بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
نگرانی خاصی نسبت به ایجاد روند منفی در بازار وجود ندارد و حجم سنگین نقدینگی موجود در بازار هر گونه کاهش قیمت سنگین را در شرایط فعلی منتفی خواهد کرد.
کد خبر : ۲۰۶۸۵۲

کاهش قیمت سنگین، خیر!

به گزارش بورس‌نیوز، شاخص‌کل در جریان معاملات دیروز با رشد جالب توجه ۱۱هزار واحدی سد به نظر محکم ۴۰۰هزار واحدی را در هم کوبید و به ۴۰۹ هزار و ۹۶۲ واحد رسید.

نماد‌های "فارس"، "اخابر"، "رمپنا" و "غدیر" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند و شاخص‌کل هم‌وزن نیز روز تاریخی‌ای را سپری کرد و با بیش از ۳.۳درصد افزایش به ۱۲۶هزار و ۱۴واحد رسید.

ارزش معاملات نیز به رقم تقریبا بی نظیر ۷۰ هزار میلیارد ریالی رسید. این رقم نسبت به ماه‌های اخیر که ارزش معاملات کمتر از ۴۰ هزار میلیارد ریال بوده است، نزدیک به ۷۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

عرضه‌های سنگین سهامداران حقوقی، بخشی از عطش خریداران را در معاملات دیروز فرونشاند. با این حال رشد ارزش معاملات نشان دهنده ادامه روند حضور نقدینگی در بازار است.

سیاست و اقتصاد کلان
معاون بازار فرابورس با تشریح اولین معامله عملیات بازار باز، از معامله تعداد ۱۰.۰۰۰ برگه اسناد خزانه اسلامی بین بانک مرکزی و یکی از بانک‌های دارای مجوز خبر داد. افسانه اروجی با اشاره به اینکه امروز برای نخستین بار عملیات بازار باز آغاز شد گفت: این معاملات از درگاه بازار ابزار‌های نوین مالی فرابورس رقم می‌خورد و امروز معامله تعداد ۱۰.۰۰۰ برگه اسناد خزانه اسلامی در این بازار بین بانک مرکزی و یکی از بانک‌های دارای مجوز به منظور تأمین کمبود نقدینگی این بانک انجام شد.

اروجی در مورد سازوکار عملیات بازار باز توضیح داد: هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به بانک مرکزی مجوز معامله‌گری مستقل در عملیات بازار باز داده است که این عملیات از طریق اوراق قابل معامله و درج شده در فرابورس و روی اوراق مالی اسلامی که دولت منتشر می‌کند، انجام می‌گیرد.

وی در مورد فرایند جابه‌جایی اوراق و در نهایت تسویه معاملات توضیح داد: برای تسویه و پایاپای، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، جابه‌جایی اوراق را بین بانک‌ها انجام می‌دهد و برای انتقال پولی که ناشی از خریدوفروش این اوراق است، اطلاعات معامله را به سامانه ساتنای بانک مرکزی ارسال می‌کند که در همان روزِ انجام معامله، پول میان خریدار و فروشنده از طریق ساتنا جابه‌جا می‌شود.

در خبری دیگر در حوزه بازار سرمایه، سهام دولتی ۳ شرکت پالایش نفت تبریز، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین به صورت عرضه بلوکی و عمده از طریق بورس و فرابورس ایران عرضه می‌شود.

بر اساس این اطلاعیه سهام پالایش نفت تبریز با سرمایه ۳۸۸۴ میلیارد ریال از طریق بورس به صورت بلوکی در قالب ۷۷۶ میلیون و ۸۴۱ هزار و ۲۰۰ سهم به میزان ۲۰ درصد از کل سهام را از طریق بورس و مطابق اطلاعیه بورس اوراق بهادار عرضه می‌کند که خریدار باید ۵۰ درصد نقدی و مابقی با اقساط دو ساله پرداخت کند. قیمت پایه کل سهام بلوکی قابل عرضه ۳۱ هزار و ۶۲۶ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

همچنین شرکت دولتی بیمه البرز با مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه از طریق بورس و به صورت بلوک ۱۷.۳۴ درصدی سهام در قالب ۶۹۳ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۷۷۷ سهم به قیمت کل ۳۶۱۸ میلیارد ریال ارائه می‌شود که سهم نقدی خریدار ۳۰ درصد و مابقی به صورت اقساط دوساله خواهد بود که زمان عرضه این سهام بلوکی نیز طبق اطلاعیه بورس خواهد بود.

سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد ۱۱.۴۴ درصد از سهام بیمه اتکایی امین با سرمایه کل ۳۰۰۰ میلیارد ریال در قالب بلوکی ۳۲۶ میلیون و ۳۷ هزار و ۵۷۴ سهم به صورت بلوکی و ۱۷ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۸۷۲ سهم ترجیحی که جمعا ۳۴۳ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۴۴۶ سهم به میزان ۱۱.۴۴ درصد و با ارزش کل ۱۶۷۳ میلیارد ریال از طریق فرابورس و مطابق اطلاعیه فرابورس عرضه کند که خریدار باید ۳۰ درصد آورده نقدی و مابقی طی اقساط دو ساله پرداخت کند.

بر اساس این گزارش، به تدریج شاهد انتشار گزارش‌های عملکرد ۹ ماهه شرکت‌ها هستیم. در مهم‌ترین گزارش می‌توان به گزارش شرکت صنایع ملی مس ایران اشاره کرد که این شرکت در دوره ۹ ماهه موفق به کسب سود خالص ۱.۱۱۰ ریالی به ازای هر سهم گردیده است. این سودآوری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۲۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است که شرکت سیمان داراب در عملکرد ۹ ماهه سود خالص هر سهم ۴۱۰ ریالی را محقق نموده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که بازار شاهد افزایش بیشتر عرضه‌ها در جریان معاملات امروز باشد.

با این حال نگرانی خاصی نسبت به ایجاد روند منفی در بازار وجود ندارد و حجم سنگین نقدینگی موجود در بازار هر گونه کاهش قیمت سنگین را در شرایط فعلی منتفی خواهد کرد.

با این حال انتظار افزایش بیش از ۱۰ هزار واحدی همانند دیروز وجود نخواهد داشت و به نظر می‌رسد که شرایط متعادل تری را تجربه خواهیم کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر