بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

دسترسی به حساب‌های بانکی به یک شرط!

مالیات دهندگان با پرداخت مالیات بیشتر، انتظار شفافیت بیشتر دارند و دولت باید خود را برای شفافیت بالا، آماده کند.
کد خبر : ۲۰۱۴۵۲

دسترسی دولت به حساب های بانکی مردم به یک شرط!

به گزارش بورس نیوز، معاون وزیر تعاون اعلام کرده دسترسی به ریز حساب های بانکی، شرط دولت برای پرداخت یارانه معیشتی از ماه بعد خواهد بود.

لطفعلی بخشی اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: هم اصلاح قیمت بنزین و هم اصلاح یارانه اقشار ضعیف، صحیح بود؛ اما به نحوه اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و پرداخت یارانه معیشتی به مردم ایراداتی وارد است.

وی افزود: در تمامی کشورهای دنیا، دولت ها حق دسترسی و نظارت بر حساب های بانکی افراد جامعه را دارند و اگر دولت چنین تقاضایی داشته باشد، این خواسته غیرمنطقی نیست. در عصر تکنولوژی نظارت بر حساب های بانکی و تفکیک حساب هایی که گردش مالی بیش از یک سقف تعریف شده داشته باشند، اصلا کار سختی نیست. بنابراین اگر شخصی خود را واجد شرایط دریافت یارانه می داند، منطقا نباید مخالف دسترسی به حساب بانکی توسط دولت باشد و دولت هم حق دارد که بداند آیا افرادی که یارانه دریافت می کنند، مستحق دریافت یارانه هستند یا خیر؟ اگر موضوع شرط دسترسی به حساب بانکی افراد برای پرداخت یارانه صحت داشته باشد، اصلا شرط عجیبی نیست.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه گفت: در حال حاضر هم بانک ها تراکنش های بالا را به اداره دارایی گزارش می دهند و احتمالا در آینده، نظارت بر تراکنش های بانکی با دقت بیشتری انجام خواهد شد. اما اصولا دریافت مالیات از مردم بر اساس میزان درآمدها و دارایی های آنها، اقدام مناسبی است که در تمام کشورها رواج دارد. فقط نکته اینجا است که اگر دولت اقدام به اخذ مالیات از تمام درآمدهای مردم کند، باید در مورد نحوه مصرف این مالیات هم شفاف عمل کند. رویکرد دولت، تقویت سیستم مالیاتی است؛ اما در تمامی کشورهای دموکراتیک دنیا، دولت ها موظف هستند در خصوص چگونگی مصرف درآمد مالیاتی شفاف سازی کنند و نمی توانند هر طور تمایل داشتند، درآمدهای مالیاتی را مصرف کنند.

بخشی تصریح کرد: انقلاب های بزرگ جهان به خاطر مالیات صورت گرفته و ارتباط مستقیم بین میزان مالیات ها با درجه دموکراسی و شفافیت دولت ها وجود دارد. در کشور ما، دولت ها مطلقا شفاف عمل نمی کنند و در مورد هزینه های انجام شده توضیح نمی دهند. ضمن اینکه اگر شفافیت کافی ایجاد شود، نظام مالیاتی هم عادلانه تر شده و افرادی که درآمد بالاتری دارند، مالیات بیشتری پرداخت خواهند کرد. در این صورت، مالیات دهندگان با پرداخت مالیات بیشتر، انتظار شفافیت بیشتر دارند و دولت باید خود را برای شفافیت بالا، آماده کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر