بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
مدیرعامل بورس انرژی گفت: بازار سرمایه ایران با تلاش‌های صورت گرفته در دو دهه اخیر به نقطه قوت نظام اقتصادی کشور تبدیل شده و در بین قشر‌های مختلف مردم به عنوان سرمایه‌گذار خرد جایگاه خود را پیدا کرده است.
کد خبر : ۲۰۳۶۶۲

بازار سرمایه، نقطه قوت نظام اقتصادی کشور

به گزارش بورس نیوز، علی حسینی، در خصوص تغییر نگرش مردم به بازار سرمایه اظهار کرد: بازار سرمایه ایران با تلاش‌های صورت گرفته در دو دهه اخیر به نقطه قوت نظام اقتصادی کشور تبدیل شده و در بین قشر‌های مختلف مردم به عنوان سرمایه‌گذار خرد جایگاه خود را پیدا کرده تا جایی که در حال حاضر افراد زیادی از نقاط مختلف کشور با بازار سرمایه ارتباط برقرار می‌کنند.

وی افزود: با برخورداری بازار سرمایه از پایه فناوری اطلاعات، دسترسی آسان مردم به پایگاه‌های اطلاعات، استقبال صاحبان صنایع و سهامداران از حضور در این بازار را می‌توان جزو ویژگی‌های مهم این بازار بر شمرد.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران ادامه داد: غول نقدینگی یک مفهوم آکادمیک نیست، هر اقتصادی متناسب با ظرفیت خود می‌تواند وضعیت انقباضی یا انبساطی به خود بگیرد و کشور ما هم متناسب با ظرفیت‌های اقتصادی و جغرافیایی می‌تواند بخش مالی خود را تأمین کند.

حسینی خاطرنشان کرد: دولت در تأمین مالی، رقیب بخش خصوصی نیست. شاید ضعف اصلی، میزان تأمین مالی بخش خصوصی از این بازار است. براساس آمار و گزارش ها، از ۱۰۰ درصد تأمین مالی‌هایی که تاکنون صورت گرفته بالغ بر ۸۵ درصد آن متعلق به دولت، حدود ۶ درصد مربوط به شهرداری‌ها و کمتر از ۱۰ درصد هم متعلق به شرکت‌های بخش خصوصی است. این گزارش نگران‌کننده است، زیرا معمولا یک تبعیض مثبتی به نفع نهاد‌های دولتی، دولت و شهرداری‌ها در تمام امور وجود دارد و این نباید موجب عدم توانایی بخش خصوصی برای تأمین مالی و سرمایه در گردش شود.

وی تاکید کرد: مطابق سیاست‌های اصل ۴۴ بخش نیروگاهی برق از نظر تولید باید به بخش خصوصی واگذار می‌شد، اما همچنان ۵۰ درصد ظرفیت در اختیار دولت است.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی گفت: مهم‌ترین دلیل مشکل نیروگاه‌ها در تأمین مالی عدم تبعیت وزارت نیرو از سیاست‌های حاکمیتی و قانونی کشور برای اجازه تولید برق به بخش خصوصی بوده و وقتی تولیدکنندگان خصوصی در صادرات برق سهیم نیستند قطعا وضعیت مالی آن‌ها از نظر ترازنامه و سودآوری ضعیف خواهد شد و این، اولین مانع برای تامین مالی آن‌ها در بازار سرمایه است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل سابق شرکت بورس و اوراق بهادار تهران در گفتگو با بورس نیوز:

"تامین مالی عام" راهی برای رشد شرکت‌ها

شناسایی ۱۰۰میلیارد تومانی سود ناخالص این سرمایه‌گذار؛

برگه سود سهام در جیب "وصنعت"

مدیرعامل بورس انرژی خبر داد:

صادرات بنزین ایران از مردادماه سال جاری

تا پایان سال جاری اتفاق می افتد؛

انتشار اوراق تامین مالی نفتی

ارسال نظر