بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
معاون امور اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی:

افزایش نرخ بنزین به معنای گرانی دیگر خدمات نیست

معاون امور اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سهم بنزین در سبد خانوار به‌طور میانگین ۲.۵ درصد بوده و این یعنی افزایش نرخ بنزین فقط ۲.۵ درصد اقتصاد یک خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
کد خبر : ۲۰۰۵۸۸

افزایش نرخ بنزین به معنای گرانی دیگر خدمات نیست

به گزارش بورس نیوز، محمدعلی دهقان دهنوی، اظهار کرد: به‌طور میانگین روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود که اگر بتوانیم بنا به اتفاق ۱۰ میلیون لیتر از مقدار مصرف سوخت کم کنیم و با قیمت ۵ هزار تومان در خلیج فارس بفروشیم، با درنظر گرفتن تفاوت با نرخ داخل کشور روزانه حدود ۴ میلیارد تومان و در ۱۰ روز ۴۰ میلیارد تومان و سالانه ۱۴ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر شرایط اقتصادی مردم طوری نیست که بتوانند قیمت ۵ هزار تومان بابت بنزین هزینه کنند و هدف فعلی سیاست اقتصادی دولت بر این است که توزیع سوخت با نرخی عادلانه‌تر صورت گیرد.

معاون امور اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: نرخ هر لیتر بنزین در ترکمنستان حدود ۵ هزار تومان، عربستان ۶۲۰۰ تومان، در امارات ۶۴۰۰ تومان، در افغانستان، ۷ هزار تومان، پاکستان ۸ هزار تومان، ترکیه ۱۳۲۰۰ تومان و در کشور‌های پیشرفته‌ای مانند هلند و سوئد ۲۰ هزار تومان و در ترکمنستان حدود ۵ هزار تومان است.

دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: سهم بنزین در سبد خانوار به‌طور میانگین ۲.۵ درصد بوده و این یعنی افزایش نرخ بنزین فقط ۲.۵ درصد اقتصاد یک خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: افزایش نرخ بنزین به معنای گرانی دیگر خدمات نیست.

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد تصریح کرد: اگر نرخ بنزین ۵۰ درصد افزایش یابد، به این معنا نیست که نرخ خدمات حمل‌ونقل جاده هم ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و باید بررسی کرد که سهم بنزین چند درصد از این خدمات را شامل می‌شود.

دهقان دهنوی گفت: اندکی پیش‌تر، بنزین ۵ هزار تومانی را با هزار تومان به مردم عرضه می‌کردیم و حال می‌خواهیم تفاوت ۴ هزار تومانی را عادلانه میان مردم تقسیم کنیم، روش عادلانه این است که به قشر ضعیف‌تر یارانه‌ بیشتری اختصاص یابد به این نوع تقسیم «سود باز توزیع درآمد» می‌گویند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر