بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
یک راهکار موقت هم دارد که می‌گوید اگر کشتی بگوید و گزارش کند امکان تامین سوخت کم‌سولفور را ندارد می‌تواند از سوخت با سولفور بالا استفاده کند.
کد خبر : ۲۰۶۲۹۷

استفاده از سوخت با سولفور بالا یک راهکار موقت

به گزارش بورس نیوز، بیژن زنگنه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش علی‌اکبر کریمی، نماینده اراک، کمیجان و خنداب درخصوص کوتاهی وزارت نفت درباره تولید سوخت کم‌سولفور اظهار کرد: این پرسش یک بار دیگر در اردیبهشت ماه سال جاری از سوی آقای ساری، نماینده اهواز مطرح و من به آن پاسخ دادم، اما در ظاهر از نظر آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هر چند بار پرسشی مطرح شود باید به آن پاسخ داد.

وی افزود: در سال ۲۰۱۷ میلادی تولید نفت کوره در دنیا روزانه یک میلیون تن بوده که ۲ درصد حاوی گوگرد کمتر از نیم درصد و مطابق استاندارد سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) بوده است. در مجموع دوسوم نفت کوره تولیدی جهان که به‌عنوان سوخت کشتی‌ها مصرف می‌شود گوگرد بالای ۲.۵ درصد دارد.

وزیر نفت با بیان اینکه قیمت مازوت اکنون کاهش و قیمت نفت کوره کم سولفور افزایش یافته و به اندازه قیمت گازوئیل رسیده، خاطرنشان کرد: اگر فعالیت پالایشگاه‌های کشور عادی باشد، مقدار نفت کوره تولیدی، روزانه حدود ۴۰ هزار تن بوده که ۱۳ هزار تن آن در پالایشگاه آبادان تولید و دوباره تصفیه می‌شود، حدود ۲۰ هزار تن نفت کوره با سولفور بالا داریم.

زنگنه ادامه داد: راه‌حل اصلی تهیه نفت کوره با سولفور کم، بهینه‌سازی پالایشگاه‌هاست تا هم گوگرد نفت کوره و هم تولید نفت کوره کاهش یابد. برای رفع این مساله به سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری احتیاج داریم که در شرایط فعلی تامین آن بسیار سخت است.

وی در این باره که همان طور که قبلا هم گفته ام قیمت نفت کوره کم‌سولفور به شدت بالا می‌رود و این واقعیت بازار بوده بیان کرد: در حال حاضر هزینه کشتیرانی هم در دنیا به همین دلیل بالارفته است.

وزیر نفت با بیان اینکه ما راه‌حل‌هایی در این زمینه داریم که برای وزیر راه و شهرسازی نوشتم، ادامه داد: استناد به بند ۲ مقرره ۱۸ پیوست ششم کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی‌ها (مارپل) به کشتی‌ها تکلیف می‌کند باید از سوخت با گوگرد زیر نیم درصد استفاده کنند.

زنگنه گفت: اما یک راهکار موقت هم دارد که می‌گوید اگر کشتی بگوید و گزارش کند امکان تامین سوخت کم‌سولفور را ندارد می‌تواند از سوخت با سولفور بالا استفاده کند. از نظر من، اگر کسانی اظهار می‌کنند که ما از بنادر دیگر نمی‌توانیم سوخت تامین کنیم می‌توانند به این بند استناد کنند. جمهوری اسلامی ایران هم می‌تواند به دلیل شرایط اضطراری به این قانون استناد کند، از نظر من حق قانونی و حقوقی ماست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر