بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز پاسخ داد؛

خودرو در دو راهی تعیین قیمت!

نه تنها امیدی به کاهش قیمت خودرو در نتیجه اجرای طرح سهمیه بندی بنزین وجود ندارد، بلکه حتی تورم احتمالی می تواند افزایش قیمت خودرو را در پی داشته باشد.
کد خبر : ۲۰۱۰۹۷

به گزارش بورس نیوز، اگرچه بعد از افزایش قیمت بنزین گفته شد قیمت سایر کالاها کنترل خواهد شد، اما گویا برخی محصولات در بازار افزایش قیمت داشته اند. خودرو هم از جمله کالاهایی است که در یک هفته اخیر افزایش قیمت چند میلیونی تجربه کرده است.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اصولا افزایش نرخ بنزین تاثیری بر تقاضا یا قیمت خودرو در بازار ندارد؛ تقاضای خودرو بستگی به تقاضای حمل و نقل دارد و مادامی که حمل و نقل عمومی کارآمدی لازم را نداشته باشد، تقاضای سفر را به سمت استفاده از خودروی شخصی کم مصرف سوق خواهد داد.

وی افزود: همچنان مبلغ قیمت سوخت نسبت به تورمی که ما در سایر کالاها تجربه کرده ایم، عدد کوچکی محسوب می شود و خرید خودرو به منظور استفاده شخصی و یا سرمایه گذاری، در ایران به شدت صرفه اقتصادی دارد. بنابراین افزایش قیمت بنزین تاثیری بر تقاضای خودرو نخواهد داشت.

زاوه ضمن انتقاد از طرح سهمیه بندی بنزین گفت: طرح سهمیه بندی بنزین، به شدت تورم زا خواهد بود. چرا که موجب کاهش کسری بودجه دولت نشده و منافع این طرح قرار است بین مردم توزیع گردد. از سوی دیگر، دولت فعلی هم مانند دولت دهم از عدد ثابتی برای یارانه بنزین صحبت می کند. این نشان می دهد دولت درآمد ناشی از این طرح را ثابت فرض کرده و علاوه بر آنکه اجرای طرح سهمیه بندی بنزین اثری بر کاهش کسری بودجه دولت ندارد؛ بلکه ممکن است این طرح خود موجب افزایش کسری بودجه دولت شود. با توجه به اینکه این طرح اخیرا اجرا شده و هنوز درآمدی نداشته، عجله دولت برای پرداخت یارانه این طرح به مردم، دولت را ناچار به خلق نقدینگی کرده و در نهایت تورم به دنبال خواهد داشت. با این شرایط، نه تنها امیدی به کاهش قیمت خودرو در نتیجه اجرای طرح سهمیه بندی بنزین وجود ندارد، بلکه حتی تورم احتمالی می تواند افزایش قیمت خودرو را در پی داشته باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس انجمن قطعه‌سازان در گفتگو با بورس‌نیوز پاسخ داد:

قطعه‌سازان ترمز‌دستی کشیدند

رئیس انجمن قطعه‌سازان در گفتگو با بورس‌نیوز پاسخ داد:

قطعه‌سازان ترمز‌دستی کشیدند

ارسال نظر