بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
عسکری مارانی در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

پیشنهاداتی برای تشویق سرمایه‌گذاری

لازم است بانک مرکزی نیز نسبت به تسریع افزایش سرمایه کارگزاری‌های تحت نظر بانک‌ها اقدام کرده و توانایی اعتبار دهی افزایش یابد.
کد خبر : ۲۰۵۵۰۴
پیشنهاداتی برای تشویق سرمایه‌گذاری
 
علی رضا عسکری مارانی، پیشکسوت بازار سرمایه در خصوص حمایت از بازار سهام به بورس نیوز گفت: در شرایط کنونی بازار به نظر می‌رسد اگر منابعی که از طریق بانک‌ها به صندوق توسعه بازار داده شده، "مردمی‌تر"‌ شود به نفع بازار سرمایه خواهد بود. مشکل یا مخالفتی با عملکرد صندوق توسعه بازار و تثبیت بازار وجود ندارد.

وی ادامه داد: معمولا بورس‌های بزرگ در این گونه موارد از بحث به اصطلاح "لِورِیج" و "ضریب مارجین" برای سهامداران ایجاد می‌کنند که در نوع خود سیاستی برای تشویق ورود به بازار سرمایه است. 

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر اجازه این کار که کارگزاری‌های درجه یک و قابل کنترل به خصوص کارگزاری بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بخش عمومی صادر شود، چند نکته لازم به توضیح خواهد بود. 

وی تصریح کرد: نکته اول این است که بانک‌ها قادر به اختصاص اعتبار به کارگزاری‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه خود نیستند، بهتر است این رویه برداشته شود تا بانک‌ها به کارگزاری‌های خود وام اختصاص دهند به شرطی که به عنوان پشتیبان خرید سهام توسط مردم باشد نه خود بانک ها؛ این کار با اختصاص مجوز توسط بانک مرکزی عملی است. 

عسکری افزود: نکته دوم آن است که کارگزاری‌ها به شناسایی مشتریان حقیقی و حقوقی خود در سیستم اعتبار سنجی بپردازند؛ در این شرایط کارگزاری‌ها قادر خواهند بود به مشتریانی که اعتبار، سهم و دارایی کافی به عنوان وثیقه نزد کارگزاری قرار دهند، حدی بالاتر از کفایت سرمایه موجود آن مشتری اعتبار اختصاص دهند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: با نکات ذکر شده لازم است بانک مرکزی نیز نسبت به تسریع افزایش سرمایه کارگزاری‌های تحت نظر بانک‌ها اقدام کرده و توانایی اعتبار دهی افزایش یابد. نکته سوم در نحوه اعتبارسنجی توسعه این است که رای حمایت از بازار سهام "بلوچیپ" در سطح قابل قبول برای بورس که پنجاه یا شصت درصد دارایی مذکور است به عنوان وثیقه قبول کرده و اجازه تخصیص اعتبار صورت گیرد. 

وی خاطر نشان کرد: در این میان اگر سهام‌های دیگر مورد خرید و فروش قرار گیرد، کمیته اعتباری هر کارگزاری نسبت به تعیین سقف (بهتر از بیش از ۳۰ درصد نباشد) اقدام کرده تا ریسک کارگزاری و اعتباری که از بانک برای مشتریان به واسطه کارگزاری گرفته می‌شود، تحت پوشش دهی قرار گیرد. 

عسکری در جمع‌بندی نکات ذکر شده اشاره داشت: می‌توان به این هدف رسید که در این شرایط که بعضی افراد اعتبارات خود را پاس کرده و ریسک‌گریز هستند، جای خود را به افراد ریسک پذیر بازار بسپارند تا سقف اعتبار بالا رفته و قادر به حضور در بازار باشند. 

وی افزود: نکته مهم این است که این ریسک پذیری توسط صندوق توسعه یا سیستم‌های مستقیم صورت نگیرد بلکه توسط خود مردم اجرایی شود که تعدد خریداران سهامداران حقیقی در بازار، در کنار حجم تعداد و سایر موارد معاملات نمود خوبی به شمایل بازار بدهد. 

این کارشناس بازار سرمایه در روشی ساده‌تر اظهار داشت: سازمان بورس اگر کفایت سرمایه را برای بانک‌ها و کارگزاری‌های تحت نظر بخش عمومی یا کارگزاری‌های انتخابی سازمان بورس تشخیص دهد، نسبت به انجام مراقبت‌های خاص و نظارت‌های مخصوص اقدام کرده و اجازه بالارفتن سقف اعتباری برای آن‌ها بالا خواهد رفت.
 
عسکری ادامه داد: نگاه دیگر آن است که بانک مرکزی برای بانک‌ها ضوابط جدیدی را اعلام کند که اگر بانک ها قصد ارایه اعتبار به کارگزاری های خود که در هیات مدیره آنها هم حضور دارند ، در چارچوب تعیین شده و با اخذ وثایق کافی و در حد کشش بازار و مشتریان دارند، بتوانند این کار را انجام دهند. این اقدام، اقدام مثبتی است که مطمئنا سازمان بورس هم به آن توجه داشته و خواهد داشت. نکته مهم در شرایط فعلی، سرعت عمل است تا کار ظرف ۲_۳ روز آینده انجام شود. کمک کردن به اقتصاد کشور در شرایط فعلی یکی از اصول اولیه آحاد جامعه است که می تواند در این شرایط، به کسانی که می خواهند در بازار سرمایه کار خود را انجام دهند کمک کند.

وی تصریح کرد: نگاه بعدی را نیز می‌توان در تشکیل ساختار جدید کارگزاری‌ها عنوان کرد که به مشتری براساس پوشش ریسکی که می‌پذیرد اعتبار اختصاص داده شود به نحوی که محدودیت به کفایت سرمایه برنگردد، اما به دارایی‌هایی که در اختیار کارگزاری قرار می‌گیرد اختصاص یافته تا افراد ریسک پذیر در بازار فعال شوند. 

عسکری خط قرمز این روش هارا در این موضوع عنوان کرد که: سهم‌هایی که با فشار و قدرت پول طی ماه‌های گذشته افزایش قیمت داشته اند را در لیست دارایی‌های گذاشتن وثیقه نباید پذیرفت. 

وی ادامه داد: خط قرمز بعدی ان است که سهامدارانی که در سیستم واچنینگ لیست بورس و فرابورس حضور دارند توسط کمیته اعتباری کارگزاران یک سامانه حضور داشته باشند به نحوی که به این افراد سقف اعتباری محدود اختصاص یابد. در این شرایط بازار را وارد سفته بازی و اجازه فشار بیشتر پول بر سهامی که ممکن است دست مردم در آن بسوزد وارد نکنند. 

پیشکسوت بازار سرمایه در پایان اظهار داشت: امیدوارم با اجرایی شدن تصمیمات سریع به اشکال ذکر شده بازار طبیعت خود را انجام داده و سعی بر ورود از طریق صندوق‌های حمایت بازار و توسعه و ثبات بازر در سهام رخ دهد چرا که کوچکترین موضوعی که مردم احساس کنند خود به خود اثر مثبتی به همراه نخواهد داشت.

وی یکی از دلایل تشدید فشار فروش ها را مارجین کال شدن بعضی از سهامدارانی است که اقدام به خرید اعتباری در روزهای اخیر کرده بودند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

حمایت مجلس و دولت برای رشد

پای تابلوی معاملات؛

قیمت‌ها در مرز تعجب!

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

روند خوشبینانه "بورس"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیر
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
بهتر بود در متن بالا معنی اصطلاحات بکار برده شده داخل پرانتز تشریح میشد