بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

"دولت" گرفتار "ولتاژ برق" کارخانه‌ها

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری یاسین گفت: نمی‌توان بر این نکته منکر شد که قیمت برق و گاز در کارخانه‌ها نرخ بسیار پایینی دارد و همین نرخ‌ها موجب سودسازی بسیاری از کارخانه‌هایی بوده که بهره‌وری را رعایت نمی‌کنند.
کد خبر : ۲۰۳۲۹۳

محمد ندیمی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری یاسین در گفت‌وگو با بورس‌نیوز درباره وجود ابهام در نرخ برق و گاز بنگاه‌های تولیدی گفت: اقتصاد و شرکت‌های بورسی در دوراهی قرار گرفته‌اند؛ از یک‌سو اشاره می‌شود که نباید سوبسید به کارخانه‌ها ارائه داد و از سوی دیگر، کارخانه‌هایی با بهره‌وری پایین نیز وجود دارند که به علت رانت طی چند سال یا چند دهه اخیر، بهسازی را کاملا فراموش کرده و هزینه آن‌ها نسبت به موعد مقرر تقریبا چهار تا پنج برابر افزایش یافته و اصلا امکان تامین نقدینگی برای این امر وجود ندارد.

وی ادامه داد: بر همین اساس یا باید معایب سوبسید و رانت اعطایی به کارخانه‌ها را قبول کرده و اهدافی همچون اشتغالزایی با هر قیمتی را در اولویت قرار دهیم یا از طرف دیگر، سوبسیدها را به صورت پله‌ای کاهش دهیم اما؛ دولت راهی ندارد تا این سوبسیدها را بکاهد، ولی می‌تواند مانند بنزین شوک درمانی کند که قاعدتا بازخورد بسیار بدی در جامعه خواهد داشت و بعید است این اتفاق رخ دهد.

کارشناس بازارسرمایه افزود: به نظر نمی‌رسد دولت زور تحمیل هزینه‌های جدید را داشته باشد؛ برقی تولیدی کشور گران تمام شده و ارزان توزیع می‌شود؛ نمی‌توان بر این نکته منکر شد که قیمت برق و گاز در کارخانه‌ها نرخ بسیار پایینی دارد و همین نرخ‌ها موجب سودسازی بسیاری از کارخانه‌هایی بوده که بهره‌وری را رعایت نمی‌کنند اما؛ نباید از این اصل نیز غافل شد که این نرخ‌ها مشمول تمامی کارخانه‌ها نبوده و امکان ممیزی برای کارخانه‌های نیازمند یا غیرنیازمند وجود ندارد بنابراین دولت شاید در مسیر شیب ملایم افزایش قیمت‌ها گام بردارد.

وی خاطر نشان کرد: امیدوارم بازار سرمایه به سمت عاقلانه شدن و سهم‌بین شدن پیش رود و حباب‌هایی که ایجاد شده از بین رفته تا آن چیزی که برای بازار مناسب بوده که یک رشد واقعی پیوسته، رخ دهد.

ندیمی در پایان گفت: بسیاری از سهم‌ها اتفاق واقعی در مورد آن‌ها رقم نمی‌خورد اما؛ افزایش قیمت را تجربه می‌کنند و در رابطه با سهم‌هایی که روند منطقی ندارند، باید سرمایه‌گذاران و فعالان بازارسرمایه به سوی واقعی شدن بازار گام بردارند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
از سوی وزارت نیرو انجام شد؛

ابلاغ مصوبه افزایش قیمت برق

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

انتشار اوراق به نفع "بورس" نیست

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز از دغدغه بازار گفت:

نرخ "حامل‌های انرژی" یا "سوخت" بنگاه‌های تولیدی

ارسال نظر