بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶
کارشناسان پیش بینی کردند:

قیمت بیت کوین بعد از سومین هلوینگ

کد خبر : ۲۰۴۱۵۶

به گزارش بورس نیوز، هفته آخر آذرماه بود که بازار سقوط خود را آغاز کرد و طی آن بیت‌کوین به زیر ۷۰۰۰ دلار ریزش کرد اما یک بازگشت سریع را تجربه کرد و اکنون به بیش از ۷ هزار و ۲۰۰ دلار رسیده است. ۱۴۱ روز دیگر سومین هالوینگ بیت‌کوین اتفاق می‌افتد. اتفاقی که پیش‌بینی می‌شود در روند صعودی قیمت بیت‌کوین تاثیر مثبتی داشته باشد همان‌طور که در دو دوره قبلی شاهد آن بودیم؛ درنتیجه اگر قرار باشد تاریخ دوباره تکرار شود، باید منتظر رشد بازار از اواسط سال ۲۰۲۰ باشیم. با این حال عده‌ای نیز معتقدند که سومین هالوینگ بیت‌کوین تفاوت‌‌هایی با دو دوره گذشته دارد و این تفاوت‌ها است که باعث می‌شود این دوره از هالوینگ تاثیر عمده‌ای بر قیمت‌ها نداشته باشد. با توجه به این موارد، نظر ۱۶ نفر از فعالان ایرانی حوزه رمزارز را جویا شدیم و از آنها پرسیدیم که به نظرشان بعد از سومین هالوینگ شاهد رشد قیمتی بیت‌کوین خواهیم بود یا خیر؟

قیمت بیت کوین بعد از سومین هلوینگ

محمدجواد صمدی‌راد، معاون فنی شرکت ققنوس:

به نظر من بیت‌کوین تا ژانویه افزایش قیمتی تا حدود ۸۴۰۰ دلار خواهد داشت و سپس یک اصلاح نسبتا زمانگیری انجام می‌دهد و تا حدود ۷۳۰۰ دلار می‌رسد و بعد حرکت صعودی اصلی خود را برای شکست روند نزولی شروع می‌کند و در گام اول تا ماه مارس به حدود ۹۰۰۰ دلار خواهد رسید. در کل معتقدم بیت‌کوین تا عید روند نزولی ۶ ماهه خود را خواهد شکست و روند بزرگی را آغاز خواهد کرد اما احتمالا صعود اصلی آن کمی زمانگیرتر از هلوینگ باشد.

امیرعباس امامی، بنیان‌گذار کارچین:

روی کاغذ هالوینگ باید باعث افزایش قیمت بیت‌کوین می‌شود، اما اگر نشود هم آسیب خاصی به شبکه وارد نخواهد شد. واقعیت این است که اگر قیمت‌ها بعد از هالوینگ رشد نکند ماینرهایی که ادامه فعالیت برایشان سودآور نیست از بازار خارج و سختی شبکه بیت‌کوین تعدیل می‌شود. تنها مشکل این است که احتمالا با خروج ماینرهای کوچک از شبکه، سهم و قدرت ماینرهای بزرگ در شبکه بیشتر و به دلیل کاهش هش ریت، امنیت شبکه از جهت حمله ۵۱ درصدی کمتر می‌شود (مسئله‌ای که در حال حاضر خطر جدی‌ای نیست). نکته کلیدی اینجاست که بسیاری از ماینرها در یک افق بلندمدت‌تر انتظار رشد قیمت بیت‌کوین را دارند و بنابراین حتی در صورت اقتصادی نبودن استخراج در کوتاه‌مدت، در بازار باقی خواهند ماند؛ بنابراین اساسا الزامی در هم‌زمانی هالوینگ و افزایش قیمت نیست.

به‌علاوه با توجه به اینکه با اختلاف چند روز تمام ماینرها زمان هالوینگ را می‌دانند، هالوینگ شوکی به بازار وارد نخواهد کرد و اگر تغییری در قیمت قرار بود اتفاق بیفتد تا امروز پیش‌خور شده است. حتی برخی جهش قیمتی پیشین از حدود ۳-۴ هزار دلار به ۱۲-۱۳ هزار دلار را خالی شدن اثر هالوینگ می‌دانند. درمجموع هر چند به دلیل غیرقابل‌پیش‌بینی بودن قیمت، ممکن است قیمت بیت‌کوین در زمان هالوینگ با رشد قیمت مواجه شود، اما اینکه عامل این رشد در آن زمان، مسئله هالوینگ باشد تقریبا منتفی است و اثر هالوینگ در قیمت عملا خنثی شده است. درمجموع با توجه به اینکه بیش از ۸۵ درصد بیت‌کوین‌های قابل‌استخراج تا امروز استخراج شده است، عامل کلیدی در قیمت سمت تقاضا است نه عرضه و برای پیش‌بینی قیمت به‌جای عوامل موثر بر عرضه مثل هالوینگ باید به عوامل موثر بر تقاضای بیت‌کوین توجه کرد.

سیاوش تفضلی، مدیرعامل نیلین:

با توجه به ذات مکانیسم اجماع بیت‌کوین که در آن نسبت منابع مصرفی برای تولید محصول تعیین‌کننده یک کف حداقلی قیمتی هستند، بدیهی است که کاهش پاداش بلوک‌ها به ۶.۲۵ بر کف حداقلی قیمت اثرگذار خواهد بود؛ اما مثل همه بازارها و علی‌الخصوص بازار بی‌قانون‌گذار رمزارزها احساسات و جریان‌های روانشناسی و تبلیغاتی حاشیه این رخداد می‌توانند اثری به‌مراتب بیشتر از تأثیر منطقی تغییر میزان پاداش ایجاد کنند. من تحلیلگر بازارهای مالی بیت‌کوین نیستم و آن را بیشتر از جنبه فناورانه دنبال می‌کنم، با این وجود بنا به تجربه و شواهد، افزایش قیمت، حتی افزایش قیمت قابل‌ملاحظه، دور از انتظار نیست.

محمدرضا مباشرفر، مشاور سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی:

نوسانات قیمت جزو لاینفک بازارهای مالی است. رشدهای شدید و ریزش‌های برق‌آسای قیمت بیت‌کوین، بارها و بارها اتفاق افتاده است. این تغییرات، صاحبان خسته و ناامید بیت‌کوین را به‌تدریج از این بازار خارج کرده و بازیگران جدید و باحوصله‌تر را وارد خود کرده است. «هیچ‌کس از صبر در بازارهای مالی ضرر نکرده است.»

تاریخ دوباره تکرار می‌شود و نصف شدن پاداش استخراج به همراه توسعه استفاده و کاربردهای جدید رمزارزها ازجمله بیت‌کوین باعث رشد قیمت آنها خواهد شد. منتظر نوسانات در ۲۰۲۰ باشیم.

علی میزانی اسکویی، بنیان‌گذار شرکت سیتکس:

من قیمت بیت‌کوین را در اواخر سال ۲۰۱۹ بین ۷ هزار تا ۹ هزار پیش‌بینی کرده بودم و تا اواخر سال ۲۰۲۱ نیز قیمت را بین ۱۵۰ هزار الی ۳۰۰ هزار دلار پیش‌بینی می‌کنم. البته همه این موارد برگرفته از یک مکانیزم کلی هست و اینکه قیمت همیشه تابعی از عرضه و تقاضا است و در رمزارزها نیز دقیقا نمی‌توانیم تقاضا را تشخیص دهیم و ممکن است به یک‌باره به‌وسیله یک تقاضای زیاد، قیمت بیت‌کوین تا حد زیادی بالا رود ولی در مورد عرضه، هالوینگ باعث می‌شود که یک نظم چهار ساله خیلی خوب داشته باشیم که خیلی از پیش‌بینی‌های دنیا نیز بر اساس همین نظم چهار ساله است. پیش‌بینی من این است که اواخر سال ۲۰۲۰ قیمت بیت‌کوین از ۲۰ هزار دلار فراتر خواهد رفت و این روند نمایی در اواخر سال ۲۰۲۱ به اوج خود خواهد رسید؛ البته ممکن است دو ATH نیز داشته باشیم. درنتیجه هالوینگ تاثیر خود را روی قیمت بیت‌کوین خواهد گذاشت و صرفا عرضه قیمت را تا اواخر ۲۰۲۱ به بالای ۱۵۰ هزار دلار خواهد رساند. ولی فکر می‌کنم رقابت بین دولت‌ها نیز در این حوزه به‌زودی شروع خواهد شد و این تقاضاها ممکن است قیمت بیت‌کوین را تا ۳۰۰ هزار دلار نیز افزایش دهد.

مهدی ناصری، مدیرعامل صرافی رمزارز آرمانی:

هالوینگ قطعا تعادل بازار را به هم می‌زند و باعث کاهش چشمگیر عرضه و کاهش سود استخراج می‌شود ولی شدت اثرپذیری قیمت‌ها در قیاس با هالوینگ‌های قبلی جای بحث دارد. این بار هالوینگ با دفعات قبل ۳ تفاوت عمده دارد؛ اول اینکه سطح آگاهی معامله گران به‌مراتب بالاتر است که این باعث رفتارهای پیش از موعد آنها می‌شود. دوم آنکه ابزارهای مالی بسیاری برای معاملات اختیار و معاملات آتی بیت‌کوین شکل گرفته که موجب لختی و کندی در بازار می‌شود. مهم‌تر از همه این موارد، با رشد رمزارزهای پایدار، بیت‌کوین در حال از دست دادن یکی از کاربردهای اصلی خود به‌عنوان محیط تبادل (Medium of Exchange) است. جواب سوال این‌گونه جمع‌بندی می‌شود که رشد قیمت اجتناب‌ناپذیر است ولی احتمالا شدت آن شبیه به سال ۲۰۱۷ نخواهد بود.

احسان قاضی‌زاده؛ مدیرعامل اکسیر:

در نگاه کلی نصف شدن عرضه بیت‌کوین در هالوینگ و ثابت ماندن تقاضا (اگر فرض کنیم که تقاضا افزایش نداشته باشد)، باعث افزایش قیمت خواهد شد اما تجربه نشان داده است که بازار رمزارز در بسیاری از مواقع از منطق و تحلیل‌ها پیروی نمی‌کند. نکته جالب اینجاست که هالوینگ بیت‌کوین کش (هم ABC و هم BSV) زودتر از هالوینگ بیت‌کوین خواهد بود (به دلیل تولید تعداد بیشتر بلاک‌ها) و لذا می‌توان رفتار این دو کوین را بعد از هالوینگ به‌عنوان ذهنیتی در خصوص رفتار بیت‌کوین مدنظر داشت. درمجموع بعد از هالوینگ روند صعودی بازار بیشتر متصور است، اما پارامترهای مهم دیگری مانند افزایش هزینه استخراج بعد از هالوینگ نیز قطعا در روند قیمت بیت‌کوین تاثیر زیادی خواهد داشت که باید موردتوجه قرار گیرد.

امید علوی، کارشناس ماینینگ:

رفتار قیمتی بیت‌کوین در دو سال اخیر نشان داده است که خیلی مانند سال‌های گذشته عمل نکرده است و اینکه بخواهیم امید داشته باشیم که هالوینگ مانند گذشته باعث جهش شدیدی در بازار باشد، ضعیف‌تر است؛ ولی به‌احتمال زیاد باید تاثیر مثبتی در شروع روند صعودی داشته باشد اما فکر نمی‌کنم سومین هالوینگ مانند دو هالوینگ قبلی باشد و صعودهای شدیدی را پیش رو داشته باشیم چراکه بیت‌کوین از سال ۲۰۱۷ تاکنون حرکت‌های قیمتی بیت‌کوین معقول‌تر شده است و به ثبات رسیده است که این موضوع نشان‌دهنده رشد و گسترش آن است. ماینرها نیز به سومین هالوینگ امید دارند که باعث رشد شدید شود ولی اگر واقعی نگاه کنیم در دو سال اخیر خیلی از پیش‌بینی‌ها و محاسبات درست نبوده درنتیجه نمی‌توان روی این جهش حساب زیادی باز کرد.

عباس آشتیانی، معاون توسعه کسب‌وکار سیتکس:

اگر روند رو به رشد مطابق با رمزارزها حتی رشد هم نکند طبیعتا با کاهش عرضه ناشی از هالوینگ احتمال رشد قیمتی در مارکت بیت‌کوین می‌رود. با توجه به وابستگی بالای مارکت رمزارزها با بیت‌کوین می‌توان احتمال رشد کل ارزش مارکت رمزارزها را داشت. مشاهده نمودار قیمتی بیت‌کوین در گذشته نمایانگر شروع یک بازار گاوی بعد از نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین است که البته پروسه رشد قیمت به‌اندازه ATH قبلی از روز هالوینگ حدود یازده ماه طول می‌کشد و پس از آن Bull run اصلی شروع شده و حدود هشت الی نه ماه به طول می‌انجامد.

مطالعه قیمت دوره‌های ۴ ساله گذشته BTC نشان از چند برابر شدن رکورد قیمت نسبت به ATH قبلی را دارد ولی با توجه به افزایش حجم کل مارکت در حال حاضر، نظر بنده رکورد قیمتی جدید را برای حدود انتهای سال ۲۰۲۱ می‌توان انتظار داشت.

مهرداد فرنوش، مدیرعامل همراستا:

ازنظر من قیمت بیت‌کوین رشدی صعودی خواهد داشت. عوامل مختلفی می‌توانند در این موضوع موثر باشند ولی مهم‌ترین علت آن را در میزان تولید بیت‌کوین توسط ماینرها و میزان سوددهی صنعت ماینینگ می‌دانم. سال گذشته زمانی که قیمت بیت‌کوین سقوط کرد و به کانال ۶ هزار دلار رسید، حدود ۴۰ درصد ماینرهای دنیا دستگاه‌های خود را خاموش کردند و درنتیجه پس از افت توان پردازشی کل شبکه، سختی شبکه نیز کاهش پیدا کرد و مجددا ماینرها به شبکه اضافه شدند. از اردیبهشت‌ماه امسال اما شاهد رشد بسیار پرشتاب در توان پردازشی شبکه هستیم. درصورتی‌که با قیمت فعلی بیت‌کوین منطقا برای بسیاری از ماینرها نباید به‌صرفه باشد. برای اینکه ماینینگ برای ماینرها به‌صرفه باشد، با نصف شدن پاداش شبکه یا قیمت بیت‌کوین باید تا حداقل ۱۵ هزار دلار افزایش یابد، یا بسیاری از ماینرها خاموش شوند تا مجدد سختی شبکه کاهش و پاداش ماینینگ به‌صرفه باشد که در این صورت نیز باز شاهد جذاب شدن این صنعت خواهیم بود.

از طرفی از دو سال پیش تاکنون حدود ۱۳ میلیون بیت‌کوینی که در اختیار نهنگ‌ها است معامله نشده‌اند. به نظر می‌رسد ماینرها به‌عنوان بازوی تولید و عرضه بیت‌کوین و نهنگ‌ها به‌عنوان تأثیرگذارترین افراد در بازار ترید همگی در انتظار افزایش قیمت هستند.

وحید والی، مدیرعامل هلدینگ نیک اندیشان:

همان‌طور که می‌دانید، کارشناسان بیت‌کوین، به ۲ دسته تقسیم می‌شوند: ۱. دسته اول، بر این باور هستند که قیمت‌ها، درنتیجه هالوینگ تغییر فاحشی ایجاد نمی‌کنند. ازنظر آنها نصف شدن پاداش، بر رفتار استخراج‌کنندگان تاثیر زیادی نمی‌گذارد و به این ترتیب، قیمت‌ها تغییر محسوسی نخواهند داشت.

۲. اما دسته دوم، انتظار افزایش قیمت و رشد بازار را دارند. آنها معتقد هستند که اگر به تحلیل‌های تکنیکال، تکیه کنیم و تکرار پذیری روند بازار را باور داشته باشیم؛ افزایش قیمت‌ها درنتیجه هالوینگ بعدی، یک امر طبیعی محسوب می‌شود.

مقوله دیگری که شاید از اهمیت کمتری هم برخوردار باشد، احتمال افزایش کارمزد برای هر تراکنش است تا به این ترتیب، استخراج‌کنندگان به فعالیت بیشتر و تایید تراکنش‌ها، ترغیب شوند. البته این موضوع و مسائلی از این قبیل، ممکن است تاثیر چندانی در روند تغییر قیمت نداشته باشد؛ اما رفتارهای دسته‌جمعی کاربران به دلایل گوناگون، همیشه تاثیرگذار بوده است. عوامل روانشناسی روی بازارهای ارزهای دیجیتال، تاثیر مستقیم دارند و غالبا این بازارها به وقایع و رویدادهای مختلف، واکنش نشان می‌دهند. به نظر می‌رسد در این شرایط افزایش قیمت‌ها سخت باشد اما غیرممکن نیست.

حامد صالحی، نویسنده و محقق در زمینه رمزارز و بلاکچین:

ابتدا باید توجه کنیم که «اگر در یک بازارِ کاملا آزاد، صرفا با توجه به نمودارها و اظهارنظر عده‌ای نسبت به آینده اقدامی انجام دهیم بدون شک غافل‌گیر خواهیم شد». سه نوع دیدگاه نسبت به موضوع هالوینگ و اثرات پس از آن وجود دارد:

۱. افزایش قیمت بیت‌کوین پس از هالوینگ: این استدلال متکی به اصلِ عرضه و تقاضاست که محبوب‌ترین ایده آن نمودارهای نسبت سهام به جریان (S2F) است. این استدلال اعلام می‌کند که بین نسبت سهام (عرضه) به جریان (تقاضا) و قیمت بیت‌کوین رابطه‌ای وجود دارد، در صورت ثابت نگه‌داشتن عرضه یک کالای با ارزش، احتمال افزایش تقاضا و به طبع آن ایجاد شوک قیمتی وجود خواهد داشت. همچنین با توجه به نصف شدن پاداش شبکه و درآمد ماینرها طبیعتا آنها نیز با فروش بیت‌کوین‌های خود به قیمتی بالاتر از بازار موجب افزایش قیمت خواهند شد. این استدلال با توجه به نتایج دو دوره قبلیِ هالوینگ با قوت زیادی توسط عده زیادی تایید و تبلیغ می‌شود.

۲. تحت تاثیر قرار نگرفتن قیمت بیت‌کوین پس از هالوینگ: این استدلال بیان می‌کند ازآنجایی‌که همه می‌دانند پس از هر هالوینگ چه اتفاقی رخ داده پس قطعا این رخداد برای بارِ سوم به وقوع نخواهد پیوست، علاوه بر این فشار به ماینرها و فروش بیت‌کوین به قیمتی بالاتر از بازار بخش ناچیزی از حجم معاملات روزانه آن است و بدین ترتیب این فشار و فروش تاثیر معناداری نخواهد داشت. در آخر صاحبان این استدلال بیان می‌کنند که عوامل بسیاری برای تاثیر روی قیمت بیت‌کوین دخیل است و افزایش قیمتی که پس از هالوینگ قبلی به وقوع پیوست با توجه به محدوده زمانی آن هیچ ارتباطی با هالوینگ نداشته است.

۳. کاهش قیمت بیت‌کوین پس از هالوینگ: این یک استدلال و احتمالِ کم اقبال است اما به قول قدیمی‌ها «فرضِ محال، محال نیست!» نکته اصلیِ استدلال این است که وقتی اکثر مردم معتقدند بیت‌کوین پس از هالوینگ افزایش قیمت خواهد داشت قبل از این اتفاق شروع به خرید بیت‌کوین می‌کنند و اگر قیمت به‌سرعت بالا نرود (مانند هالوینگ قبلی) به‌سرعت با فکرِ اشتباه بودن پیش‌بینی خود ناامید شده و بیت‌کوین‌های خود را می‌فروشند. همچنین آنها استدلال دیگری دارند مبنی بر این‌که با نصف شدن درآمد ماینرها آنها نمی‌توانند ادامه داده و دستگاه‌های خود را خاموش خواهند کرد و این کار کاهش قدرت شبکه (hash power) را رقم زده که به طبع آن مردم نیز اعتقاد خود را نسبت به امنیت شبکه از دست داده و قیمت سقوط خواهد کرد.

و اما ازنظر من با توجه به عوامل متعدد اقتصادی و غیراقتصادی «روند صعودیِ بیت‌کوین» پس از هالوینگ و در بلندمدتر. بسیار محتمل و صحیح است.

مجید خاکپورمقدم، هم‌بنیان‌گذار ادنیک:

تاریخ تکرار می‌شود، اما نه لزوماً با همان الگوی قبلی. این که هالوینگ‌های قبلی در ماه‌های پس از وقوع و به‌تدریج منجر به افزایش قیمت بیت‌کوین شد، لزوماً نمی‌تواند برای هالوینگ ۲۰۲۰ موضوعیت داشته باشد. چیزی که این بار متفاوت است و شاید مهم‌ترین تفاوت این هالوینگ با دفعات قبلی باشد، عدم ایجاد شوک عرضه است. بله این بار هم انتظار می‌رود با هالوینگ، روند عرضه دستخوش تغییر شود و کاهش یابد، اما تفاوت دقیقاً در همین قابل‌انتظار بودن اثر هالوینگ ۲۰۲۰ است. طبیعتاً وقتی کاهش عرضه از مدت‌ها قبل مورد انتظار باشد و همه برای آن آماده باشند و در مورد آن صحبت کنند، اثر روانی خود را از دست می‌دهد و احتمالاً نمی‌تواند باعث تغییر سریع و عمده در سمت تقاضا و درنهایت قیمت بیت‌کوین شود. پس شاید بهتر باشد برای بررسی روند قیمتی بیت‌کوین در سال ۲۰۲۰ سؤال‌هایی در رابطه با سایر عوامل موثر بر روی قیمت بیت‌کوین مطرح کنیم و به دنبال پاسخ برای این سؤال‌ها باشیم. سؤال‌هایی در مورد سرنوشت احتمالی رقبای موجود یا شرایط و چگونگی ورود رمز ارزهای جدید مثل گرام و لیبرا، ورود بیشتر دولت‌ها به قانون‌گذاری در این زمینه، گسترش کاربردها و استفاده از رمزارزها در تراکنش‌های روزانه توسط بخش عمومی‌تری از مردم و تغییرات تکنولوژیکی در دنیای رمزارزها. در واقع هر یک از این عوامل می‌توانند همچون اخبار مربوط به کامپیوتر کوانتومی گوگل در سال ۲۰۱۹ به‌تنهایی اثراتی جدی و شاید بیشتر از هالوینگ روی بازار رمزارزها و قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۰ داشته باشند.

کاوه مشتاق، سردبیر سایت ارزنامه:

در هالوینگ‌های گذشته بیشتر بیت‌کوین عرضه شده به بازار از طریق ماینرها بود. اما در این هالوینگ تفاوتی با هالوینگ‌های گذشته وجود دارد و بیت‌کوین عرضه شده توسط ماینرها دیگر سهم عمده را در عرضه به بازار ندارد. به همین دلیل فکر می‌کنم هالوینگ از نظر اقتصادی تاثیر شدیدی بر قیمت بیت‌کوین ندارد. از طرف دیگر به علت وجود جو روانی انتظار بالا رفتن قیمت به‌علت هالوینگ، شاید خرید بیت‌کوین پیش از هالوینگ افزایش پیدا کند و منجر به افزایش قیمت شود. اما این افزایش قیمت ناشی از عوامل روانشناسی بوده و پایدار نخواهد بود.

علی امیری، هم‌بنیانگذار زرین‌پال:

به‌صورت کلی در حال حاضر با توجه به قیمت برق در نقاط مختلف دنیا و خصوصا کشور چین، قیمت تمام شده استخراج بیت‌کوین رقمی بین ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار هست و با توجه به افزایش سختی شبکه، پیش‌بینی می‌شود که تا پیش از هالوینگ بیت‌کوین، این مقدار تا حدود ۸۰۰۰ دلار نیز افزایش یابد. بعد از هالوینگ شبکه و نصف شدن پاداش‌ها، قاعدتا می‌بایست قیمت تمام شده به دو برابر قیمت فعلی ارتقا پیدا کند؛ بنابراین پیش‌بینی من این هست که این قیمت ۲ تا ۴ ماه بعد از هالوینگ حداقل به عددی بین ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار دلار می‌رسد. هرچند که بیت‌کوین نشان داده است که اصلا قابل پیش‌بینی نیست و متاسفانه تا به امروز به‌اصطلاح نهنگ‌ها، تاثیر زیادی در دامپ و پامپ قیمت رمزارزها (خصوصا بیت‌کوین) داشتند.

امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس:

پیش‌بینی بازارهای مالی کار راحتی نیست و وقوع یک اتفاق در گذشته لزوما مهر تایید بر تکرار آن در آینده نمی‌تواند باشد؛ بنابراین شاید اینکه بگوییم با هالوینگ سوم رفتار متفاوتی در بازار رخ دهد اصلا دور از ذهن نباشد. به‌طور مثال امسال هالوینگ لایت کوین اتفاق افتاد اما با وجود رشد قیمت آن تا ۱۴۰ دلار پیش از این رخداد، پس از هالوینگ شاهد کاهش ۷۰ درصدی قیمت آن تا ۴۰ دلار بودیم؛ اما یک واقعیت بنیادی در مورد هالوینگ وجود دارد و آن کم شدن عرضه بیت‌کوین در اثر نصف شدن پاداش است. این کاهش عرضه در صورتی موجب افزایش قیمت می‌شود که روند تقاضا در آینده حداقل حفظ شود./ راه پرداخت

 

توضیحات:هاوینگ (Halving) یا نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین، برنامه‌ای از پیش طراحی شده برای سازماندهی استخراج بیت کوین است. 

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر