بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

تداوم سیر صعودی در بورس تهران

شاخص کل که در ابتدای بازار با رشد بزرگان به محدوده ۲۷۰۰ واحدی نزدیک شده بود، در ادامه با عقب نشینی جزیی مواجه شد، ولی در ساعات پایانی، مجددا شاهد تقویت تقاضا و تزریق نقدینگی بیشتر به بازار بودیم در نتیجه نماگر بازار در آستانه لمس کانال مهم ۳۷۰ هزاری قرار گرفت و روز خوشی را برای سهامداران رقم زد.
کد خبر : ۲۰۴۴۵۰

تداوم سیر صعودی در بورس تهران

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران به یُمن ورود و حضور صد‌ها هزار سهامدار جدید به همراه صد‌ها میلیارد تومان پول و نقدینگی به این بخش از فعالیت‌های اقتصادی، همچنان داغ و شیرین است و سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص‌ها همچنان با شیب تندی در حال افزایش است. این استقبال گرم و کم سابقه مردم و صاحبان سرمایه از بورس تهران، نتایج گوارا و شیرینی، چون کسب بازدهی میانگین ۱۰۰درصدی از ابتدای سال و بازدهی بیش از ۱۰۰۰درصدی برای بیش از ۱۰۰ سهم را طی دو سال اخیر (از ۸ دی ماه ۹۶ تا کنون) به همراه داشته است.

در نتیجه ثروتمندان و میلیاردر‌های یک شبه‌ای در بورس تهران خلق و ظاهر شده اند که پیش از این تنها یک میلیونر بوده‌اند.

البته بازدهی بیش از ۱۰۰ درصدی در ۹ ماهه، مشمول همه فعالان بازار و قاطبه سهامداران نیست و بیشتر کسانی از این رشد بازار بهره برده اند که به فنون معامله گری در بورس، تسلط کافی دارند. البته کسانی هم بوده اند که از آب گل آلود شتابزدگی سهامداران کم تجربه تر، ماهی گرفته اند! و بیش از ۹۸ درصد از این افراد، معاملات خود را با نام و کد ملی اجاره‌ای و یا وابسته انجام می‌دهند و شکار و شناسایی آن‌ها کار دشواری است.

و، اما در مقام مقایسه، بازدهی بورس تهران از کلیه بازار‌های موازی در سالجاری بیشتر و بهتر بوده و سرآمد سرمایه گذاری‌ها در اقتصاد بیمار و ناتوان کشور بشمار می‌رود.

بطوریکه بازدهی بازار ارز و مسکن در بعضی ماه ها، حتی منفی بوده است؛ لذا عدم جذابیت سرمایه گذاری در بازار ارز و مسکن و سپرده بانکی، موجب ورود نقدینگی به بازار سرمایه و پویایی این بازار شده است.

در این ارتباط، عباس آرگون یک عضو اتاق بازرگانی گفته: رشد بازار سرمایه را باید در یک بازه زمانی بلندمدت بررسی کرد. سال گذشته، بازار‌های ارز و طلا و مسکن رشد زیادی داشتند و بازار سرمایه متناسب با رشد بازار‌های موازی، رشد نکرده بود؛ بنابراین بازار سرمایه با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی در سال جاری، عقب ماندگی از سایر بازار‌ها را جبران کرده است. البته اگر چه بعضی سهم‌ها رشد قیمت زیادی داشته، اما معتقدم بازار سرمایه حباب ندارد و اکثر سهم‌ها در قیمت‌های فعلی ارزنده هستند.

اوضاع بسامان بازار امروز

در بازار امروز شاخص کل متاثر از رشد قیمت در نمادهایی، چون «شبندر»، «فولاد»، «فارس»، «حکشتی»، «رانفور»، «شیران» با رشد حدود ۲۰۸۷ واحدی روبرو شد.

شاخص کل که در ابتدای بازار با رشد بزرگان به محدوده ۲۷۰۰ واحدی نزدیک شده بود، در ادامه با عقب نشینی جزیی مواجه شد، ولی در ساعات پایانی، مجددا شاهد تقویت تقاضا و تزریق نقدینگی بیشتر به بازار بودیم در نتیجه نماگر بازار در آستانه لمس کانال مهم ۳۷۰ هزاری قرار گرفت و روز خوشی را برای سهامداران رقم زد.

کارنامه امروز بازار

شاخص کل ۳۶۹,۷۱۸ واحد / میزان تغییر ۲۰۸۶ واحد مثبت / ارزش بازار ۱۳,۴۷۶,۵۶۷ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۳۴,۲۲۹ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۵.۹۹۶ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص

شبندر ۳۳۴ واحد مثبت/ فولاد ۲۹۲ واحد مثبت/ پارس ۲۲۳ واحد منفی/ فارس ۱۴۵ واحد مثبت/ حکشتی ۱۴۱ واحد مثبت/ رانفور ۱۲۲ واحد مثبت/ شیران ۱۰۷ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات

وتجارت ۳۴۶.۷ میلیون سهم/ خپارس ۲۸۰ میلیون سهم/ وبصادر ۲۱۰ میلیون سهم/ خساپا ۱۹۵.۵ میلیون سهم/ ذوب ۱۵۸.۳ میلیون سهم

پیش بینی بازار دوشنبه ۹ دی ۹۸

با ادامه ورود صد‌ها هزار میلیارد تومان پول و نقدینگی به فضای معاملات در بورس تهران، شاهد ادامه سیر صعودی و بازدهی خوب در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی هستیم.

البته کسب سود و بازدهی در بورس تهران، بر دو قسم است.

۱-یک قسم از بازدهی در این بازار، همانا رشد طبیعی قیمت سهام، متعاقب افزایش تولید و نرخ فروش و سودآوری بنگاه‌های اقتصادی است که عملا از دو سال پیش و استارت قیمت دلار از سطح ۳۸۰۰ تومانی تا کنون، رخ داده است. بعیارتی، افزایش ۳ برابری نرخ ارز در بازار طی بازه زمانی دو ساله اخیر، نتایجی، چون افزایش ۳ برابری بهای انواع کالا و خدمات را در پی داشته که شرکت‌های سودده فعال در بورس تهران نیز از این قضیه و مزیت رشد قیمت سهام خود به دور نبوده اند. (فعالان در این بخش از بازار را اصطلاحأ کلاه سبز‌ها نامیده اند).

۲- و، اما قسم دیگر کسب سود و بازدهی در بورس اغوا کننده تهران، متعاقب حضور فعال سفته بازان و سهم چاق کن‌ها (کارچاق کن ها) صورت می‌گیرد.

هر چند که وارد بازی این افراد خاص و حرفه‌ای شدن، ریسک و مخاطرات زیادی بهمراه دارد، ولی ریسک به ریوارد این قبیل از معاملات به قدری بالا و تحریک کننده است که طیف کثیری از سهامداران تازه وارد و آماتور نیز به جرگه این نوع از معاملات روی آورده و با قبول ریسک و مخاطرات، به سود و بازدهی افسانه‌ای ۱۰۰۰ تا ۱۰ هزار درصدی دست یافته اند. (نظیر شمواد که از سطح قیمتی ۹۰ تومانی تا ۹۰۰۰ تومان نیز معامله شد، ولی اینک قدری برگشته است).

شایان ذکر است که بیش از ۱۰۰ سهم در بازار (عمدتأ در بازار پایه فرابورس) طی دو سال اخیر بازدهی بیش از ۱۰۰۰ درصدی داشته اند. این در حالیست که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کشور طی دو سال اخیر، منفی است. (فعالان در این بخش از بازار را اصطلاحأ کلاه قرمز‌ها نامیده اند).

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

سهم‌هایی که ارزش نگهداری دارند!

عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار در گفتگو با بورس نیوزمطرح کرد: 

قواعد بازی در بازار بدهی

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

رشد بازار سرمایه حباب نیست!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۵
تا کور شود هر آنکس که نتواند دید