تعداد بازدید : ۶۱۷
کد خبر : ۱۹۸۷۷۴
وقتی خودرویی‌ها در دست‌انداز بهره وام‌های کلان افتادند؛
۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
تزریق دوباره نقدینگی به این صنعت در قالب تسهیلات یا...، مسکن موقت بوده و نه تنها مشکلات صنعت را مرتفع نخواهد کرد؛ بلکه در بلندمدت سبب افزایش حجم مشکلات نیز خواهد شد.

مونتاژکاری جای تولید خودروی ملی، پاشنه آشیل صنعت خودرو

به گزارش بورس نیوز، اخیرا رئیس کل بانک‌مرکزی صنعت خودروسازی کشور را فشل خوانده و انتقاداتی به عملکرد این صنعت وارد کرده‌ است.

در مقابل برخی مسئولان از جمله وزیر صنعت، به این اظهار نظر ایراد گرفته و اظهارداشته که خودروسازی ایران فشل نیست.

برخی فعالان صنعت خودروسازی نیز ضعف بانک مرکزی را در کنترل تورم و نرخ ارز، علت مشکلات این صنعت می‌دانند و گفته‌اند یا بانک‌مرکزی باید به این صنعت تسهیلات دهد یا ۱۵میلیارد دلار هزینه واردات خودرو را بپذیرند اما؛ مردم سرگردان در این کشمکش‌های لفظی آرزوی داشتن یک خودروی با کیفیت و مدرن و البته ارزان قیمت تولید داخل را در دل دارند.

وقتی تفاوت رنگ‌ولعاب جدیدی می‌گیرد

بهرام شهریاری کارشناس صنعت خودرو و قطعه سازی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بانک‌ها با نرخ بالای بهره تسهیلات و بهره‌های مرکب و قوانین و مقررات خود، در تمام صنایع تولیدی کشور ایجاد اختلال کرده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه دستگاه‌های نظارتی و نظام بانکی در تخصیص ارز و اعطای تسهیلات کم‌بهره و ... بین شرکت‌های تولیدی بزرگ کشور با شرکت‌های کاغذی و موهومی تفاوتی قائل نشده و در نتیجه کل صنایع تولیدی کشور از مقررات داخلی آسیب دیده‌اند و برای تامین مواداولیه و سرمایه در گردش با مشکل مواجه شده اند؛ شرکت های خودروساز، تنها آسیب دیدگان این سیستم ناقص و معیوب نیستند و نوسان نرخ ارز و بی‌ثباتی مقررات، کل اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: خودروسازان بزرگ کشور، دولتی بوده و در این سال‌ها چندین بار از حمایت دولت برخوردار شده و نقدینگی در قالب‌های مختلف به این شرکت‌ها تزریق شده اما؛ این شرکت‌ها آنقدر درگیر بدهی‌های معوق بوده که این نقدینگی صرف رفع مشکلات داخلی خودروسازان شده و تاثیر چندانی در رفع مشکلات قطعه‌سازان و وصول مطالبات این صنعت از خودروسازان نداشته بنابراین تزریق دوباره نقدینگی به این صنعت در قالب تسهیلات یا ...، مسکن موقت بوده و نه تنها مشکلات صنعت را مرتفع نخواهد کرد؛ بلکه در بلندمدت سبب افزایش حجم مشکلات نیز خواهد شد.

تولید خودروی ملی به جای مونتاژ ، راهکار نجات صنعت

شهریاری نخستین گام در راستای کاهش مشکلات و رونق صنعت خودرو را در «خودروسازی واقعی» دانست و گفت: صنعت خودروی ما بیش از آنکه خودروساز باشد، مونتاژ کار خودرو است؛ حتی در پسابرجام، خودروسازان از فرصت ایجادشده برای مونتاژ خودروهای جدید استفاده کردند و در گذشته یکبار تمرکز بر تولید خودروی ملی صورت گرفت؛ ولی بعد از «سمند»، صنعت خودروسازی ما خودروی ملی دیگری تولید نکرد. این ضعف عمدتا ناشی از سطحی نگری مدیران شرکت ها است.

وی اضافه کرد: تیراژ تولید پایین، کثرت نیروی انسانی، ماشین آلات فرسوده و نیز ناتوانی در تولید خودروی ملی، بهای تمام شده تولید خودرو را افزایش داده و صنعت خودرو دچار شبکه ای از مشکلات شده است. خروج از مشکلات نیازمند برنامه ریزی بلندمدت بوده و عدم برنامه ریزی، ترسیم چشم انداز آینده را تقریبا غیرممکن کرده است.

وی افزود: چند سال قبل یکی از بزرگترین شرکت های طراح خودروی دنیا به ایران آمد تا شاید بتوان خودروی ملی طراحی و تولید کرد؛ اما از این فرصت هم بهره ای نبردیم و به نتیجه نرسید. ساختار دولتی صنعت خودرو و بوروکراسی و رانت دولتی مجال شکوفایی به این صنعت نمی دهد.

دیدگاه خود را بیان کنید
* نظر:
نام:
ایمیل:
ببینید و بشنوید آرشیو
Array
Array
Array
گزارش مجامع
افزایش ۲۴ درصدی سود خالص

افزایش ۲۴ درصدی سود خالص "بفجر" در سال 97

مدیرعامل پتروشیمی فجر گفت: در پایان اسفند ماه سال گذشته، سود خالص این شرکت 734 میلیارد تومان بوده که این رقم حاکی از افزایش ۲۴ درصدی سود خالص این شرکت نسبت به سال مالی 96 است.
رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

گزارش عملکرد هیات مدیره این شرکت در سال 97 نشان دهنده افزایش 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97 است.
مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه وپسا

مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه وپسا

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس،گفت: پیشنهاد افزایش سرمایه مورد تایید سهامدار عمده این شرکت (با درصد سهام 85 درصد) قرار نگرفته است.
آینده ای روشن در انتظار شرکت تازه وارد بورسی / پتروشیمی نوری مشکل تامین خوراک ندارد

آینده ای روشن در انتظار شرکت تازه وارد بورسی / پتروشیمی نوری مشکل تامین خوراک ندارد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری گفت: در شرایط کنونی که تامین خوراک اصلی ترین مشکل شرکت های پتروشیمی محسوب می شود پتروشیمی نوری به دلیل اتصال به 13 پالایشگاه پارس جنوبی مشکلی برای تامین خوراک ندارد.
سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

مجمع عمومی عادی ساليانه صاحبان سهام شرکت پالايش نفت اصفهان(سهامی عام) با حضور 88 درصدی سهامداران، رئيس مجمع، مديرعامل شرکت پالايش اصفهان، نماينده سازمان بورس و حسابرس مستقل و بازرس قانونی برگزار شد.
افزایس سرمایه

افزایس سرمایه "ومعلم" در راه است/140 کشتی تحت پوشش بیمه معلم

مدیرعامل شرکت بیمه معلم گفت: افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دستور کار است.
افزایش میزان فروش محصولات پارس در سال جاری

افزایش میزان فروش محصولات پارس در سال جاری

در سال جاری میزان فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 15 درصدی را تجربه کرد که این امر حاکی از آنست که تحریم ها مانعی برای پیشرفت محسوب نمی شوند.
افزایش سرمایه ولساپا در یک ماه آینده

افزایش سرمایه ولساپا در یک ماه آینده

مدیرعامل لیزینگ رایان سایپا گفت: برنامه افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی و سود انباشته در یک ماه آینده به هیات مدیره ابلاغ و مورد بررسی قرار می گیرد.

رفع مشکل کم آبی صنعت پتروشیمی در آینده ای نزدیک/ تولید 1130848 تنی "مارون" در سه ماهه اول سال جاری

مدیرعامل پتروشیمی مارون گفت: برای جبران کم آبی و استمرار تولید واحدهای صنعتی، مسئولین شرکت اقدام به برطرف کردن این معظل از طریق تاسیس آب شیرین کن و استفاده از آب فاضلاب شهری کردند.
پارس خزر به ازای هر سهم 800 ریال سود تقسیم کرد

پارس خزر به ازای هر سهم 800 ریال سود تقسیم کرد

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنعتی پارس خزر (سهامی عام) در ساعت 15 مورخ 1398/04/13 با حضور صاحبان 92/88 درصد از کل سهام و با نمایندگان تام‌الاختیار آنان در محل قانونی شرکت تشکیل شد.
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: