بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
امروز اهالی بازار توان تفکیک سهم‌ها را از دست داده‌ و برای رهایی از زیان بیشتر در جریانی دسته‌جمعی تن به حراج سهام خود داده‌‌اند.
کد خبر : ۱۹۸۳۶۱

به گزارش بورس نیوز، درحالی‌که قریب به‌اتفاق فعالان بازار انتظار نداشتند در آستانه انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه شرکت‌ها، شاهد افت و ریزش سنگین بازار باشیم، ولی متأسفانه این سقوط سنگین و بی‌سابقه در معاملات امروز رخ داد تا به تعبیری امروز را «سه‌شنبه سیاه بورس»، شناسایی و عنوان کنیم.

البته پیش‌ازاین، بسیاری از تکنیکالیست‌ها و تحلیلگران خبره بنیادی، از احتمال قوی افت و ریزش بازار خبر داده بوده بودند، ولی در بازار گرم و داغ این روز‌های بورس، گوش کسی به این هشدار‌ها بدهکار نبود.

از طرفی، انتشار یک خبر ناموثق و یا شایعه، دلیل اصلی ریزش بازار از سوی عده‌ای از فعالان بازار عنوان‌شده است. خبری با این مضمون که دولت کلیه اطلاعات سهامداران را از سازمان گرفته و در سال آینده، برای معامله گران و سهامداران از ابتدای سال جاری، مالیات بر عایدی سرمایه اخذ خواهد شد. (این موضوع فقط در حد شایعه مطرح‌شده و رسمیت ندارد)

«بورس تهران»

در معاملات امروز شاهد ریزش سنگین بازار بودیم و  شاخص کل بورس تهران یکی از سهمگین‌ترین افت‌های خود را در سال جاری تجربه کرد. به‌طوری‌که نزدیک به ۹۰ درصد نماد‌های بورسی در جریان معاملات امروز در دامنه منفی قیمت معامله شدند و هم‌زمان، شدت مرعوب‌کننده عرضه‌ها در نماد ۷۵ درصد بنگاه‌های بورسی به تشکیل صف فروش انجامید. این هجوم دسته‌جمعی برای فروش و خروج از جریان معاملات در حالی رخ داد که متغیر‌های بنیادی - چه از سوی شرکت‌ها، چه بازار ارز و چه بازار جهانی – هنوز سیگنال منفی ارسال نکرده است.

به نظر می‌رسد فعالان بازار از تداوم ریزش قیمت‌ها بیشتر می‌هراسند و همراه با هیجان عمومی حاکم بر بازار در پی نجات سرمایه خود از زیان بیشتر  هستند؛ لذا چرخه معیوب هیجان در بورس تهران، امروز به شکل ریزش فراگیر قیمت‌ها خودنمایی کرد و شاخص کل دریکی از شدیدترین افت‌های خود در سال جاری، بیش از ۳.۴ درصد ریخت و بدترین عملکرد خود را از اردیبهشت‌ماه امسال رقم زد. کاهش آخرین قیمت سهام ۹۷ درصد از کل شرکت‌های بورسی (۳۱۵ نماد از ۳۲۵ نماد) و همچنین، شکل‌گیری صف فروشی به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان در حدود ۷۵ درصد از کل نماد‌ها به‌خوبی گویای آرایش هیجانی بازیگران بورسی در معاملات امروز است.

برآیند این رفتار در ریزش نزدیک به ۱۱ هزار واحدی شاخص کل و عقب‌گرد به کمترین سطح از ابتدای پاییز نمایان شد.

با حجم  فزاینده فشار فروش‌ها حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های سهامداران دود شد و به هوا رفت. جالب این است که تمام نماد‌ها فشار یکسانی را تحمل می‌کنند و از حیث شدت افت قیمت باهم برابرند و دیگر بین سهم‌های اصطلاحاً بنیادی و سهم‌های غیر بنیادی تفاوتی مشاهده نمی‌شود و همه باهم تحت‌فشار بی‌رحمانه عرضه هستند. حتی اخباری که پیش‌ازاین می‌توانست قیمت یک سهم را تا سقف مجاز روزانه تقویت کند، امروز از سهام دست‌گیری نمی‌کند و سیلاب عرضه‌ها بر دوش شاخص سنگینی می‌کند.

افق‌های بسته سهامداری

طی این روز‌ها شاهد حرکت زیگزاگی و افت‌وخیزهای متلاطم قیمت در عموم سهم‌ها بوده‌ایم. درواقع، نوعی پوست‌اندازی در بازار و مهاجرت بخشی از نقدینگی به سمت گروه‌های اصطلاحاً بنیادی بازار رقم خورد و خود را درروند حرکتی شاخص کل و شاخص هم‌وزن نشان داد. اما امروز قیمت همه سهم‌ها یکدست باهم سقوط کردند.

به نظر می‌رسد که امروز اهالی بازار توان تفکیک سهم‌ها را ازدست‌داده و برای رهایی از زیان بیشتر در جریانی دسته‌جمعی تن به حراج سهام خود داده‌اند.

افق‌های کوتاه سهامداری و تلاش برای کسب سود از خریدوفروش روزانه باعث شده تا میزان افت قیمت به حداکثر برسد. فاصله چشمگیر نقاط شروع و پایان شاخص به‌خوبی از سیطره نگاه کوتاه‌مدت حکایت دارد که در نحوه سفارش گذاری‌ها در طول معاملات هم نمایان شده است. شروع مثبت شاخص کل در دادوستد‌های امروز و سفارش‌هایی که رفته‌رفته با نگاه با روند عمومی روی قیمت‌های پایین‌تر گذاشته شدند و شاخص را به پایین‌تر حد خود از ابتدای پاییز تنزل داد، نشان می‌دهد که جای تحلیل عمیقاً در بازار خالی است و تصمیمات به دام روند‌های روزانه افتاده و قدرت پیش‌بینی آینده میان‌مدت را عجالتاً ازدست‌داده است.

حافظ عزیزی نقش _مدیر گروه تحلیل و مطالعات بازار کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

درس عبرتی برای سهامداران

مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار در گفتگو با بورس‌نیوز: 

«ریزش شاخص» زهر غیرحرفه‌ای‌ها را می‌گیرد

کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

فروشندگان پشیمان خواهند شد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهران
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۳
فاتحه بازار بورس را وقتی خوندم که وسط سال مالی قوانین بازار پایه عوض شد و اغتماد مردم از بین رفت.از حالا به بعد با یه شایعه و خبر منفی همین بساط را میفته.خیلی راحت اعتماد مردم سلب شد متاسفانه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۸
بنظر بنده باز هم شاخص میتونه ریزشی باشه و اصلاح بشه چون این مدت شاخص بیش از اندازه رشد کرده و احتیاج به تعدیل داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
بی اعتمادی سایه انداخته است بر بورس ابهامات بورس ومدیران ان بزرکترین تهدید هست که سهامداران متوجه ان شدهاند ای بی اعتمادی از حمله داعش هم خطرناکتر است برای سهامداران
حمیدرضا م
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
وزیر اقتصاد اعتراف کرد که عده ای باهاش تماس گرفتن و گفتن شاخص زیادی رشد کرده بکش پایین اونم دستور ریزش به بازار داده تا عرضه ها زیادبشه و اینطوری این همه پول دود شد ایا نمیشد با این همه پول کارهای مفید بسیاری انجام داد درجهت تولید و اشتغال؟
ناشناس
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
جسارت نباشه
خیلی هایی ک ب بورس میان زحمت نمی کشن برن دو تا کتاب راجع ب بورس و اقتصاد بخونن
رشد بورس مشروطه به تزریق پول های جدید
وتداوم رشد بورس هم رشد اقتصادی شرکت ها نه هیجان لحظه ای سهام داران
وقتی رشد شرکت ها باشه سرمایه عمومی مردم با منطق وارد بازار بورس میشه
ناشناس
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲
هر چقدر با درآمد نفت و خام فروشی چندین دهه تولید و اشتغالزایی رشد کرد با این پول ها هم می شد. دور از حضور احمقانه ترین و بی منطق ترین روش کنترل نقدینگی در بورس اتفاق می افتد که البته بهای آن خروج نقدینگی مولد به بازارهای غیرمولد و زمین خوردن تولیده.