بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

مسیر واگذاری‌ها در مزایده، مناقصه یا بورس!

مدیرعامل کارگزاری توسعه سرمایه دنیا گفت: بورس بهترین بستر تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و واگذاری‌های دولتی بوده، اما دولت شفاف‌سازی پیرامون نحوه و چگونگی عرضه‌ها نداشته و احتمالا بخش عمده‌ای از واگذاری‌ها در قالب مزایده و مناقصه انجام خواهد شد.
کد خبر : ۲۰۳۵۳۶

مسیر واگذاری‌ها در مزایده، مناقصه یا بورس!

حسنعلی بشارت احسانی مدیرعامل کارگزاری توسعه سرمایه دنیا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز درخصوص ارزیابی خود از میزان درآمدزایی که دولت در بخش واگذاری اوراق و شرکت‌های دولتی در بودجه داشته، اظهارکرد: در لایحه بودجه ۹۹، دولت قصد داشته تا با انتشار اوراق دولتی و فروش آن در بازارسرمایه و حتی خارج از آن، اقدام به سرمایه‌گذاری و تامین مالی پروژه‌های دولتی کند.

وی ادامه داد: "بورس" ظرفیت کاملی داشته تا اقدام به جذب آن‌ها در بازارسرمایه داشته باشد اما؛ حجم، نرخ و ارزش آن تاکنون شفاف‌سازی نشده است.

کارشناس بازارسرمایه گفت: بورس بهترین بستر تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و واگذاری‌های دولتی بوده، اما دولت شفاف‌سازی پیرامون نحوه و چگونگی عرضه‌ها نداشته و احتمالا بخش عمده‌ای از واگذاری‌ها در قالب مزایده و مناقصه انجام خواهد شد.

بشارت احسانی درخصوص واگذاری‌های واقعی به بخش‌بخصوصی نیز تاکید کرد: خصولتی‌سازی همیشه راهکار دم‌دستی دولت‌ها بوده و تصور نمی‌شود که دولت در تجویز این نسخه، کوتاهی کند و فرصتی به واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش‌خصوصی واقعی را بدهد، بنابراین در اغلب مزایده و مناقصه‌ها اموال و دارایی‌های دولتی بیشتر به خصولتی‌ها تقدیم می‌شود.

وی افزود: دولت روند نظارت و کنترل اقتصاد را با حکم‌های دستوری تحت تاثیر قرار داده و باید اقتصاد آزاد متناسب با عرضه و تقاضا در بازار را رعایت کند، زیرا اقتصاد دستوری هیچکاه موفق نخواهد بود.

بشارت احسانی درپایان درباره ورود "سهام عدالت" به بازارسرمایه نیز اشاره داشت و تصریح کرد: بخشی از سهام شرکت‌های دولتی در قالب سهام عدالت به سهامداران اختصاص یافت، اما بعید بوده در کوتاه مدت، دولت بتواند برای بودجه ۹۹ برنامه‌ریزی پیرو ورود این شرکت‌ها و قابل معامله شدن آن‌ها در بورس داشته باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

"تامین‌مالی" تیر آرش بر مرزهای "بورس"

قالیباف اصل در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

مصائب دولت و "بازار بدهی"

یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

در انحصار دولت...

ارسال نظر