بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
امروز عرضه اولیه سهام تاسیسات نفتی آرامکو به روش ثبت سفارش انجام شد.
کد خبر : ۱۹۹۴۳۷

سهام آرامکو عرضه اولیه شد

به گزارش بورس نیوز، با دستور مقامات سعودی، امروز سهام آرامکو پس از پذیرش رسمی در بورس ابوظبی، عرضه اولیه خود را در این بازار به ثبت رساند.

یک مقام ناظر بازار عربستان سعودی که نخواست نامش فاش شود در این باره بیان کرد: این شرکت نفتی در حدود یک تا ۲ درصد از سهام خود را در بورس محلی این کشور عرضه خواهد کرد و در حدود ۲۰ تا ۴۰ میلیون تأمین مالی را به سرانجام خواهد رساند.

کارشناسان اعلام داشتند که قیمت نهایی این سهم هنوز کشف نشده؛ به این دلیل که این عرضه به روش ثبت سفارش صورت خواهد گرفت.

این در حالی است که، این شرکت اولین گزارش مالی خود را به بازار این کشور اعلام داشته و درآمد خالص ۶۸ میلیارد دلاری را تا پایان ماه سپتامبر۲۰۱۹ (۸مهر۹۸) را ارسال کرده است.

در این گزارش آمده سایر درآمد‌های شرکت و درآمد‌های ناشی از فروش در همین بازه زمانی به ۲۴۴ میلیارد دلار رسیده است.

همچنین مقامات سعودی (سهامدار عمده) اعلام داشتند که به این عرضه، سهام جایزه تعلق میگیرد به این ترتیب هر سهامداری در این عرضه شرکت کند، مالک سهام جایزه خواهد بود.

این شرکت که حدود ۱۰ درصد از تولیدات نفتی دنیا را تامین می‌کند، بیشترین سود را در سال گذشته به سهامداران خود اعطا کرد و در حدود ۱۱۱ میلیارد دلار سود میان آن‌ها تقسیم کرد. 

هدف اصلی این شرکت تامین مالی در حدود ۲ تریلیون دلاری بود، اما این هدف شکست خورد و در نهایت سهامدران عمده به تامین مالی ۱.۶ تریلیون دلاری راضی شدند.

این عرضه در واقع هدف اصلی محمد بن سلیمان برای اقتصاد غیروابسته به نفت تا سال ۲۰۳۰میلادی است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر