بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
میزان جابه‌جایی سهام در منقبض‌ترین حالت خود طی سه ماه اخیر یعنی در سطحی زیر 1000 میلیارد تومان بوده است.
کد خبر : ۱۹۹۳۶۸

به گزارش بورس نیوز، در حالیکه قریب به اتفاق فعالان بازار انتظار داشتند روز اول هفته جاری را شاهد استقبال گرم خریداران و تشکیل صفهای خرید در بسیاری از نمادهای منتخب بازار باشیم، ولی بر خلاف انتظارات و در سایه تسلط ترس بر وجود سهامداران، چنین امری تحقق نیافت و فشار فروش عرضه کنندگان سهام، مانع از رشد و سبز شدن بازار گشت.
جایی که طیف کثیری از فعالان بازار بجای خرید و سرمایه گذاری در سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی، ترجیح دادند تا سهام خویش را نقد کرده و در حالت انتظار و اصلاح بازار بسر برند.
این طیف از سرمایه گذاران، گمان می کنند شرایط فعلی، موعد مناسبی برای خرید نیست و این القای غلط را در بازار ترویج می دهند که بزودی بازار خواهد ریخت و قیمتها واژگون خواهد گشت! بنظر می رسد هدف این افراد، پاشیدن بذر نومیدی و یاس در بازار به منظور افت بیشتر قیمتها و سپس جمع کردن سهام ارزشمند به قیمتی نازل در کف قیمتی و حداقل ها است. بدین منظور، اکثر این افراد اقدام به فروش و نقد کردن پرتفوی خود در 13 مهر ماه( اوج قیمتها و شاخص) کرده و در کمین افت سنگین قیمتها نشسته اند تا قربانی های خود را به موقع و قیمت دلخواه، از سطح بازار جمع آوری کنند.
لذا به عموم فعالان بازار توصیه می کنیم آگاه و هوشیار باشند از ایستایی و یا افت کوچک قیمتها نرهاسند و سهام ارزنده ای اگر در اختیار دارند، به ثمن بخس نفروشند چرا که بعدا پشیمانی سنگینی را تجربه خواهند کرد و افسوس سهام فروخته خویش خواهند خورد.

 

آنچه امروز دربورس تهران گذشت

اولین روز کاری هفته گرچه با رشد شاخص بورس تهران آغاز شد اما دیری نپایید که نماگر اصلی سهام تغییر جهت داد و در مسیر نزولی افتاد. تلاطم قیمت‌ها طی معاملات امروز به حدی بود که در برخی از سهم‌ها شاهد عقب‌گرد قیمت از محدوده‌های مثبت به کف مجاز روزانه بودیم. این اتفاق در حالی می‌افتد که ریسک محیطی مشخصی سهام را تهدید نمی‌کند و همچنان تب‌وتاب بورس‌بازان برای نوسان‌گیری‌های روزانه در حال جهت دادن به شاخص است.
و اما معاملات امروز با تشکیل صف خرید در شمار زیادی از نمادهای بورسی شروع شد. تلاش معامله‌گران با در دست داشتن حدود 170 میلیارد تومان نقدینگی برای خرید سهم در صف 70 نماد بورسی و در پی آن، صعود موقت شاخص کل بورس به کانال 311 واحدی در لحظه آغازین معاملات امروز را می‌توان نشانه‌ای از امیدواری خریداران به تداوم رشد قیمت‌ها دانست.
این جنبه امیدبخش از هفته قبل به بازار تزریق شد. رشد قابل توجه شاخص سهام طی معاملات چهارشنبه در کنار عدم عرضه صف‌های خرید این انتظار را به وجود آورد که از خیل فروشندگان هراسان در هفته‌های قبل خبری نیست و بنابراین قیمت‌ها می‌تواند به روند صعودی خود ادامه دهد و متعاقبا ریزش‌‌ هفته‌های گذشته را جبران کند. همین امر مقدمات ورود قوی‌تر معامله‌گران به جریان معاملات را فراهم کرد و تقاضا را در موقعیتی برتر نشاند. در پی غلبه چنین روحیه‌ای به فضای عمومی بازار، شاخص کل در همان لحظات ابتدایی معاملات امروز 1800 واحد دیگر افزایش یافت و تا میانه کانال 311 هزار واحد پیش رفت.


پاتک عرضه به خریداران مشتاق
اما این جو صعودی همچون روز چهارشنبه پایدار نماند و قیمت‌ها در طیف زیادی از سهم‌ها خیلی زود از محدوده‌های مثبت عقب‌نشینی کردند. بر خلاف انتظار شمار زیادی از خریداران صبحگاهی، سهامدارانی که دیگر مانند سابق به پایداری روند شاخص سهام خوش‌بین نبودند، با مشاهده صف‌های پرتعداد خرید و رشد قابل قبول قیمت‌ها، به منظور ذخیره سود، شروع به عرضه‌های قوی کردند. در واقع با حضور سهامداران در وضعیت فروش، تقاضای سهام ماهیت شکننده و کم‌جان خود را به نمایش گذاشت و برآیند این تقابل، سرانجام در عقب‌گرد حدود 2500 واحدی شاخص کل از سقف روزانه انعکاس یافت.( البته مقدار منفی شاخص در پایان بیش از 931 واحد نبود).


آشتی نیروهای بازار؟
به نظر می‌رسد رشد نسبی ارزش معاملات خرد بورسی را باید یکی از وجوه مثبت دادوستدهای امروز تلقی کرد. از ابتدای آبان تا روز چهارشنبه، که شامل 4 روز کاری می‌شود، میزان جابه‌جایی سهام در منقبض‌ترین حالت خود طی سه ماه اخیر یعنی در سطحی زیر 1000 میلیارد تومان بوده است. این عدد در شنبه هفته گذشته به کمترین مقدار از اوایل مردادماه سقوط کرد و سیگنالی از فرار معامله‌گران زیان‌زده را به فعالان بورسی ارسال می‌کرد. با وجود این، در معاملات روزهای بعد تا حدودی شاهد بهبود جریان نقدینگی در بازار بودیم که روز چهارشنبه در جهش قیمت‌ها نیز صورت پذیرفت. ادامه این جریان انبساطی با ارتقای ارزش معاملات خرد امروز به رقمی بالای 1200 میلیارد تومان نمایان شد که به نوعی از آشتی دو نیروی عرضه و تقاضا برای رسیدن به تعادلی جدید حکایت دارد.


عقب‌نشینی غول‌ها

یکی از نکات حائز اهمیت معاملات امروز فشار عرضه در سهام بزرگ‌مقیاس در کنار جذب پایدار تقاضا در سهام شرکت‌هایی با حجم مبنای کمتر و شناوری پایین‌تر است. همین امر بار دیگر شاخص کل را منفی کرد و در نقطه مقابل، نماگر هم‌وزن را صعودی نگه داشت. هم غول‌های کالایی و هم بزرگان گروه بانکی و خودرویی جزو نمادهایی هستند که با عقب‌نشینی خود فشار مضاعفی بر شاخص کل وارد کردند.

 

کانون‌های گرم تقاضا
با وجود این، سرمایه‌گذاران خرد در ادامه خریدهای قدرتمند خود در روز چهارشنبه، طی معاملات امروز هم غالبا در نقش خریدار ظاهر شدند و مالکیت کل سهام را به نفع خود تغییر دادند تا ابتکار عمل همچنان در دست این گروه از فعالان بورسی بماند. سهامداران حقیقی باز هم در گروه‌هایی اقدام به خرید کردند که به سهم‌های کوچک و متوسط بازار شناخته می‌شوند. البته جنس حضور سهامداران حقیقی در همه سهم‌ها یکسان نبود. از یک طرف، حضور پررنگ این معامله‌گران در صف خرید نمادی چون «فباهنر» را شاهدیم که پس از انتشار گزارش عملکرد فصلی و همچنین خبر افزایش سرمایه بدون هیچ رقیبی در حال تاخت و تاز است و از طرف دیگر، در گروه‌هایی همچون دارویی‌ها، کاشی‌کارهای بورسی، شیشه‌سازان، سیمانی‌ها و دیگر نمادهای متوسط و کوچکی که به دلیل ارائه گزارش‌های رو به رشد تولید و فروش امید به آینده‌ای مثبت را برای سهامداران رقم زده‌اند و به دلیل فقدان عرضه‌کننده قدرتمند صف خرید را تجربه می‌کنند.

 

خبری خوش برای فعالان بورس تهران

سازمان امور مالیاتی با انتشار متن پیش نویس اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، خبری خوش به بازار بورس مبنی بر تصویب آیین نامه افزایش سرمایه شرکت‌ها از تجدید ارزیابی دارایی‌ها و معافیت مالیاتی مذکور داده است. امری که میتواند تنور بورس تهران را حداقل تا شب عید، داغ و پر جنب و جوش نگه دارد.

پاتک عرضه به خریداران مشتاق و عقب نشینی غول ها

کارنامه امروز بازار

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از افت قیمتها در نمادهایی چون #وبملت، #فولاد، #وامید، #تاپیکو، #شبندر با افت 930 واحدی روبرو شد. بازار شروع مثبتی داشت و در ادامه با افت نسبی مواجه شد.

آخرین وضعیت بازار امروز

شاخص کل 308,730 واحد / میزان تغییر 931 واحد منفی / ارزش بازار 11,262,438 میلیارد ریال/ ارزش معاملات 14,423 میلیارد ریال/ حجم معاملات 3.066 میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص

وبملت 176 واحد منفی/ فولاد 156 واحد منفی/ وامید 136 واحد منفی/ تاپیکو 116 واحد منفی/ پارسان 115 واحد مثبت/ فارس 90 واحد مثبت/ شبندر 88 واحد منفی

بیشترین حجم معاملات : وتجارت 388.5 میلیون سهم/ وبصادر 208.8 میلیون سهم/ ذوب 143.1 میلیون سهم/ خپارس 113.9 میلیون سهم/ ولساپا 110.9 میلیون سهم.

روند ارزش معاملات سهامداران خرد بورس تهران

 طی معاملات امروز در حدود 13102 میلیارد ریال سهام در بازار خرد بورس اوراق بهادار تهران مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز کاری قبل 57 درصد رشد داشته است.

 

حافظ عزیزی نقش _مدیر گروه تحلیل و مطالعات بازار کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

اصلاح زمانی در انتظار "بورس"

مدیرتحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار در گفتگو با بورس نیوز:

"بورس" بازاری هزار فاکتور

ارسال نظر