بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

معرفی گزینه‌های کم‌ریسک برای سرمایه‌گذاری

افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها می تواند محرک رشد قیمت سهم ها در کوتاه مدت باشد.
کد خبر : ۲۰۰۱۸۳

معرفی گزینه های کم ریسک برای سرمایه گذاری

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه امروز هم مثبت بود و شاخص کل به لطف مثبت های برخی نمادهای پالایشی و پتروشیمی و بانکی، تا این لحظه از معاملات ۲۸۴۲ واحد رشد کرده و مجددا خود را با به کانال ۳۰۶ هزار واحدی رسانده است.

پرویز فاتح کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار بیان کرد: با توجه به ارزش فعلی بازار و سودی که شرکت ها اعلام کرده اند، P/E تحلیلی بازار حدود ۵ است و این نسبت، نگرانی خاصی ایجاد نمی کند. به نظر می رسد به لحاظ ارزش ذاتی، قیمت تعادلی سهم ها در محدوده فعلی منطقی است. بررسی گزارش عملکرد شرکت ها در پاییز نسبت به تابستان امسال نشان می دهد در برخی شرکت ها، مقدار فروش افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته و در مجموع نرخ فروش تغییر چندانی نسبت به بهار و تابستان نداشته است. تاثیر دلار ۱۱ هزار تومانی در سودآوری شرکت ها نمایان شده و طبیعی است در این شرایط، عطش خرید فروکش کرده باشد.

وی افزود: معتقدم روند بازار سرمایه در یک دوره زمانی یک ساله، صعودی است و شاخص کل پتانسیل لمس کانال ۴۰۰ هزار واحد را دارد؛ اما رشد بازار قطعا شیب ملایم تری خواهد داشت و در ماه های آینده، سرعت رشد نیمه اول امسال تکرار نخواهد شد. البته تحلیلگران اقتصادی برای سال جاری و سال آینده پیش بینی تورم سالانه ۳۰ تا ۴۰ درصدی کرده اند و این تورم، محرکی برای رشد بازار سرمایه تلقی می گردد. علاوه بر این هر بهبودی در روابط تجاری آمریکا و چین، قیمت جهانی کامودیتی ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد و افزایش قیمت های جهانی هم بر روند بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود. ضمن اینکه به نظر می رسد هم دولت و هم بانک مرکزی از رونق بازار سرمایه حمایت می کنند.

به هر حال دولت نیازمند عرضه اوراق بدهی در بازار سرمایه است و این اقدام در گرو داشتن بازاری پویا و پررونق، امکانپذیر خواهد بود. با حفظ شرایط سیاسی کنونی، چشم انداز بازار سرمایه صعودی است.

تاثیر انتخابات بر بورس 

این فعال بازار سرمایه در مورد تاثیر انتخابات مجلس بر روند بازار سرمایه گفت: انتخابات مجلس معمولا، همبستگی چندانی با بازار سرمایه ندارد. اما وضعیت بازارهای موازی خصوصا بازار ارز اثر به مراتب با اهمیت تری بر روند بازار سرمایه خواهد داشت.

گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری کوتاه مدت و میان مدت

فاتح در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: به سهامداران توصیه می شود حفظ سود را در اولویت قرار دهند و سعی کنند سهم هایی در سبد خود داشته باشند که در صورت افت بازار، در معرض ریسک کاهش قیمت کمتری قرار داشته باشند. بعضی سهم های بازار مانند سهم های گروه دارویی و غذایی و دامپروری، رشد زیادی داشته و ادامه رشد قیمت در این سهم ها می تواند نگرانی هایی ایجاد کند. اما سهم هایی که رشد کمتری داشته و ضمنا پتانسیل سودسازی بالایی هم دارند، حتی در صورت منفی شدن بازار جای ریزش چندانی ندارند. سهم های گروه رایانه و انفورماتیک، فلزی و معدنی و سهم های گروه پتروشیمی گزینه های کم ریسک تری برای سرمایه گذاری میان مدت هستند.

وی افزود: افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها می تواند محرک رشد قیمت سهم ها در کوتاه مدت باشد؛ ولی در عمل از بار مشکلات داخلی شرکت ها نخواهد کاست. بنابراین بهتر است سهم هایی که برنامه تجدید ارزیابی در دستور کار دارند برای سرمایه گذاری کوتاه مدت انتخاب شوند و برای سرمایه گذاری میان مدت، سهم های بنیادی و شاخص ساز بازار انتخاب شود. همچنین به سرمایه گذارانی که فرصت کافی برای بررسی بازار و تحلیل سهم ها ندارند توصیه می‌شود از طریق سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری برتر، اقدام به ورود به بازار سرمایه کنند. بررسی عملکرد ۲۰ صندوق سرمایه گذاری برتر بازار نشان می دهد بعضی از این صندوق ها حتی از حرفه ای های بازار بهتر عمل کرده و بازدهی مطلوبی کسب کرده اند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

از بنیادی‌ها، نوسان نگیرید!

کارشناسان در گفتگو با بورس نیوز مطرح کردند:

حذف ارز دولتی

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

نمی‌توان به تقاضای سهامداران پاسخ منفی داد

ارسال نظر