بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
سیاهی دوده‌های این شرکت کم شد؛

"شکربن" و بازی نرخ‌ها

در حالی که وضعیت سودآوری سال گذشته در سال جاری تکرار نشده، امید‌های "شکربن" برای عبور از سطوح گذشته بالا است.
کد خبر : ۲۰۱۱۶۰

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «کربن ایران» عملکرد مطلوبی در سال‌های اخیر داشته و با سودسازی‌های مداوم خود توانسته به سود انباشته قابل توجه دست یابد؛ به گونه‌ای که تا پایان شهریور ماه سال ۹۸ نسبت سود انباشته به سرمایه اسمی به بیش از ۲ برابر رسیده است.

بر اساس این گزارش، در حالی که سرمایه این شرکت ۲۵۰ میلیارد ریال است، سود انباشته به مبلغ ۶۱۵ میلیارد ریال را دارد.

همان‌طور که در تصویر ذیل مشاهده می‌کنید، در سال ۹۶ جهش بلندی در سودسازی رقم خورد که در سال ۹۷ این اقدام با شدت بیشتری تکرار شد. در صورتی که شرکت بتواند بر هزینه‌های خود کنترل بیشتری داشته باشد، می‌تواند با توجه به رشد درآمد‌های عملیاتی، به این روند ادامه دهد.

نسبت جاری "شکربن" نیز در شرایط نسبتا مطلوبی قرار داشته و ارقام درج شده در ترازنامه عدد ۱.۳درصد را برای این نسبت مهم مالی به نمایش گذاشته است.

این دوده‌ساز تا پایان هفتمین‌ماه از سال جاری ۱۵۹۴میلیارد ریال درآمد فروش به بار نشاند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۶درصدی دارد که اصلی‌ترین و تنهاترین علت افزایش درآمدها، رشد نرخ فروش دوده صنعتی بوده و تناژ فروش با افت مواجه شده است.

نکته جالب توجه آن است که "شکربن" پیش‌بینی کرده تا پایان سال جاری ۳۱هزار تن دوده صنعتی را بفروش رساند در حالی که در سال۹۷ بیش از ۳۶هزار تن فروش انجام داده بود.

برپایه این گزارش، شرکت باید تمام ظرفیت خود را به کار گیرد تا به فروش بودجه شده دست یابد که در صورت تحقق این امر و با توجه به رشد نرخ فروش دوده، شاهد جهش بلند درآمد‌ها نسبت به سال گذشته خواهیم بود.

آبسیم پلاس رفتار معامله گران در نماد "شکربن" را به نظرسنجی گذاشت و بر اساس نتایج آن، ۵۹ درصد اعلام خرید و باقی شرکت کنندگان اعلام موقعیت فروش در این سهم کردند.

بررسی معاملات سهم از ابتدای سال جاری تا به امروز نشان می‌دهد که حقوقی‌ها ۳.۵میلیون سهم "شکربن" را به حقیقی‌ها فروختند و در مجموع به سمت خروج حرکت کردند.

این سهم از ابتدای سال جاری تا پایان سومین روز آذر ماه حدود ۸۱درصد بازدهی عاید سهامداران خود کرده و در سال گذشته که رکوردشکنی کرد و ۳۱۸درصد بر ارزش هر سهم خود افزود.

در مجموع، "شکربن" از جمله سهم‌های بازار سرمایه بوده که اغلب بیش از شاخص‌کل بازدهی داشته و از این رو انتظار می‌رود این رخداد در سال جاری نیز تکرار شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فروش تجمیعی به ۲۷ هزار و ۴۳۱ تن رسید؛

افزایش کمتر از ۲درصدی نرخ دوده "شکربن"

کسب تنها ۳۷ میلیارد ریال سود در سه ماهه سوم

سقوط آزاد سودآوری "شکربن"

آیا گرانی از کابل‌های برق این شرکت عبور می‌کند؛

ولتاژ قوی تقاضا در «بجهرم» و «وهور»

ارسال نظر