بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
از ریخت و پاش درآمد‌ها به پای مدیران تا بال‌هایی که شکست؛

حکایتی سرخ پشت باجه‌ای سبز

«وپست» هر چند با شدت کمتر نسبت به گذشته اما؛ در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ نیز متحمل زیان شد و جمع کل زیان انباشته از ۱۱ هزار میلیارد ریال فراتر رفت.
کد خبر : ۲۰۰۳۲۰

از ریخت و پاش درآمد‌ها به پای مدیران تا بال‌هایی که شکست

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، بررسی صورت‌های مالی "پست بانک" زیان انباشته بسیار سنگین ۱۱.۲۵۷ میلیارد ریالی را حکایت می‌کند.

به این ترتیب، با توجه به سرمایه ۳.۲۳۳ میلیارد ریالی، حقوق صاحبان سهام این شرکت منفی ۷.۸۹۴ میلیارد ریال است.

دست بده این بانک مشکل‌ساز شد

"وپست" هر چند با شدت کمتر نسبت به گذشته اما؛ در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ نیز متحمل زیان شد و رقم آن در حدود ۵۹ میلیارد ریال است.

تراز درآمدی این بانک منفی است و در سال‌های اخیر فاصله سود تسهیلات اعطایی از سود سپرده‌ها در هر دوره کمتر از گذشته بوده است. تراز درآمدی این شرکت از سالیان پیش در شرایط بسیار نزدیک به هم بوده و سود تسهیلات اعطایی تفاوت چندانی با سود سپرده‌ها نداشت و اوج این نابسامانی در سال ۹۶ خود را نشان داد و تراز درآمدی "پست بانک" منفی شد.

از ریخت و پاش درآمد‌ها به پای مدیران تا بال‌هایی که شکست

در سال ۹۷ فاصله بین این دو پارامتر مهم در نظام بانکداری بسیار زیاد شد و حجم سرخی صورت‌های مالی فراتر از ۴.۱۶۰ میلیارد ریال رفت. در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ نیز اوضاع به همین منوال بوده و بیش از آن که سود کسب کند، سود پرداخت کرده است.

ریخت و پاش درآمد‌ها به پای مدیران

نکته جالب توجه در صورت‌های مالی "وپست" این است که هزینه کارکنان حجم زیادی از درآمد‌های بانک را در خود می‌بلعد. در گزارش نیمه اول سال جاری هزینه کارکنان معادل ۵۶ درصد کل درآمد‌ها بوده و در سال گذشته نیز ۷۶ درصد درآمد‌ها به پای هزینه کارکنان ریخته شد.

بال‌های شکسته "پست بانک"

نسبت کفایت سرمایه به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های سنجش سلامت بانک‌ها شناخته می‌شود که بیانگر این است که یک بانک سرمایه کافی برای پوشش ریسک‌های خود را دارد و خطری متوجه سپرده‌گذاران نیست. مطابق استاندارد‌های «بال دو» حداقل نرخ کفایت سرمایه یک بانک باید ۱۲ درصد باشد اما؛ این نسبت در "وپست" در سال ۹۷ منفی ۲.۲ بود که با استاندارد‌های حداقلی فاصله بسیاری دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
صورت‌های مالی حسابرسی نشده این بانک‌سبزپوش منتشر شد؛

خروج «وپست» از زیان‌دهی

برگ زرینی دیگر از بازار پایه؛

فرجام "بانک سرمایه" چه خواهد شد

تراز مثبت این بانک نشان داد؛

سود سپرده ۸۵۰ میلیارد ریالی «وپست»

ارسال نظر