بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

فروش عجولانه و محاسبات ناشیانه

بازار امروز نیز رشد مطلوبی داشت و با توجه به رشد در بازار ارز و بهبود چشم انداز قیمت های جهانی در بازارهای کالایی به گروه های متاثر گرایش داشت.
کد خبر : ۲۰۳۸۹۲

فروش عجولانه در نتیجه محاسبات ناشیانه

به گزارش بورس نیوز،

در حالیکه طیف کثیری از فعالان آماتور و نیمه حرفه‌ای بازار می‌پنداشتند، با توجه به افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت‌ها در اکثر نماد‌ها و گروهها، موعد فروش و نقد کردن سهام ارزنده و بنیادمحور بازار فرا رسیده و در نتیجه در یک محاسبه اشتباه و ناشیانه، اقدام به فروش سهام خود (در نیمه اول وقت معاملات و در اوج قیمت ها) و شناسایی و ذخیره سود کرده بودند، ولی سهامداران هوشیار و فکور بازار توانستند از فرصت عالی پیش آمده، نهایت استفاده را برده و بسیاری از سهام ارزنده را در کف قیمتی امروز خریداری کردند.
احتمالا از فردا و یا روز‌های آتی، شاهد یک اتفاق مهم در فضای معاملات خواهیم بود. چرا که قیمت‌ها در سهام دارای فاند قوی بنیادی باز هم بالاتر و بالاتر خواهد رفت تا به محدوده ارزش ذاتی و سطوح ارزندگی خویش دست یابند.

و، اما این روز‌ها بورس تهران داغ داغ است و طیف کثیری از مردم برای خرید و سرمایه گذاری در بورس تهران، صف کشیده اند و هر روز هزاران میلیارد تومان پول و نقدینگی به این بخش از فعالیت‌های اقتصادی تزریق میشود. بطوریکه ارزش معاملات خرد امروز ۲ دی ماه به بیش از ۴۸۰۰ میلیارد تومان رسید تا یک رکورد جدید در ارزش معاملات خرد، ثبت شود. دیروز این عدد ۳۲۳۰ میلیارد تومان بود.

آخرین وضعیت بازار امروز
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد قیمت‌ها در نمادهایی، چون فارس، کگل، فولاد، کچاد، وامید، تاپیکو و شبریز با رشد حدود ۲۶۴۴ واحدی روبرو شد. بازار، روز پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و مجددا شاهد رفتار هیجانی در بازار پس از رشد‌های پی در پی بودیم. بازار امروز نیز رشد مطلوبی داشت و با توجه به رشد در بازار ارز و بهبود چشم انداز قیمت‌های جهانی در بازار‌های کالایی به گروه‌های متاثر گرایش داشت.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۳۵۹,۳۶۵ واحد / میزان تغییر ۲۶۴۴ واحد مثبت / ارزش بازار ۱۳,۰۹۹,۱۹۶ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۳۳,۱۷۷ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۶.۳۵۰ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
فارس ۹۰۹ واحد مثبت/ کگل ۳۵۲ واحد مثبت/ کچاد ۳۱۶ واحد مثبت/ فولاد ۲۸۹ واحد مثبت/ تاپیکو ۲۰۵ واحد مثبت/ وامید ۱۸۹ واحد مثبت/ شبریز ۱۷۰ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۷۵۵.۳ میلیون سهم/ ذوب ۴۴۸.۲ میلیون سهم/ خساپا ۳۲۷.۷ میلیون سهم/ وساپا ۲۸۲.۶ میلیون سهم/ وبصادر ۲۶۵ میلیون سهم

پیش بینی بازار سه شنبه ۳ دی ۹۸

همانطور که انتظار می‌رفت، با نزدیک شدن به موعد انتشار گزارش فعالیت یک ماهه شرکت‌ها و همچنین صورت‌های مالی و عملکرد ۹ ماهه آنها، شاهد استقبال گرم و با شکوه مردم و سرمایه گذاران از بورس تهران هستیم و روزانه هزاران میلیارد تومان پول و نقدینگی جذب بازار سهام میشود. این پدیده نیک و تفکر درست را به عموم فعالان تیزبین و هوشیار بازار تبریک می‌گوییم و امیدواریم بازار سهام تهران حداقل تا شب عید به روند صعودی فعلی خود ادامه دهد. چرا که هنوز هم (به رغم افزایش شدید قیمتا‌ها در بسیاری از نماد‌ها و گروهها)، سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی در بازار داریم و بورس تهران محل امنی برای کسب بازدهی و سود و ثروت هنگفت است.

و، اما در معاملات امروز، بزرگان گروه شیمیایی، سنگ آهنی، فولادی و مس در میان نماد‌های با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل قرار داشتند.

خوشبختانه همچنان هیجان مثبت در بازار محسوس است و بر این اساس لازم است در این خصوص به معامله‌گران به خصوص تازه‌وارد‌ها هشدار داد. همچنان باید نسبت به دام‌های نوسان‌گیری و سفته‌بازی که زیان‌های سنگین را برای معامله‌گران به دنبال خواهد داشت، تذکر داد. در مطالب گذشته به بررسی ارزندگی سهام بزرگ و بنیادمحوری، چون «فولاد»، «فملی»، «کگل»، «وتجارت»، «شپنا»، «کطبس»، «میدکو» ... به کرات و دفعات اشاره داشتیم. ولی کمتر کسی به سراغ این سهم‌ها رفتند. حال مقایسه و محاسبه کنید بازدهی یک ماهه این چند سهم را و خود نتیجه گیری کنید.

با اینهمه، اگر هنوز از سهام بزرگ و دارای فاندقوی بنیادی، در ترکیب پرتفوی خود ندارید، باز هم دیر نیست چرا که به نظر می‌رسد اشخاصی که این سهام ارزنده را فردا نیز خریداری و ابتیاع کنند، با سود و بازدهی بیش از ۲۰ درصدی تا پایان سال، روبرو خواهند بود.

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار

اشتراک گذاری :
ارسال نظر