بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
تحلیلگر بازار نفت در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

پیش‌بینی نفت ۷۰دلاری و افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی

قیمت نفت خام در بازارهای جهانی روند صعودی در پیش گرفته و هر بشکه نفت خام به محدوده ۷۰ دلاری خواهد رسید.
کد خبر : ۲۰۲۴۱۳

پیش بینی نفت ۷۰ دلاری و افزایش قیمت فرآورده های نفتی

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته، نشست تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک در وین برگزار شد و تولیدکنندگان بر سر کاهش عرضه ۵۰۳ هزار بشکه ای نفت خام، توافق کردند.
تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک افزون بر توافق کنونی (کاهش روزانه ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه ای) که تا ماه مارس ادامه دارد، از اول ژانویه ۲۰۲۰ میلادی، در مجموع ۵۰۳ هزار بشکه دیگر از تولید خود می کاهند. در پی این توافق، روز گذشته نفت در بازارهای جهانی رشد قیمت داشت و هر بشکه نفت برنت به ۶۴.۳۸ دلار رسید.


سید مهدی حسینی تحلیلگر بازار نفت در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اوپک در چند دهه گذشته، در کنترل و تنظیم بازار نفت نقش مهمی داشته و هر زمان بازار نفت دچار بحران شده، اوپک با تنظیم عرضه و تقاضا، بازار نفت را به تعادل رسانده است. اگرچه تولیدکنندگان غیر عضو اوپک همکاری چندانی با اوپک نداشتند و باعث بی ثباتی بازار می شدند.

وی افزود: تصمیم اخیر اوپک و کاهش ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام، تصمیم مناسبی است که اثر مثبتی بر بازار نفت خواهد داشت. کاهش حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام، اثر با اهمیتی بر حجم عرضه خواهد داشت. پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۰ تقاضا بیش از ۱.۲ میلیون بشکه نباشد و این حجم عرضه ای که روز گذشته اوپک بر سر آن توافق کرد، حجم مطلوبی بوده و تعادل بازار را حفظ خواهد کرد. در گذشته، آمریکا معمولا با عرضه بی رویه تعادل بازار نفت را بر هم می زد.

این کارشناس نفتی تصریح کرد: عراق هم حجم تولیدات خود را افزایش داده است. البته به نظر می رسد آمریکا توان عرضه بیشتر با این قیمت ها را نخواهد داشت. اگر عوامل برهم زننده نظم بازار کنترل شوند و کشورهای عضو و غیر عضو اوپک به توافق پایبند باشند، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی روند صعودی در پیش گرفته و هر بشکه نفت خام به محدوده ۷۰ دلاری خواهد رسید.

حسینی در رابطه با نقش ایران در بازار جهانی نفت خام گفت: نقش ایران در بازارهای جهانی، نقشی ناشناخته بوده و به دلایل سیاسی و امنیتی، حجم صادرات نفت ایران به درستی اعلام نمی شود. اما بازار بر اساس شواهد و اطلاعات، حجم صادرات نفت خام ایران را ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در نظر گرفته و محاسبات بر مبنای همین حجم برآوردی انجام شده است. اما نمی توان پیش بینی کرد صادرات نفت خام ایران به طور واقعی چقدر خواهد بود و آیا حجم پیش بینی شده در بودجه دولت برای سال ۹۹ محقق خواهد شد یا نه. آنچه مسلم است، افزایش قیمت نفت خام، قیمت فرآورده های نفتی را هم افزایش خواهد داد و اگر صادرات فرآورده های نفتی داشته باشیم، از این محل هم منتفع خواهیم شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تحلیلگر بازار نفت در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

بهره پالایشگاه‌ها از تصمیم اخیر اوپک

تحلیلگر بازار نفت در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

بهره پالایشگاه‌ها از تصمیم اخیر اوپک

ارسال نظر