بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
این شرکت جلوتر از شاخص حرکت می‌کند؛

دست باز "وتوکا" در عرضه اولیه

بررسی‌ها حاکی از آن است که نسبت قیمت به ناو "توکا" در محدوده مطلوبی قرار دارد و چند رخداد مثبت می‌تواند حرکت روبه‌جلوی این سهم را شدت بخشد.
کد خبر : ۲۰۱۰۸۶

دست باز

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت "سرمایه گذاری توکا فولاد" از زیر مجموعه‌های "فولاد مبارکه"، با سرمایه اسمی ۲۶۰ میلیارد تومانی، ۱۶۸ میلیارد تومان در شرکت‌های بورسی و ۱۳۴ میلیارد تومان در شرکت‌های غیربورسی سرمایه گذاری کرده که نشان از جایگاه مهم پرتفوی غیر بورسی دارد.

این شرکت ۴۱درصد در "حمل‌و‌نقل و انبارداری" و ۱۲درصد در "صنعت کانی غیرفلزی" سرمایه‌گذاری کرده است.

«توریل» سهم ۶۲ درصدی از پرتفوی بورسی "وتوکا" دارد و در سبد سهام شرکت‌های خارج بورس، توکا تولید اسپادان، سرمایه گذاری توسعه توکا و ورق‌های پوشش‌دار تاراز به چشم می‌خورد که "وتوکا" بابت مالکیت ۴۵ درصدی بر شرکت ورق‌های پوشش‌دار تاراز، ۳۹۴ میلیارد ریال سرمایه را هزینه کرده است.

این شرکت تولیدکننده ورق فولادی با ظرفیت ۱۸۰ هزار تن بوده که به تازگی به بهره‌برداری رسیده و زمزمه‌هایی در خصوص برنامه‌ریزی مالکان شرکت برای عرضه بخشی از سهام آن در بازار سرمایه به گوش می‌رسد ضمن اینکه از این محل، سود‌های تقسیمی بهتری پیش روی شرکت گذاشته خواهد شد.

اغلب شرکت‌های حاضر در پرتفوی "وتوکا" در ۶ماهه نخست سال جاری عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته‌اند و با توجه به شرایط موجود، عرضه سهام شرکت‌های غیربورسی می‌تواند سودآوری مناسبی را عاید این شرکت سرمایه‌گذار کند.

چندی پیش هیات مدیره شرکت تصمیم به فروش نیروگاه ۱۶مگاواتی گرفت که تحقق این امر نیز سود مطلوبی را به همراه خواهد داشت؛ هر چند که تکرارپذیر نیست.

بررسی‌ها حاکی از آن است که نسبت قیمت به ارزش خالص دارایی‌های "توکا" حدود ۶۰ درصد است که نسبتا مطلوب ارزیابی می‌شود.

در نظرسنجی آبسیم پلاس در خصوص معاملات "وتوکا" ۵۵درصد موقعیت خرید را انتخاب کردند و ۴۵درصد دیگر فروش این سهم را در معاملات خود برگزیدند.

دست باز

نگاهی به معاملات این سهم در بازار سرمایه حاکی از آن است که از ابتدای سال جاری تا به امروز حقوقی‌ها ۵۰ میلیون سهم به حقیقی‌ها واگذار کرده‌اند و خود برآیند خروج را تا حدی به نمایش گذاشته‌اند.

"وتوکا" در مدت یاد شده بازدهی قابل ملاحظه ۱۸۲ درصدی را عاید سهامداران خود کرده و توانسته جلوتر از شاخص حرکت کند. این رخداد در سال ۹۷ نیز تکرار شد.

دست باز

 در مجموع، این سهم از ابتدای دهه ۹۰ در ۳ سال سهامداران خود را متحمل زیان کرد و در سال‌های ۹۴ و ۹۵ نیز بازدهی بسیار جزئی را به ثبت رساند.

آیا باید منتظر عرضه اولیه‌ای دیگر از "وتوکا" باشیم؟!

اشتراک گذاری :
ارسال نظر