش بازار در سال ۹۲ نیز موردبررسی و مقایسه قرار گیرد. 

این کارشناس بازار سرمایه به کاهش قیمت نفت از سال ۹۲ به بعد اشاره کرد و افزود: سال ۹۳ قیمت نفت صد دلار بود و  بعد از گذشت دو سال به ۲۵دلار کاهش یافت؛ درآمد فولادمبارکه و بسیاری از شرکت‌های بزرگ نیز تحت تأثیر کاهش‌های قابل‌توجه نرخ جهانی قرار گرفت و بر بازار بسیار تأثیرگذار بود اما؛ موقعیت امروز بازار جهانی قابل‌مقایسه با بازار آن زمان نیست.

رشد نماد‌هایی باارزش ذاتی پایین
وی به نکته دیگری در همین رابطه اشاره کرد و گفت: طی مدتی که بازار با رشد همراه بوده برخی نماد‌ها بی‌دلیل رشد کردند و به عبارتی این رشد بسیار فراتر از ارزش‌های ذاتی آن‌ها بوده است؛ متأسفانه تبلیغات گسترده روی این نمادها، عاملی در جهت جذب نقدینگی بسیار بالا بوده است. 

کوشکی تصریح کرد: بخش مهم بازار بر این نماد‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما؛ بعد از انتشار و بررسی گزارش عملکرد این شرکت‌ها می‌توان دریافت که هیچ توجیه قیمتی برای این گزارش‌ها وجود ندارد و رشد سودآوری قادر به پشتیبانی از قیمت نیست؛ بنابراین بعد از مدتی سهامدار پشیمان شده و شروع به عرضه می‌کند. 

بازار تحت تأثیر حرکات احساسی
مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار، بازار را تحت تأثیر این حرکات احساسی دانست و افزود: در سقوط و صعود این تأثیرپذیری محسوس است، بنابراین به‌یک‌باره بازار منفی می‌شود که اصلاً روندی منطقی نیست. 

وی ادامه داد: بازار در حال حاضر لیدر محور شده بنابراین باعرضه برخی نماد‌ها به‌عنوان لیدر، کلیت بازار نیز منفی می‌شود اما؛ نکته مهم آن بوده که باید لیدر درست تعریف شود. سهامی که وضعیت مالی و عملکردی مناسب داشته و چشم‌انداز رشد و سودآوری آن مشخص است را می‌توان لیدر نامید؛ بنابراین تا زمانی که خبر منفی برای سهامی، چون فولاد مبارکه یا نماد‌های پالایشگاهی منتشر نشود جای نگرانی وجود ندارد.

بازی شرکت‌ها و سقوط عظیم شاخص
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص سقوط شاخص گفت: زمانی که دلیل سقوط شاخص، دلیلی تأثیرگذار بر کلیه صورت‌های مالی شرکت‌ها باشد، شاهد سقوطی عظیم خواهیم بود؛ در غیر این صورت فروش‌های احساسی را نمی‌توان مؤثر بر اعداد و ارقام صورت‌های مالی دانست.

وی ادامه داد: در این شرایط افراد مطلع به فروش سهم نمی‌پردازند و این حرکات نشان از خروج فعالین غیرحرفه‌ای است که بدون تحلیل و بر اساس احساس وارد بازار و از آن خارج می‌شوند. 

بازار متعادل می‌شود
این کارشناس بازار سرمایه روند بازار را متعادل پیش‌بینی کرد و گفت: پول به سمت شرکت‌هایی حرکت می‌کند که رشد و سودآوری داشته باشد؛ برخی شرکت‌ها همیشه سودآور بوده‌اند و برخی دیگر نیز جهشی در آینده خواهند داشت. البته این جهش ناشی از تأثیر نرخ نخواهد بود چرا که نرخ، فاکتوری سوخته است و نمی‌توان دلار را بر سودآوری مؤثر دانست. 

وی ادامه داد: از عوامل تأثیرگذار می‌توان به بازار‌های جهانی و عملکرد تولید و فروش شرکت‌ها اشاره کرد؛ که خود باعث می‌شود حرکت به سمت شرکت‌ها با طرح‌های توسعه‌ای پیش برود. 

منفی شدن بازار خوب است
کوشکی در خصوص بازار قرمز پوش امروز عنوان کرد: ریزش ۱۰هزار واحدی شاخص اصلاً غیرمنطقی نیست. نکته‌ مثبتی که کمتر به آن توجه شده این است که این منفی شدن می‌تواند بسیار خوب هم باشد چراکه حمایت‌های بیجا از بازار درگذشته باعث ریزش سبد شخصی سهامداران می‌شد. برای مثال سبد شخصی ۲۰ درصد ریزش داشت، اما شاخص دو درصد. این به‌اصطلاح شاخص فرسایشی بسیار اذیت کننده بود اما؛ در حال حاضر همگرایی شاخص با سبد‌های سرمایه‌گذاران باعث جذابیت در چند روز آتی و ورود پول به این نماد‌ها خواهد شد. 

روند بازار سرمایه مثبت است
مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار در پایان روند بازار سرمایه را در بلندمدت مثبت دانست و گفت: بررسی روند ۲۲ تا ۲۵ ساله بازار سرمایه نشان از رشد صعودی ممتد دارد و انتظار همین اتفاق نیز باید وجود داشته باشد. زیرا شرکت‌ها در تلاش برای هر چه‌بهتر شدن هستند که یک امر ثابت‌شده نه تنها در کشور بلکه در دنیاست. کسی برنده است که سهم خوب انتخاب کند، مدیریت سرمایه داشته باشد و صبور باشد. در بازار سرمایه عمده سودها به افراد صبور داده‌شده است. ریزش شاخص را می‌توان امری مثبت در جهت گرفتن زهر حرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های احساسی از بازار قلمداد کرد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۳
دو کلمه توجیه بازار