بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

سرمایه در دوراهی"مدیریت شاخص"یا"منافع ملی"

هنگامی که نقدینگی به صورت سیستماتیک گام بر‌می‌دارد، "هوش‌سرمایه" به‌صورت هوشمندانه راه خود را پیدا خواهد کرد و نیازی به دخالت در بازه کوتاه مدت (مدیریت شاخص) ندارد.
کد خبر : ۱۹۹۶۰۰
 
یکپارچگی سیاست دولتی‌ها با هدف
 
فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک دی به بورس‌نیوز گفت: چندین نوع عکس‌العمل را می‌توان به عنوان راهکاری برای حفظ نقدینگی بازار در نظر گرفت. 

وی ادامه داد: در نخستین نکته می‌توان به " عملیات بازدارنده در بازه کوتاه مدت" اشاره داشت که با عناوینی همچون "مدیریت شاخص" و  "مدیریت قیمت" یاد می‌شود و طبیعی است که کوتاه مدت بوده و در دوره میان مدت و بلند مدت قرار نداشته و گذراست.

این کارشناس بازار سرمایه در تصریح دیگر راهکار‌ها عنوان کرد: تصمیمات اثرگذار در حوزه سیاست‌های پولی و مالی که با لحاظ کردن درک منافع ملی از سوی تصمیم‌گیرانی، چون وزارتخانه‌ها، بانک‌مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت صمت و ... اتخاذ می‌شود باید یک هدف را دنبال کند. 

وی این هدف را " مهار و کنترل گزینه‌های سرمایه گذاری غیر اقتصادی" بیان کرد و افزود: سرمایه‌گذاری‌های غیراقتصادی را می‌توان در حوزه خرید وسایل نقلیه، اثاثیه منزل و ... به منظور حفظ قدرت خرید یا ارزش دارایی شخص در نظر گرفت.

آقابزرگی با اشاره به یکپارچگی سیاست‌ها و تصمیمات لازم اظهار داشت: این اتفاق باید با لحاظ کردن "درک منافع ملی" رخ دهد چرا که مطمئنا بازار پول و سرمایه در کنار یکدیگر به شکل آکادمیک قدرتی برای جذب نقدینگی سرشار را از اقتصاد کشور خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در مقایسه نقدینگی سال گذشته و سال جاری گفت: شاهد افزایش ۳۰ درصدی حجم نقدینگی در سال ۹۸ نسبت بهسال گذشته بوده‌ایم اما این یکپارچگی می‌تواند هدف را تامین کرده و حرکتی در جهت رفع تردید‌ها و نگرانی‌ها بابت ورود و خروج نقدینگی در بازار سرمایه رقم بخورد. 

آقابزرگی در پایان تصریح کرد:زمانی که نقدینگی به صورت سیستماتیک در حرکت است راه اصلح را پیدا خواهد کرد بنابراین نه نیاز به دخالت در بازه کوتاه مدت (مدیریت شاخص) دارد و نه اینکه امری غیر طبیعی است چرا که جریان طبیعی اتفاق افتاده و یکی از جاذبه‌های بازار سرمایه همین سیال و در جریان بودن نقدینگی است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز:

"هوش‌سرمایه" در "بورس" حاشیه‌ها را پس زد

مدیرتحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار در گفتگو با بورس نیوز:

"بورس" بازاری هزار فاکتور

کارشناس بازار سرمایه درگفت و گو با بورس نیوز: 

دوراهی در مسیر "نقدینگی و سرمایه"

عضو سابق شورای عالی بورس در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

کم‌کاری "دولت" در فرونشاندن عطش "کداولی‌ها"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
ولی در حاضر بازار سرمایه را نمی توان از اقتصاد و بازار های دیگر جدا کرد چون این عملکرد در بازار های دیگر تاثیر گذار است و وظیفه بازار سرمایه را نسبت به گذشته سنگین تر کرده و هر چه نقدینگی بیشتر وارد بازار شه این وظیفه و بار اقتصادی بیشتر سنگینی میکند .نتیجه باید بازار سرمایه را بحال خود گذاشت نه دستوری و نه فریاد حباب حباب سر داد بازار باید افزایش قیمت پیدا کند تا جذب نقدینگی بدون ترس برای مدت زمانی حداقل یکسال ادامه دار باشد تا ستون بازار سرمایه برای بلند مدت محکوم معتمد شود