بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
نهادهای ناظر بورس دست‌به‌کار "شفافیت" شوند؛

موج بلاتکلیفی و سردرگمی در گروه بانکی‌ها

مدیرعامل کارگزاری آوانوین گفت: اخبار منتشر شده و اتفاقات رخ داده جو نامناسبی را در صنعت بانکداری ایجاد کرده، از طرفی فشار فروش نیز بر سهم‌ها افزایش یافته و یک نوع بلاتکلیفی و سردرگمی دراین صنعت حاکم شده است.  
کد خبر : ۱۹۹۵۳۶
بلاتکلیفی و سردرگمی در صنعت بانکداری/ بانک مرکزی شفاف سازی کند
 
علیرضا قدرتی مدیرعامل کارگزاری آوا نوین در ارزیابی بازار روز جاری با اشاره به "تجربه دو نیمه متفاوت بازار سرمایه در سال ۹۸" به خبرنگار بورس نیوز گفت: "بورس" در سال ۹۸ دو نیمه با شرایط متفاوت را تجربه کرده که البته در نیمه نخست آن، شاخص‌های این بازار در وضعیت مناسبی قرار داشته و رشد خیره‌کننده‌ای از بورس شاهد بودیم اما؛ در نیمه دوم سال، با توجه به روند نزولی مهرماه، شاخص به نسبت ۶ماهه نخست کاملا معکوس عمل کرده و قیمت‌ها در حال اصلاح است.

غلبه فشار فروش بر خرید
وی با اشاره به دلایل اصلاح بازار افزود: رشد سریع برخی سهم‌ها در ۶ماهه ابتدایی را می‌توان دلیل اصلی اصلاح بازار دانست و در مراحل بعد، "نیاز به استراحت برخی سهام"، "فشار تحریمی" و "ایجاد مشکلات در فضای تولید و فروش" عامل عقب‌نشینی سهام شرکت‌ها بود. 

این کارشناس بازار‌سرمایه قیمت سهم‌های امروز را متاثر از هفته‌های اخیر عنوان کرد و گفت: امروز بازار در وضعیتی منفی قرار دارد و فشار فروش بر خرید غلبه کرده است.

ورود نقدینگی متوقف شده است
وی ادامه داد: نکته قابل توجه "جریان ورودی پول" است که در ۶ماهه ابتدایی سال۹۸ شاهد جاری شدن این نقدینگی از خارج بازار به سمت بورس بودیم و در حال حاضر متوقف شده است. عدم ورود نقدینگی به بازار سرمایه عاملی در جهت عقب‌نشینی قیمت سهام و قرار دادن خریداران در موقعیت ضعف نسبت به فروشندگان است.

قدرتی نکات ذکر شده را عامل افت قیمت سهام عنوان کرد و افزود: البته این مسائل طبیعی بوده و در تمامی ادوار بازار سرمایه این اتفاق رخ داده است.
 
بلاتکلیفی و سردرگمی در صنعت بانکداری/ بانک مرکزی شفاف سازی کند
 

تردید در بانکی‌ها
این کارشناس بازارسرمایه قرمز پوش امروز بازار را ناشی از سلسله اخبار منتشر شده طی روز‌های اخیر دانست و گفت: در دو گروه بانکی‌ها و خودروسازان شاهد خبر‌های خوبی در خصوص تجدید ارزیابی شرکت‌های این دو صنعت بودیم که نوید‌هایی به سهامداران داده شد اما؛ اتفاقات، بخشنامه‌ها و مصاحبه‌های صورت گرفته در روز گذشته مبنی بر افزایش سرمایه بانک‌ها و محل این افزایش سرمایه تردید‌هایی را در خصوص امکان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها ایجاد کرد. 

نیاز به "شفاف سازی" ضروری شد
وی در ادامه تصریح کرد: لازم است هر چه سریع‌تر سازمان بورس و نهاد‌های ناظر نسبت به شفاف‌سازی از بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها اقدام نمایند تا سهامداران بتوانند با اطلاعات و شفافیت بیشتری در زمینه سرمایه گذاری و فروش فعالیت کنند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت کارگزاری ساوآفرین:

تامین مالی کماکان حول محور بانک‌ها

ارسال نظر