بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

انتشار اوراق تبعی، راهکاری برای پوشش ریسک

حمایت حقوقی‌ها و صندوق‌ها عمدتا از سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز بوده و سهم‌های کوچک و متوسط بازار به حال خود رها شده‌اند.
کد خبر : ۲۰۵۶۶۶

انتشار اوراق تبعی، راهکاری برای پوشش ریسک

به گزارش بورس نیوز، فعالان بازار سرمایه در چند روز گذشته، رفتاری هیجانی از خود به نمایش گذاشتند و طوری در صف فروش قرار داشتند که گویا خودکشی از ترس مرگ، بهترین اقدام ممکن است.
امروز به منظور کنترل هیجانات بازار دامنه نوسان معاملات، به ۲ درصد کاهش یافت و کماکان شاهد غلبه رنگ سرخ در بازار هستیم.

عزت اله (صیادنیا) طیبی مدیرعامل شرکت سبدگردان کاریزما در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تاثیر کاهش دامنه نوسان معاملات بیان کرد: در شرایط حوادث غیرمترقبه این چنینی که هیچ اطلاعی از اتفاقات احتمالی آینده نداریم، کاهش دامنه نوسان اقدام بدی نبود اما؛ شاید چنین اقدامی باعث شد عده‌ای به خاطر دامنه نوسان ۲درصدی در صف فروش قرار بگیرند، در حالی که اگر دامنه نوسان ۵درصد بود ممکن بود فروشندگان بازار، کمتر باشند ولی امیدوارم تاثیر مثبت این اقدام از روز شنبه نمایان شود.

وی افزود: در بسیاری از بورس‌های دنیا ممکن است در شرایط فورس ماژور، اقداماتی مثل تعطیلی بورس یا تغییر دامنه نوسان صورت بگیرد و این موضوع در قانون ما نیز پیش‌بینی شده که در شرایط حاد، بورس‌ها می‌توانند با تصویب سازمان بورس تعطیل شوند بنابراین اقدام به کاهش دامنه نوسان، اصلا عجیب نیست.

مدیرعامل سبدگردان کاریزما اضافه کرد: در روزهای اخیر، حمایت حقوقی‌ها و صندوق‌ها عمدتا از سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز بوده و سهم‌های کوچک و متوسط بازار به حال خود رها شده‌اند و این اقدام صحیحی نیست؛ روزانه حدود ۶۰۰ نماد در بورس تهران معامله می‌شود و معتقدم اگر قرار است حمایتی صورت گیرد، کل بازار را باید در بر بگیرد و حمایت از هر سهم به فراخور وضعیت سهم باشد.

این فعال بازار سرمایه استفاده از ابزارهای پوشش ریسک را در این شرایط بسیار مهم تلقی کرد و گفت: راهکار کنترل بازار در روزهای این چنینی، استفاده از ابزارهایی مانند اوراق تبعی و اختیار معاملات و قراردادهای آتی است. تقویت این ابزارها باعث می شود به همان میزان که ممکن است بعضی سرمایه‌گذاران، متضرر شوند، بعضی نیز منتفع شوند. این وضعیت به تعادل بازار هم کمک می‌کند و انتشار اوراق تبعی را بهترین راهکار پوشش ریسک و تعادل بازار می دانم.

وی با اشاره به نیاز به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی درخصوص ابزارهای موجود در بازارسرمایه تصریح کرد: این ابزارها در بازار ما راه‌اندازی شده و امیدواریم با تقویت فرهنگ‌سازی در این زمینه، فعالان بازار با این ابزارهای آشنایی پیدا کنند. البته در سال ۹۲ هم تجربه انتشار اوراق تبعی در بعضی سهم ها را داشتیم و این ابزار ها حتما به کاهش هیجانات بازار کمک خواهد کرد.

طیبی در خاتمه گفت: اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و آمریکا واکنش جدیدی نشان ندهد، ظرف یکی دو روز معاملاتی آتی، شاهد بهبود اوضاع بازار سرمایه و برگشت شاخص خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت بیمه پاسارگاد در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

رشد ۴۵ درصدی بیمه نامه های عمر در «بپاس»

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

قبای سبز بر دوش بورس

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

"بیمه سهام" راهکاری برای کاهش ریسک بازار

مدیر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار:

آیین نامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها تصویب شد

ارسال نظر