بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

بنزین ایران ارزان نیست

مخالف اجرای طرح سهمیه بندی بنزین هستم. آن‌ها که بر طبل افزایش نرخ بنزین می‌کوبند، یا هیچ اطلاعی از وضعیت معیشت مردم ندارند و یا منافع خود را به مردم ترجیح می‌دهند.
کد خبر : ۲۰۰۴۷۳

بنزین ایران ارزان نیست/سهمیه بندی، سیاست نادرست دولت

به گزارش بورس نیوز، امروز طرح دو فوریتی لغو سهمیه بندی بنزین در مجلس شورای اسلامی بررسی می گردد.

هدایت اله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: طرح سهمیه بندی بنزین، سیاست نادرستی بود. ۳ سال قبل دولت برنامه افزایش نرخ بنزین را داشت که مجلس اجازه اجرای آن را نداد. به طور کلی برنامه های دولت در حوزه انرژی بسیار ضعیف بوده است. دولت از سال ۱۳۹۲ این اختیار را داشت که نرخ بنزین را با شیب ملایمی افزایش دهد و اگر این اقدام انجام می شد، هم هدف اصلاح نرخ محقق می شد و هم مردم دچار مشکل نمی شدند و هم افزایش نرخ بنزین، اثر چندانی بر قیمت سایر کالاهای مصرفی نداشت. اما دولت تا سال ۹۶ هیچ گونه افزایش نرخی در مورد بنزین اعمال نکرد و سال ۹۶ ناگهان تصمیم به افزایش نرخ ۵۰ درصدی بنزین و حامل های انرژی گرفت که البته مجلس این طرح را نپذیرفت. این بار هم دولت تلاش کرد نرخ بنزین را افزایش دهد. نکته ای که بارها گفته ام این است که اقتصاد کشور ما متشکل از آیتم های متعددی است و نمی توان در مورد یک آیتم (بنزین) متفاوت از سایر موارد عمل کرد و تصمیم به افزایش نرخ کالایی گرفت که بر نرخ سایر کالاها اثرگذار است.


چطور انتظار افزایش نرخ ۳ برابری بنزین را داریم، وقتی حقوق و دستمزد مردم چنین رشدی نداشته؟ بسیاری از مردم ما با درآمد ۱۵۰ تا ۲۵۰ دلاری زندگی می کنند و تاب تحمل چنین افزایش نرخی را ندارند. در کشورهای دیگر، حقوق مردم هم ماهانه چندین هزار دلار است و بنزین برای مردم گران محسوب نمی شود. نتیجه این تصمیم دولت، چیزی جز اعمال فشار به مردم نیست. در شرایط فعلی برای گذران امور زندگی، ماهیانه حداقل ۷ میلیون تومان درآمد لازم است و اگر بنزین گران شود، دیگر این مبلغ هم کفاف هزینه‌ای خانوارها را نخواهد داد.

وی تصریح کرد: بنزین در کشور ما کالای ارزان قیمتی نیست. مشکل اینجاست که توان حفظ پایه پولی کشور را نداریم و به سبب افت ارزش پول ملی ما، هر کالای ایرانی ارزان است. آیا اگر قدرت حفظ ارزش پول ملی و جلوگیری از جهش نرخ ارز را داشتیم و دلار قیمت کمتری داشت، باز هم بنزین ما ارزان بود؟ مخالف اجرای طرح سهمیه بندی بنزین هستم. آنها که بر طبل افزایش نرخ بنزین می کوبند، یا هیچ اطلاعی از وضعیت معیشت مردم ندارند و یا منافع خود را به مردم ترجیح می دهند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
سلام همه این اتفاقات مقصر مجلس هست حالا حرفهای انتخاباتی میزند هنوز نفهمیده اینکونه حرف زدن مربوط به سی سال بش بود که مردم تلویزیون هم نداشتن نکاه کنند نه امروز
موسی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴
یک کارگر ونزوئلایی ماهیانه حداقل دو دلار حقوق می گیرد ولی با همان دو دلار می تواند 2200 لیتر بنزین بخرد... یک کارگر کانادایی 2300 دلار می گیرد ولی می تواند 2100 لیتر بنزین بخرد... یک کارگر ایرانی با حداقل حقوق شاید بتواند 700 لیتر بنزین بخرد پس بنزین در ایران گرانتر از کانادا و ونزوئلاست که مثل ایران نفت خیزند.
شهبازی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
خدا از انها نگذرد زندگی رو برمردم تنگ کرده انذ
متفکر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
از ماست که بر ماست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
آیا میدانی عدم دسترسی به اینترنت بین الملل چه خسارت های مالی و علمی به همراه دارد یا اصلا برات مهم نیست؟

تو که مدرک ات را بریتانیایی کبیر گرفته ای ولی یک جمله کامل انگلیسی بلد نیستی بگویی و موقعی که باهات انگلیسی صحبت میکنن خنده های از سر ندانستن و خالی نبودن عریضه ات، عرق شرم بر پیشانی منی که نتوانستم خودم را قانع کنم حتی در تقابل با آن ... بهت رأی بدم جمع می کند، درک نخواهی کرد که من که بواسطه کارم در جهت ارتقا این مملکت است، هر نیم ساعت ایمیلم را چک میکنم؛ دو روز عدم استرسی به ایمیل، به منابع علمی و دیتابیس های جهانی یعنی چی.
مگه ما کره شمالی هستیم که حصار دور خودمون بکشیم. شما که خیلی به نهاد و ریشه توجه ندارید و بیشتر ظاهر و ویترین نظام براتون مهمه دیگه چرا.
ناشناس
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۷
اینا دیگه آبرویی در سطح بین الملل براشون نمونده که نگرانش باشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶
خداروشکرکه هنوز انسانهای باسوادی مثل دوستانی که نظرات خود را گذاشته اند هستند اما حیف که قدرت دست گروه دیگریست،به همتون لایک دادم اما با این جوی که هست شاید بیان سراغم.
محسن
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
متاسفانه مثل همیشه خواسته اصلی مردم رو زیر اغتشاشات ساختگی پنهان کردن. تا بوده همین بوده تا مردم میخوان اعتراضی کنن مشخص نیست یک عده از کجا سر و کله شون پیدا میشه و همه چی رو به گند میکشن .
نمیدونم صدا و سیما با چه رویی از جلیقه زرد های فرانسه حمایت میکنه.
هر جای اینترنت رو میخونی یه اقتصاددان مخالف گرونی بنزینه واقعا مشخص نیست چه کسانی و با چه پشتوانه علمی این طرح رو تصویب و اجرا کردن .
خدا ازشون نگذره
اکبر -فولادشهر
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۹
سلام و درودبر بورس نیوزی ها
آقای روحانی بیاد در شهرهای کوچک تا ببیند چه بر سر مستضعف آورده اند
همه کارگرها بعد از ظهرها فارغ از کارگری در شرکتهای صنعتی
برای هزینه شیر خشک و دیگر هزینه های فرزندشان ماسک زده و دارن در سطل
های زباله شهری پلاستیک جمع می کند آیا حق مردمی که 27 معدن طلا در کشورشون
دارندو منابع گاز جهان دوم و نفت و مس و سنگ وآهن سنگهای ساختمانی دارند اینه وباید
این صحنه ها را ببینیم. مردم حق دارند اعتراض کنند.کویت بنزین 5000 حقوق کارگر 20 میلیون
امیر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
سیاست یعنی این ...
اعتراض به گرانی 3 برابری بنزین تبدیل بشود به صف های طولانی بابت بنزین 3 هزار تومانی
و واکنشی همچون قطع اینترنت جهانی !!!
کره شمالی --- سلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵
یه حرف درست حسابی بورس نیوز زد همین بود واقعا بنزین در کشور ما با این درامد و تورم ارزان نیست .
موسی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶
متأسفانه خود دولت روحانی راه انتقاد سازنده را بسته است و بعد هم می گوید ما اعتراض را می پذیریم ولی تخریب را نمی پذیریم... بنده یک کتاب نوشتم بنام نقدی بر اندیشه های مطهری الان دو ماهه منتظرم تا وزارت ارشاد روحانی به من مجوز بدهد ولی نمی دهند و مرا معلق کرده اند... آخه چرا کتاب نقد نباید مجوز بگیرد... آیا نقد اندیشه های یک فیلسوف توهین و اهانت و تخریب است؟