بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

تقابل تازه واردها با الگوهای سنتی بورس

بازار مثبت آغاز کرد و با نزدیکی شاخص کل به سطح ۴۰۰ هزار واحدی، شاهد عقب نشینی جزیی خریدارن بودیم.
کد خبر : ۲۰۶۴۲۷

به گزارش بورس نیوز، استقبال بی نظیر مردم و سرمایه گذاران از بورس تهران و سهامدار شدن، به حدی بالا است که عرضه ها قادر به پوشش کل تقاضای بازار نیست و تکافوی سیل عظیم خریداران و سرمایه گذاران را نمی دهد.
سهامداران عمده شرکت ها و حقوقی های بازار نیز با استفاده و سوء استفاده از فرصت طلایی بدست آمده، در صدد پوشش و تأمین تمام نیازهای بازار و مردم مشتاق برای خرید و اشاعه فرهنگ سهامداری، نیستند و مانع از موازنه عرضه و تقاضا و ایجاد تعادل در بازار و قیمتها گشته اند. در نتیجه، همچنان شاهد برتری نسبی طرف تقاضا و بعبارتی دیگر، کمبود سهام در بازار هستیم. بخاطر داشته باشید که حتی با افزایش ۳ تا ۴ برابری قیمت ها طی دو سال اخیر در بازار، ارزش کل بازار (بورس و فربورس و بازار پایه) در حال حاضر بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار است. از این رقم هم، فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد، سهام شناور آزاد داریم! به عبارتی، کل سهام قابل معامله و عرضه در بازار( شامل ۶۱۰ شرکت فعال)، بیش از ۱۹.۵ میلیارد دلار نیست! این در حالیست که کل رقم نقدینگی در کشور به بیش از ۲۱۰۰ هزار میلیارد تومان در حال حاضر رسیده است!
از طرفی، خریداران و سرمایه گذاران در بازار بورس، علاوه بر انگیزه های متعدد برای کسب سود و بازدهی در این بخش از فعالیت های اقتصادی، یک محرک قوی تر دیگر نیز برای خرید سهام دارند و آن نیز بجز ممانعت از افت سنگین ارزش پول ملی( ریال ایرانی)، چیز دیگری نیست. به دیگر سخن، مردم آنقدرها از افت قیمت سهام خویش بیمناک نیستند که از افت ارزش پول و پس اندازهای خویش بیمناک اند. چرا که سابقه ۴۰ ساله جمهوری اسلامی ایران نشان داده که هر که نقدینگی و پس اندازهای خود را به شکل دارایی های پولی نگهداری کرده، جزو بازندگان و مالباخته ها! بوده و هر که با استفاده از هوشیاری و استدلالات درست خویش، اقدام به تبدیل منابع و نقدینگی خویش به اشکال مختلف دارایی های سرمایه ای( نظیر اوراق سهام شرکتها) کرده است، جزو برنده ها و از طیف ثروتمندان کشور بوده است و حاصل عمر خود را بر باد نداده است!.
و اما شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در بازار امروز با ثبت رشد ۳۸۷۴ واحدی (معادل ۰.۹۹ درصد) به ایستگاه رفیع ۳۹۵ هزار و ۹۱۲ واحدی رسید و نشان داد که سودای فتح قله ۴۰۰ هزار واحدی در آینده نزدیک را دارد. شاخصی که بهمراه بازیگران خویش، ترسی از ارتفاعات بالا و قیمت های اشباع شده ندارد و عزم خود را برای بیرون کشیدن پول خود از نظام بانکی و تبدیل آن به برگه های سهام شرکتها، جزم کرده است.
کار بدانجا رسیده که افراد عامی و بیسواد نیز در تب سهامدار شدن و ورود به بازار داغ و پر منفعتی چون بورس تهران، از یکدیگر سبقت می گیرند و واحد پذیرش اکثر کارگزاری ها، مملو از سرمایه گذاران تازه واردی است که عطش خرید و سهامداری در بورس را دارند.

اوضاع بسامان بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از رشد قیمت ها در نمادهایی چون «وبملت»، «اخابر»، «فملی»، «نوری»، «خودرو» با رشد حدود ۳۸۷۴ واحدی روبرو شد. بازار مثبت آغاز کرد و با نزدیکی شاخص کل به سطح ۴۰۰ هزار واحدی، شاهد عقب نشینی جزیی خریدارن بودیم.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۳۹۵،۹۱۲ واحد / میزان تغییر ۳۸۷۴ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۴،۴۳۱،۸۱۲ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۳۴،۶۸۸ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۶.۱۸۸ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
وبملت ۴۰۱ واحد مثبت/ اخابر ۳۹۹ واحد مثبت/ فارس ۳۳۶ واحد منفی/ فملی ۲۷۳ واحد مثبت/ نوری ۲۰۴ واحد مثبت/ خودرو ۱۸۷ واحد مثبت/ فخاس ۱۵۲ واحد منفی

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۶۴۹.۳ میلیون سهم/ خساپا ۴۵۵.۵ میلیون سهم/ وبملت ۲۷۳.۹ میلیون سهم/ ذوب ۲۷۳.۵ میلیون سهم/ وبصادر ۲۴۰.۱ میلیون سهم

اهم اخبار و تحولات روزانه
۱_ روز گذشته در بورس کالا مس مفتول ۷۴۳ میلیون ريال، کاتد ۷۲۰ میلیون ريال، ورق گرم بین ۴۸ تا ۵۲ میلیون ريال و ورق سرد ۷۶ میلیون ريال قیمت خورد. اوره گرانل بالای ۲۰ میلیون ريال معامله شد.
۲_ محصولات ورق سرد، گالوانیزه و قلع اندود فولاد مبارکه در معاملات روز گذشته اعداد بسیار بالاتر از انتظار تحلیلگران را تجربه کرد!

۳_ با فروکش کردن نگرانی ها در سطح جهان قیمت اونس به زیر ۱۵۴۰ دلار سقوط کرد.

۴_ بالاتری بازدهی معادل بانکی در اوراق خزانه ۱۹.۳ درصد است که این رقم به نفع P.e بازار بورس است.

۵_ گفته می شود ۶۰ درصد فولاد اکسین به «فخوز» رسیده است. اگر این خبر قطعی شود هم برای فخوز اتفاق خوبی است و هم یک سر جریان به وصندوق بازمی گردد چون وصندوق به دنبال فروش سهام خود در اکسین بود که از محل فروش آن سود بالایی شناسایی می کند. ابعاد این جریان هنوز شفاف نشده اما مدیرعامل فخوز این خبر را داده است.
۶_ از آنجا که سایپا و ایران خودرو برای دریافت ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت باید از شمول ماده ۱۴۱ خارج شوند، برخی منابع گفته اند تجدید ارزیابی این دو شرکت سرعت گرفته است.

۷_ نطرین، شبریز، دحاوی و تامین سرمایه امید افزایش سرمایه می دهند.

۸_ امضاى قرارداد سه جانبه ميان شركت معدنى و صنعتى گل گهر و كنسرسيوم مشترك براى خط توليد كنسانتره ١ ميليون تنى. همچنین امضای تفاهم نامه بین لوله سازی اهواز و فولاد مبارکه و فولاد اکسین برای تولید۳۵۰ هزارتن ورق با ۳۱۵ میلیون یورو صرفه جویی ارزی.

۹_ منابع خبری می گویند میان وزارت راه و شهرسازی و شرکت ذوب آهن اصفهان برای تولید ۱۳ هزار و پانصد تن ریل راه آهن قرارداد ۱۲ میلیون یورویی امضا شده است.

۱۰_ توافق نفت در ازای سازندگی که دولت عادل عبدالمهدی با چین امضا کرده وارد مرحله اجرایی شده است.

۱۱_ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در توییتی معترضان ایرانی را که در جریان اعتراض‌ها از پا گذاشتن روی پرچم آمریکا خودداری کردند ستایش کرده است.

۱۲_ چاك شومر می گوید در پرونده استيضاح رئيس جمهور ، به زودى در مورد امكان استفاده از "قدرت جنگى" تصميم گيرى ميكنيم! (گزينه قدرت جنگى در شرايطى ست كه رئيس جمهور امريكا با انجام يك اقدام ، باعث كمك به دشمنان امريكا يا تحميل جنگ به امريكا شود. در اين حالت ، كنگره امريكا توان عزل رئيس جمهور را خواهد داشت).

۱۳_ ایالات متحده برچسب دستکاری در ارزش پولی را پیش از توافق تجاری با چین از روی نام این کشور بر می دارد.

۱۴_ چینی ها برای امضای فاز اول توافق تجاری به آمریکا سفر کردند.

۱۵_ از ابتدای تیرماه سال ۹۹ کارسازی همه تراکنش های بین بانکی و درون بانکی و همچنین پرداخت وجه چک‌های عادی و رمزدار صادر شده در سال ۹۹ مستلزم اظهار توسط پرداخت کننده و دریافت کننده است تا مشخص شود چک تسویه را چه کسی بابت چه موضوعی صادر و به حساب چه کسی می رود.

۱۶_ رویترز نوشته، اروپایی‌ها امروز مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال می‌کنند. خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها مدعی شده فرانسه، انگلیس و آلمان روز سه‌شنبه ساز و کار حل اختلاف توافق هسته‌ای ایران را فعال خواهند کرد.

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

افزایش سوددهی" فخاس "در شرایط تحریم

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سهامداران "حباب" نخرند

کارشناس بازارسرمایه و پیش‌بینی درخصوص شاخص‌کل؛

فتح قله ۴۲۰ هزار واحدی

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان کرد:

موج "نقدینگی" در سرازیری تابلوی "بورس"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
بی سواد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲
یه زمان التماس میکردین که آی ملت بیایین تو بورس سرمایه گذاری کنید
چرا؟ چون شما تو ضرر بودین و میخواستین از ضرر بیان بیرون
الآن که آوردن می‌گویید اینها بی سواد و تازه کار هستن
واین یه دلیل داره واون اینه که سهام بیاد پایین و جمع کنید و دوباره به همین بی سواد ها بفروشید