بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
رئیس موسسه مطالعات انرژی مطرح کرد:

نیاز ۲۰ میلیارد دلاری صنعت نفت برای توسعه

براساس برآورد‌های صورت گرفته در سال ۸۳، صنعت نفت برای توسعه، نیازمند ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد بود. این رقم در شرایط کنونی متفاوت خواهد بود و هنوز مشخص نیست.
کد خبر : ۱۹۸۷۶۰
 
نیاز ۲۰ میلیارد دلاری صنعت نفت برای توسعه
 
 
به گزارش بورس نیوز،علی مبینی دهکردی، رئیس موسسه مطالعات انرژی در خصوص ایجاد ارتباط ما بین صنعت نفت و گاز و بازار‌های مالی عنوان کرد: انتظار می‌رود استفاده بیشتر از ابزار‌های مالی عامل بر توسعه صنعت نفت باشد. تلاش‌هایی در همین زمینه صورت گرفته که نقدینگی موجود در کشور به صنعت نفت و گاز هدایت شود، زیرا امری لازم در جهت توسعه فناوری و سرمایه در بخش‌های صنعت نفت از جمله صنایع بالادستی، میان دستی و پایین دستی است.

میزان مصرف انرژی کشور ۱۰ برابر کشور‌های توسعه یافته است
وی میزان تولید نفت و گاز کشور را ۹.۵ میلیون بشکه عنوان کرد و افزود: از این میزان تولید معادل ۶ میلیون بشکه به صرف داخل می‌رسد، در حالی که این میزان تولید در روز، ظرفیتی مناسب برای صرفه جویی را فراهم می‌آورد. لازم به ذکر است میزان مصرف انرژی کشور حدود ۵ تا ۶ برابر متوسط جهانی و حدود ۱۰ تا ۱۲ برابر کشور‌های توسعه یافته است.

رئیس موسسه مطالعات انرژی ایجاد فعالیت مشترک ما بین ابزار‌های مالی و صنعت نفت را نیازمند بررسی دقیق دانست و گفت: برای رسیدن به این مهم می‌توان از ظرفیت استارت آپ‌ها استفاده کرد. 

صنعت نفت نیازمند سرمایه گذاری است
وی افزود: از مسائل مهم صنعت نفت، نیاز به سرمایه گذاری است که باید جدی پیگیری شود، چرا که استفاده از سرمایه خارجی به دلیل اعمال تحریم‌ها ناممکن شده، علاوه بر آن تحریم‌های بانکی نیز در انتقال مالی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

مبینی دهکردی به بررسی طیف‌های تامین سرمایه از ابزار "تهاتر" تا "بلاک چین‌ها " اشاره داشت و عنوان کرد:طی ۴۰ سال گذشته، به طور میانگین سالانه ۲۲ تا ۲۳ درصد نقدینگی در کشور ایجاد شده که عدم راهکار مناسب در استفاده از نقدینگی ها، به ارزش دارایی ها، افزوده‌ای نداشته است. 

عادت‌های سرمایه گذاری نیازمند تغییر است
وی در خصوص صنعت نفت گفت: این صنعت از حاشیه سود نسبتا خوبی برخوردار است. تغییر عادت مردم برای سرمایه گذاری است که کمی دشوار خواهد بود اما؛ مد نظر قرار دادن روش‌های متفاوت برای تامین سرمایه از طریق بازار می‌تواند امری کارآمد باشد که البته هر یک از روش‌ها بنابر پروژه مربوطه، متفاوت خواهد بود.

تامین سرمایه از طریق بانک‌ها رغبت را به بازار سرمایه کاهش داده است
مبینی ضمن بیان این مطلب که صنایع در ایران، بانک‌ها را راهی برای تامین سرمایه خود انتخاب می‌کنند، تاکید کرد: انتخاب بانک ها، میزان رغبت به بازار سرمایه را کاهش داده است. در حالی که برای تامین مالی صنعت نفت و گاز، هدف استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه خواهد بود. 

وی در پایان تصریح کرد: براساس برآورد‌های صورت گرفته در سال ۸۳، صنعت نفت برای توسعه، نیازمند ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد بود. این رقم در شرایط کنونی متفاوت خواهد بود و هنوز مشخص نیست. سرمایه گذاری در جهت بهبود صنعت پتروشیمی نیز نیازمند مبلغی بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار خواهد بود. پالایشگاه‌ها حدود ۱۸ میلیارد دلار و نیروگاه‌ها نیز ۱۴ میلیارد دلار در سال برای سرمایه گذاری نیاز دارند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر