بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
آیا جای خالی آنلاینی‌ها در بازار سرمایه پر می‌شود؛

«دیجی کالا» و متوسط رشد سالانه ۱۱۱درصدی

افزایش روز افزون تعداد کاربران اینترنت و رشد فروش آنلاین، نگاه‌های بسیاری را به سمت شرکت‌های خرده فروش آنلاین همانند «دیجی کالا» جلب کرده و در همین راستا، متوسط رشد سالانه ۱۱۱درصدی را در این شرکت شاهد هستیم.
کد خبر : ۲۰۴۴۶۱

«دیجی کالا» و رشد ۲ برابری فروش

به گزارش بورس نیوز، با توجه به سهم اندک فروش آنلاین در کشور و همچنین روند رو به رشد تراکنش‌های آنلاین می‌توان انتظار بهبود این فضای کسب و کار در سال‌های آتی را داشت. سهم خرده فروشی آنلاین از کل بازار خرده فروشی در ایران حدود ۲ درصد است که رقم نازلی محسوب می‌شود چرا که این رقم در کشور‌هایی نظیر کره جنوبی ۱۳ درصد و ترکیه ۵ درصد است.

«دیجی کالا» و رشد ۲ برابری فروش

تجارت الکترونیک سهم ۱۰ درصدی از تولید ناخالص داخلی سال ۹۷ داشت. در آن سال تعداد تراکنش‌های آنلاین از مرز یک میلیارد عبور کرد و تعداد کاربران اینترنت موبایل از ۶۵ میلیون فراتر رفت.

«دیجی کالا» و رشد ۲ برابری فروش

در بین بیش از ۳۱ هزار فروشگاه آنلاین، «دیجی کالا» جزو شرکت‌های شناخته شده و مطرح به حساب می‌آید. سهم قابل توجه گروه «دیجی کالا» از بازار خرده فروشی آنلاین، گستردگی فروش، تنوع بیش از ۱.۵ میلیون کالا و همچنین ۲۰ میلیون بازدیدکننده ماهانه از سایت و اپلیکیشن دیجی کالا باعث شد تا سری به آمار و گزارش‌های این شرکت بیندازیم.

«دیجی کالا» در سال ۱۳۸۵ با سرمایه اندک شروع به کار کرد و امروز پربازدیدترین فروشگاه آنلاین ایران و منطقه به شمار می‌رود. بر اساس آمار‌های ارائه شده، یک چهارم مردم ایران ماهانه از سایت و اپلیکیشن این شرکت بازدید می‌کنند.

مبلغ فروش این شرکت در طی ۸ سال گذشته به طور میانگین، در هر سال ۱۱۱ درصد رشد داشته که تنوع کالایی ۱.۷ میلیونی در این امر بسیار دخیل بوده است. البته این نکته را نیز باید مدنظر داشت که افزایش نرخ ارز و به دنبال آن، رشد قابل توجه قیمت ها، بر افزایش مبلغ فروش شرکت اثر بالایی داشته است.

«دیجی کالا» و رشد ۲ برابری فروش

طی نیم سال اول سال ۹۸ بالغ بر ۲۷۴۸ برند ایران در سبد کالایی «دیجی کالا» حضور داشتند و در مجموع، از میان کالا‌های فروش رفته، ۶۸ درصد کالای ایرانی بوده است.

ظرفیت انبارش مرکز پردازش دیجی کالا بیش از ۵ میلیون کالا است و توانایی پردازش بیش از ۵۰۰ هزار کالا در هر روز را دارد. شاید جالب توجه باشد اگر بدانیم مساحت مرکز پردازش این شرکت برابر با ۸ زمین فوتبال است و بزرگترین مرکز پردازش کالا در خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار می‌رود.

«دیجی کالا» و رشد ۲ برابری فروش

با اضافه شدن کالا‌های غیر دیجیتال در سال ۹۴، تنوع کالایی شرکت افزایش یافت و در سال ۹۶ با اضافه شدن مدل مارکت پِلیس، جهش بلندی در این زمینه رخ داد. مارکت پِلیس یا بازارگاه بستری است که امکان خرید مشتریان از چند هزار تأمین‌کننده متفاوت را ایجاد می‌کند. در این بستر، چندین هزار فروشنده برای فروش محصولات خود گردهم آمده‌اند و با یکدیگر رقابت می‌کنند. در این میان، خریداران می‌توانند با بررسی محصولات آن ها، بهترین انتخاب را داشته باشند. در واقع «دیجی کالا» با راه‌اندازی مارکت پِلیس طیف وسیعی از محصولات را در دسترس مشتریان قرار داده و بازاری به وسعت ایران ایجاد کرده است.

شایان ذکر است که از درگاه «دیجی کالا» حدود ۳۴۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده و بیش از ۳۰ هزار کسب و کار ایرانی را با خود همراه کرده است.

بنابراین، به نظر می‌رسد جای چنین شرکتی در بازار سرمایه خالی است؛ در زمانی که «آمازون» به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیا از حیث ارزش بازار محسوب می‌شود، انتظار می‌رود با توجه به روند رو به رشد «دیجی کالا»، حضور در بازار سرمایه برای این شرکت و سایر سهامداران و سرمایه گذاران حاضر در این بازار اتفاقی مثبت باشد.

برای اطلاعات بیشتر از آمارهای دیجی‌کالا می‌توان این فایل را مطالعه کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ردپای استارتاپ‌های بزرگ در بورس؛

" دیجی کالا "و "تپ سی" وارد می‌شوند

هم‌بنیانگذار دیجی‌کالا در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

دیجی‌کالا و شاید "بورس"

فعالان حوزه پرداخت های الکترونیک تاکید کردند:

کاهش تراکنش‌ها و خریدهای اینترنتی

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تشریح کرد:

استارت آپ های بزرگ ایرانی چه می کنند؟

ارسال نظر