بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
تحلیلگر بازار نفت در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

بهره پالایشگاه‌ها از تصمیم اخیر اوپک

ایران سهمیه تقریبا ۲ میلیون بشکه ای داشته و تولید فعلی کشور ما با این سهمیه فاصله دارد. از این رو، ایران تحت تاثیر این نشست، تولید خود را کاهش نخواهد داد.
کد خبر : ۲۰۲۴۳۳

بهره پالایشگاه ها از تصمیم اخیر اوپک

به گزارش بورس نیوز، بهای معاملات نفت روز جمعه پس از اعلام تصمیم اوپک پلاس برای افزودن ۵۰۰ هزار بشکه در روز به کاهش تولید نفت خود، صعود چشمگیری پیدا کرد و رشد هفتگی قابل ملاحظه ای را به ثبت رساند.

بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار یا ۱.۶ درصد افزایش یافت و به ۶۴ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز پنج شنبه هم ۰.۶ درصد رشد قیمت داشت و برای کل هفته ۶.۵ درصد رشد هفتگی نشان داد که بزرگترین رشد هفتگی از هفته منتهی به ۲۰ سپتامبر بود.

بهروز نامداری تحلیلگر بازار نفت در گفتگو با بورس نیوز در خصوص پیش بینی روند قیمت جهانی نفت خام بعد از تصمیم اخیر اوپک بیان کرد: قبل از هر تحلیلی باید منابع تامین نفت در جهان، میزان ذخایر، میزان پایبندی اعضای اوپک و اوپک پلاس به توافق کاهش حجم عرضه، و نیز تقاضای جهانی نفت خام در ماه های آینده مورد بررسی قرار گیرد. با فرض پایبندی اعضای اوپک و اوپک پلاس به توافق کاهش ۵۰۳ هزار بشکه ای نفت، قیمت نفت در بازارهای جهانی قطعا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

وی افزود: قیمت جهانی نفت تحت تاثیر روند عرضه و تقاضا تعیین می گردد. با فرض پایبندی اعضای اوپک و اوپک پلاس به این توافق، کاهش حجم عرضه، قیمت ها را افزایش خواهد داد. ولی نکته اینجا است که اگر افزایش قیمت نفت در حدی باشد که تولید را جذاب کند، سایر تولیدکنندگان نفت مانند آمریکا احتمالا تولید خود را از منابع غیر متعارف افزایش داده و در نهایت بازار جهانی نفت خام با افزایش عرضه، به تعادل رسیده و قیمت ها مجددا تعدیل می شود. بنابراین معتقدم با توافق اخیر اوپک، قیمت جهانی نفت خام قطعا افزایش خواهد داشت؛ ولی افزایش قیمت بیش از ۱۰ درصدی برای نفت خام متصور نیستم و بعید است که نفت خام به محدوده بالای ۷۰ دلار برسد.

نامداری در رابطه با تاثیر این توافق بر صادرات نفت ایران گفت: هر تغییری در روند عرضه و تقاضا، قیمت جهانی نفت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اما کاهش حجم تولید نفت در نشست روز گذشته، تاثیری بر صادرات نفت ایران ندارد. ایران سهمیه تقریبا ۲ میلیون بشکه ای داشته و تولید فعلی کشور ما با این سهمیه فاصله دارد. از این رو، ایران تحت تاثیر این نشست، تولید خود را کاهش نخواهد داد.

وی افزود: افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی، فرآورده های نفتی از جمله بنزین و گازوییل را تحت تاثیر قرار خواهد داد و اگر مثلا قیمت نفت خام ۱۰ درصد افزایش یابد، کرک اسپرد فرآورده های پالایشی بیش از ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت. از این رو، احتمالا پالایشگاه های نفت ما از روند قیمت نفت منتفع خواهند شد. خصوصا اگر صادرات فرآورده عا نفتی داشته باشند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تحلیلگر بازار نفت در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

پیش‌بینی نفت ۷۰دلاری و افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی

در نشست تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک؛

سهم تولید اوپک ۵۰۰ هزار بشکه در روز شد

ارسال نظر