بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
کارشناس بازار‌سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

پادزهری برای هیجان بازار

وضعیت هفته گذشته، باید درس عبرتی باشد تا قبل از هر معامله‌ای،سهامداران بتوانند هیجان خود را کنترل کنند.
کد خبر : ۲۰۶۱۷۷

پادزهری برای هیجان بازار

به گزارش بورس‌نیوز، در هفته گذشته بازار با فشار فروش هیجانی دست به گریبان بود و این هفته، تب خریداران تند بوده و به نظر می‌رسد صف خرید یکباره تمامی سهم‌های بازار هم‌چندان منطقی نیست و باز هم هیجان بر تحلیل، غلبه دارد.

بهمن فلاح کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد: رفتارهای هیجانی به شدت بر بازار سرمایه حاکم بوده و اگر تنش‌های سیاسی چند روزی بیشتر، به طول می‌انجامید، بازار ریزش سنگینی را متحمل می‌شد و زیان سهامداران قابل جبران نبود.

وی ادامه داد: وضعیت یک هفته گذشته، باید درس عبرتی برای سهامداران و فعالان بازار باشد تا قبل از هر معامله‌ای، هیجان خود را کنترل کنند؛ در این شرایط، باید تعارفات سیاسی و بورسی را کنار گذاشت و صراحتا شرایط موجود را نقد کرد.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: رفتارهای هیجانی در بورس ریشه در ضعف تحلیل، رقابت کارگزاری‌ها و پویایی ناکافی سازمان بورس در حوزه نظارت بر صدور کدهای معاملاتی و آموزش سهامداران است.

فلاح تصریح کرد: بخشی از بازارسرمایه بر مبنای رفتارهای هیجانی حرکت می‌کند و این رفتارهای هیجانی فقط مختص بورس ایران نیست اما؛ با توجه به اینکه فرآیند دریافت کدهای معاملاتی در بورس به شدت ابتدایی بوده و مردم به راحتی و بدون کوچکترین آموزشی امکان معامله آنلاین در بازار سرمایه را دارند، رفتارهای هیجانی مشهود‌تر است.

این کارشناس بازارسرمایه خاطرنشان کرد: این در حالی است که نظارت بر فعالیت کانال‌های بورسی هم چندان قوی نیست و هر شخصی به راحتی می‌تواند اقدام به تشکیل کانال و ارائه تحلیل و سیگنال کند و همین تعدد کانال‌ها و صفحات مجازی به رفتارهای هیجانی سهامداران دامن می‌زند.

وی افزود: البته در چند روز اخیر سازمان بورس اوراق بهادار در کنترل اوضاع عملکرد قابل قبولی داشت؛ اما این اقدامات کافی نیست و انتظار می‌رود به گونه ای عمل شود که رفتارهای هیجانی در بازارسرمایه کاهش یابد؛ پادزهر هیجان بازار، آگاهی و آموزش و استراتژی سرمایه‌گذاری است.

این کارشناس بازار سرمایه با ارایه ۳ راهکار برای کنترل رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه گفت: نخستین اقدام ضروری افزایش فیلترهای صدور کد معاملاتی و پذیرش سهامداران جدید است؛ اکثر سهامدارانی که در یک سال اخیر وارد بازار شده‌اند، هیچ شناختی از بازار سرمایه و تحلیل سیاسی و اقتصادی و... ندارند. سازمان بورس اوراق بهادار تا چند سال قبل، اقدام به برگزاری جلسات آموزشی رایگان می کرد و هر ماه ۳،۴ دوره کلاس رایگان در دسترس سهامداران بود. آموزش و اطلاع رسانی در حوزه بازار سرمایه کافی نیست و اگر این روال ادامه یابد، اعتمادی که بعد از ۱۰سال تلاش مردم به بازارسرمایه پیدا کرده‌اند از دست خواهد رفت و بازگرداندن این اعتماد و سرمایه اجتماعی کار بسیار دشواری است.

وی گفت: متولی آموزش فقط سازمان بورس نیست و کارگزاری‌ها هم می‌بایست در این زمینه پویا تر عمل کنند. حفظ نقدینگی در این بازار قطعا در گام اول در گرو آموزش و فرهنگ‌سازی است. نکته دیگر این است که کارگزاران در جذب مشتریان جدید با هم رقابت دارند و تلاش می‌کنند فرآیند صدور کد معاملاتی را هر چه بیشتر تسهیل کنند؛ بدون آنکه شرایطی برای ارایه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای برای سهامداران فراهم کنند. همچنین مردم باید یاد بگیرند انجام هر کاری نیازمند آموزش و استفاده از تجربه متخصصان آن کار بوده و اهمیت آموزش در بحث سرمایه گذاری، حتی بیش از سایر امور است. چرا که سرمایه گذاری در بورس نیازمند چند تخصص از جمله روانشناسی و دانش تحلیل اقتصادی و سیاسی و استراتژی معاملاتی و آشنایی با ابزارهای مختلف بازارهای مالی و... است. سرمایه گذاری مستقیم در بازار سرمایه بدون آموزش و استراتژی محکوم به شکست است.

فلاح اضافه کرد: اگرچه با فروکش کردن تنش های سیاسی، به نظر می رسد رفتارهای هیجانی در بازار کمرنگ شده؛ ولی معتقدم هیجان بازار از بین نرفته و بورس ما خیلی بیشتر از استاندارد جهانی با رفتارهای هیجانی مواجه است. اگر اقدامات اولیه برای آموزش و استاندارد کردن رفتارهای سهامداران صورت بگیرد، نیازی به ایجاد و حمایت صندوق های توسعه و تثبیت بازار و... نخواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

بازگشت اقتدار به بورس تهران

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

دامنه تغییرات ۲درصدی و افزایش عطش سرمایه‌گذاری

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

هیجان سهامداران اینبار از آن‌سوی بوم

ارسال نظر