بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

جذابیت‌های "بورس" تا پایان سال

بازار سرمایه تا فصل مجامع پتانسیل لمس کانال ۴۵۰هزار واحد را دارد؛ اما قیمت سهم‌های کوچک و متوسط بازار که رشد شارپ داشته، حتما باید اصلاح گردد.
کد خبر : ۲۰۶۰۱۹

سیگنال مثبتی در بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، بعد از یک هفته فشار فروش و افت چشمگیر قیمت ها، با کاهش تنش های سیاسی، بورس تهران هفته سبزی را آغاز کرد.

محمد خیری مدیر سرمایه گذاری کارگزاری خبرگان سهام در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: هفته گذشته، بازارسرمایه یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های سیستماتیک را به خود دید و احتمال وقوع جنگ می‌رفت، در همه جای دنیا واکنش بازارسرمایه به اتفاقی همچون جنگ، به شدت منفی شده و در شرایط جنگی، ارزش تمامی دارایی‌های سرمایه‌ای از جمله املاک و سهام به شدت افت خواهد کرد.

وی افزود: فعلا نمی‌توان گفت روند مثبت بازارسرمایه که در نخستین روز معاملاتی هفته شاهد بودیم، تداوم خواهد داشت یا نه؛ دامنه‌نوسان معاملات در روز شنبه، ۲درصد بود و ضمنا قیمت سهم‌ها در هفته گذشته، افت زیادی کرده بود اما؛ واقعیت این است که وقوع جنگ، اثر به مراتب پررنگ‌تری نسبت به سایر رویدادها بر بازارسرمایه دارد و زمانی با قاطعیت می‌توان از روند صعودی بازارسرمایه سخن گفت که تنش‌های سیاسی کاملا فروکش کرده باشد.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: در هفته گذشته، اقدامات حمایتی سازمان بورس و صندوق توسعه و صندوق تثبیت بازار و برخی حقوقی‌ها از شدت ریزش بازارسرمایه جلوگیری کرد، صندوق توسعه و تثبیت بازار خرید قابل توجهی داشتند که قابل تقدیر بود اما؛ این خریدها اگر با مدیریت بهتری انجام می‌شد و مثلا به جای خرید در نمادهای بزرگ بازار و شاخص‌ساز، از سایر گروه‌ها هم حمایت می‌شد، قطعا تاثیر اقدامات حمایتی صندوق توسعه و صندوق تثبیت بر بازار سرمایه، مثبت‌تر بود. کاهش دامنه نوسان نیز اقدام بسیار مناسبی بود که از افت قیمت‌ها تحت تاثیر فروش‌های هیجانی جلوگیری کرد.

خیری تاکید کرد: از سوی دیگر، کاهش دامنه نوسان و سایر اقدامات حمایتی، فقط در کوتاه مدت اثر مثبت دارد و تداوم آن می تواند از جذابیت معاملات بکاهد. افزایش اعتبارات از ۵۰ درصد به ۶۰ درصد هم اقدام بجایی بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مهم‌ترین سیگنال اقدامات حمایتی که در یک هفته اخیر صورت گرفت، این بود که بازار سرمایه برای سیاست‌مداران ما اهمیت دارد و این توجه به بازار سرمایه نکته مثبتی است.

خیری در پاسخ به این سؤال که «فارغ از بحث احتمال وقوع جنگ و به شرط آرام شدن شرایط، بازار سرمایه ما تا کجا پتانسیل رشد دارد» گفت: قیمت بعضی سهم ها رشد زیادی داشته و رشد بیشتر می تواند باعث حباب قیمتی شود و بهتر است سهامداران در معاملات خود، با دقت بیشتری رفتار کنند. اما بعضی سهم ها و صنایع هم هنوز رشد نکرده اند.

وی اضافه کرد: نکته اینجاست که بازار سرمایه چند اتفاق مثبت هم پیش رو دارد که می تواند سبب جذابیت بیشتر سهم ها شود. نرخ ارز نیمایی در سال آینده، احتمالا بیش از ۱۳ هزار تومان خواهد بود و این نرخ، اثر مثبتی بر سودآوری شرکت ها دارد. همچنین قیمت های جهانی نفت و فلزات اساسی و محصولات معدنی در بازارهای جهانی افزایشی است. ضمن اینکه حجم فروش و صادرات صنایع مختلف نشان می دهد شرکت ها به رغم تحریم ها، راهی برای صادرات یافته اند و دغدغه کاهش فروش ندارند.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: در بودجه سال آینده خبری از رشد عجیب و غریب نرخ حامل‌های انرژی نیست بنابراین EPS تحلیلی شرکت‌ها در سال ۹۹، بهتر از امسال خواهد بود. با این تفاسیر سهم‌هایی که در حال حاضر نسبت P/E پایین دارند، گزینه‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری هستند. همچنین اخبار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها نیز به رشد بازار کمک خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بازار سرمایه تا فصل مجامع پتانسیل لمس کانال ۴۵۰هزار واحد را دارد اما؛ قیمت سهم‌های کوچک و متوسط بازار که رشد شارپ داشته، حتما باید اصلاح گردد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مقررات مالیاتی، سدی بر نقدینگی از بازار سرمایه

گزارش روزانه بازار سرمایه:

باد موافق و حنابندان بورسی ها

کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

جذابیت قیمت های فعلی برای خرید

ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹
این به لطف خدا و سردار سلیمانی هست که امنیت داریم و باعث ترقی سهام و اقتصاد مملکت شد همش خیر و برکت بود