بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

بهار در زمستان بورس

شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد قیمت‌ها در نمادهایی، چون در بازار امروز شاخص کل متاثر از رشد نماد‌های «فارس»، «فولاد»، «کگل»، «کچاد»، «فملی»، «وامید» و «ومعادن» با رشد حدود ۲۷۲۱ واحدی روبرو شد.
کد خبر : ۲۰۳۷۵۸

بهار در زمستان بورس

به گزارش بورس نیوز، تنور بورس همچنان داغ و هیجانی است و سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص‌ها مرتبأ در حال افزایش است.

بازدهی سالانه سهامداران و مشارکت کننده‌ای این بخش، از ابتدای سالجاری تا کنون، از مرز ۱۰۰ درصد نیز عبور کرده و رتبه اول بیشترین و بهترین بازدهی در اقتصاد ایران (بین بازار‌های موازی) و منطقه و آسیا و جهان را نصیب خود کرده است.

بله درست است، رتبه اول جهان را نیز از آن خود کرده ایم، چرا که بورس هیچ کشوری در جهان در بازه ۹ ماهه قادر به تحقق بازدهی ۱۰۰ درصدی نبوده است. این امر خوب و خیر را به فال نیک می‌گیریم و از مسئولان سازمان بورس و دولت محترم آیت الله روحانی، کمال تشکر را داریم.

امید است این جریان و روند صعودی و رو به جلو، تا پایان سالجاری نیز استمرار داشته باشد و فعالان بازار توشه‌ای رنگین و سنگین از سفره بورس تهران به خانه برند.

و، اما خوشبختانه، نزدیک به یک ماه است که جریان نقدینگی سنگینی وارد فضای معاملات در بازار بورس شده و طیف کثیری از مردم و صاحبان سرمایه، برای خرید و سرمایه گذاری در بورس، صف کشیده اند؛ بنابراین به جرات و اطمینان میتوان گفت: بهار فارسی و بورسی، در ایران آغاز شده و حتی نیم نگاهی به فصل زمستان ندارد. اینجا همه چیز گل و بلبل و بهارستان است. نه ترسی از تحریم‌های ظالمانه امریکا داریم و نه هراسی از آشوب‌های خیابانی و موانع دیگر.
و، اما چند محرک و فاکتور مهم، بورس را در رالی صعودی و کم نظیر اخیر، همراهی و تمشیت کرده اند:

۱- آغاز مذاکرات پشت پرده و با واسطه ایران و امریکا
۲- افزایش ۲۰ درصدی نرخ ارز‌ها در بازار ۳- افزایش بیش از ۱۵ درصدی نرخ کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی و داخلی
۴- انتشار قریب الوقوع گزارشات ماهانه و صورت‌های مالی خوب شرکت‌های بنیادمحور
۵- کاهش تنش‌ها و ریسک‌های سیاسی در کشور و حاکمیت جو آرامش و امنیت

لذا شاخص کل نیز که اوضاع را بر وفق مراد دیده، اسب شرف خود را به قصد تصرف کانال‌های ۳۲۵ تا ۴۰۰ هزار واحدی زین کرده و با اقتدار تمام هر روز به رکورد‌ها و کانال‌های جدیدی دست می‌یابد و برگ زرین دیگری بر افتخارات خویش می‌افزاید.

به‌طوریکه در پایان معاملات امروز نیز بار دیگر رکورد شکنی کرد و وزنه سنگین ۳۵۶.۷۲۰ واحدی را براحتی بالای سر برد. شنیده شده که نماگر بازار سعی و قصد دارد بزودی به توفقیات و رکورد‌های جدیدی دست یابد و اهداف بلندی، چون وزنه‌های ۳۶۰ تا ۴۰۰ هزاری را برای بلند کردن و تصرف، در سر دارد. از طرفی، ثبت ارزش معاملات خرد در محدوده بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی نیز خبر از حفظ گردش نقدینگی در سطوح بالا می‌دهد. گفتنی است، میل به خرید بیشتر سرمایه‌گذاران در نماد‌های معدنی و فلزی در روز جاری بیش از پیش دیده می‌شود.

آخرین وضعیت بازار امروز
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد قیمت‌ها در نمادهایی، چون در بازار امروز شاخص کل متاثر از رشد نماد‌های «فارس»، «فولاد»، «کگل»، «کچاد»، «فملی»، «وامید» و «ومعادن» با رشد حدود ۲۷۲۱ واحدی روبرو شد. بازار امروز نیز رشد مطلوبی داشت و با توجه به رشد در بازار ارز و بهبود چشم انداز قیمت‌های جهانی در بازار‌های کالایی به گروه‌های متاثر گرایش داشت.

کارنامه امروز بازار

شاخص کل ۳۵۶,۷۲۰ واحد / میزان تغییر ۲۷۲۳ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۳,۰۰۲,۵۶۸ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۲۲,۶۰۹ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۴.۲۳۹ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
فارس ۴۵۳ واحد مثبت/ فولاد ۴۴۵ واحد مثبت/ کگل ۳۶۹ واحد مثبت/ کچاد ۳۱۳ واحد مثبت/ فملی ۱۹۶ واحد مثبت/ وامید ۱۷۸ واحد مثبت/ ومعادن ۱۷۷ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات

وتجارت ۴۷۵.۹ میلیون سهم/ وبصادر ۲۳۷.۴ میلیون سهم/ ذوب ۲۳۷ میلیون سهم/ ونیرو ۱۵۲.۶ میلیون سهم/ پترول ۱۴۵.۲ میلیون سهم

خالص ارزش معاملات خرد ۹۸/۱۰/۰۱ (بورس و فرابورس) امروز ۳۲۳۴ میلیارد تومان بود که نسبت به روز کاری قبل حدود ۸ درصد رشد داشت.

پیش بینی بازار دوشنبه ۲ دی ۹۸

اوج‌گیری دوباره نرخ دلار در بازار آزاد و حرکت به سمت میانه کانال ۱۳ هزار تومانی، بار دیگر توجه معامله‌گران را به سمت سهام کالایی معطوف کرده است. رشد نرخ نیمایی نیز در شکل‌گیری موج تقاضا در سهام کالایی موثر بوده است. در نتیجه شاخص کل بورس تهران با رشد نزدیک به ۲ هزار واحدی در آستانه ورود به کانال ۳۵۶ هزار واحد قرار دارد. به این ترتیب در معاملات امروز بزرگان گروه شیمیایی، سنگ آهنی، فولادی و مس در میان نماد‌های با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل قرار دارند. در نقطه مقابل معاملات سهام بانکی پس از رشد‌های کم‌نوسان روز‌های اخیر در مدار منفی دنبال می‌شود. در گروه خودرو نیز «خساپا» در مثبت دو درصد قیمت و «خودرو» در سطوح منفی قیمت در کف ۹۰۰ تومان معامله می‌شود.

خوشبختانه همچنان هیجان مثبت در بازار سهام محسوس است و بر این اساس لازم است در این خصوص به معامله‌گران به خصوص تازه‌وارد‌ها هشدار داد. همچنان باید نسبت به دام‌های نوسان‌گیری و سفته‌بازی که زیان‌های سنگین را برای معامله‌گران به دنبال خواهد داشت، هشدار داد. در مطالب گذشته به بررسی ارزندگی سهام بزرگ و بنیادمحوری، چون «فولاد»، «فملی»، «کگل»، «وتجارت»، «شپنا» ... پرداختیم و حالا بازدهی یک ماهه این سهم‌ها به راحتی قابل محاسبه و قابل مقایسه با دیگر سهم‌های بازار است.

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و واحد تحلیل بازار

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نیرو در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ولتاژ عرضه‌اولیه در "بورس"

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نیرو در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ولتاژ عرضه‌اولیه در "بورس"

ارسال نظر