بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
اهرم بالای این شرکت با سبدی سبز؛

«تبرک» در بورس ماند

پرتفوی قوی «تبرک» سبب شد تا در نیمه نخست سال جاری ۲۴ میلیارد تومان از محل فروش سرمایه گذاری ها، سود شناسایی شود و از مجموع کل چند سال گذشته بیشتر باشد.
کد خبر : ۲۰۴۸۲۰

«تبرک» توی بورس ماند

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، «گروه کارخانجات صنعتی تبرک» با سرمایه ۲۲۳ میلیارد تومانی در صنعت محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر حضور فعال دارد.

برند این شرکت که در بین عامه مردم شناخته شده است و از شرکت‌های فرعی و وابسته قوی برخوردار است.

«تبرک» سهام ۹ شرکت را در پرتفوی خود دارد که ۳ شرکت در بازار سهام حضور دارند و دیگر شرکت‌ها غیر بورسی به شمار می‌روند.

بهای تمام شده پرتفوی بورسی این شرکت ۱۵۷ میلیارد تومان است که تا پایان آذر ماه ارزش بازار آن از رقم یک هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان فراتر رفته است. بنابراین، سرمایه گذاری‌های شرکت در بازار سرمایه به خوبی جواب داده و ارزش بالایی را به دنبال داشته است.

شش شرکت حاضر در سبد سهام غیر بورسی حدود ۳۵ میلیارد تومان سرمایه را معطوف خود کرده‌اند.
همان‌گونه که گفته شد، شرکت‌های بورسی وزن سنگینی در ترکیب پرتفوی «تبرک» دارند که تمام بار بر دو شرکت «غشهداب» و «غپونه» است.

«تبرک» توی بورس ماند

در خصوص سبد سهام شرکت‌های بورسی باید عنوان کرد که ۹۳ درصد «غپونه» را به بهای تمام شده هر سهم ۱۵۶ تومان در اختیار دارد که هم اکنون قیمت این سهم در بازار سرمایه ۱۵۶۰ تومان است. «غپونه» در ۶ ماهه نخست سال جاری ۲۵ میلیارد تومان سود خالص ساخت و جمع کل سود انباشته را به ۳۱ میلیارد تومان نزدیک کرد که تقریبا معادل نیمی از سرمایه است.

دیگر شرکت مهم پرتفوی «تبرک»، «غشهداب» است که با بهای تمام شده هر سهم ۹۴ تومانی، هم اکنون در قیمت ۶۵۶ تومان در حال معامله است. این شرکت زیرمجموعه نیز در نیمه اول سال جاری ۴۶ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرد و رشد ۳ برابری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقم زد. در حال حاضر ۶۳ میلیارد تومان سود انباشته در حساب‌های این شرکت غذایی نشسته است.

همین پرتفوی قوی سبب شد تا «تبرک» در ۶ ماهه اول سال ۹۸ بالغ بر ۲۴ میلیارد تومان از محل فروش سرمایه گذاری ها، سود کسب کند.

از سوی دیگر، وضعیت مطلوب شرکت‌های زیرمجموعه، درآمد سود سهام قابل توجهی را عاید «تبرک» می‌کند و در سال ۹۷ به بیشترین میزان خود رسید و رقم ۶۹ میلیارد تومان در کارنامه ثبت شد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، بیشترین محل درآمدی شرکت، سود سهام است و بر اساس آخرین صورت مالی ۱۲ ماهه، فروش سرمایه گذاری‌ها سهم ۹ درصدی دارد.

«تبرک» توی بورس ماند

با توجه به رشد شاخص‌های بازار سرمایه و بهبود درآمد‌های شرکت‌های زیرمجموعه در سال جاری، انتظار می‌رود وضعیت «تبرک» بیش از پیش بهبود یابد و در پایان سال جاری رکورد سود خالص ۷۹ میلیارد تومانی سال ۹۷ را بشکند. به طور کلی، «تبرک» از جمله شرکت‌هایی است که بازار مصرف خود را دارد و با توجه به رشد نرخ فروش محصولات، افزایش درآمد‌ها در سال‌های آتی نیز امکان‌پذیر است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر