بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
با توجه به رشد سنگین شاخص‌ها در روز گذشته، به نظر می‌رسد که در جریان معاملات امروز شاهد متعادل شدن روند معاملات و عرضه صف‌های خرید وجود داشته باشد.
کد خبر : ۲۰۶۱۷۱

هوشیاری

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، دیروز افزایش قابل ملاحظه و جالب توجه شاخص‌ها را شاهد بودیم. شاخص کل بورس با بیش از ۱۵ هزار و ۸۴۵ واحدی به بیش از ۳۷۵ هزار و ۶۵۰ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن با بیش از ۴.۱۷ درصد افزایش به بیش از ۱۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد رسید. ارزش معاملات نیز به حدود ۴۰.۰۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت.


اخبار سیاسی و اقتصاد کلان

روز گذشته شاهد برخی خبر‌ها در خصوص احتمال استعفای اسحاق جهانگیری از پست معاونت اول رئیس جمهور بودیم. این خبر به سرعت توسط نزدیکان ایشان تکذیب شد. با این حال برخی خبر‌ها حاکی از در جریان بررسی بودن این استعفا است. به هر حال بعید به نظر می‌رسد که این دوستان نگاه مثبتی به استعفا داشته باشند و صندلی‌های این چنینی به این راحتی مورد کم‌توجهی قرار نخواهد گرفت. در خصوص دبیر شورای امنیت ملی نیز چنین شایعاتی وجود داشت که از قضا نزدیکان ایشان نیز تکذیب کردند.

دیشب همچنین شاهد ادامه برخی تجمعات پراکنده در خصوص اعتراض به ساقط کردن هواپیمای مسافربری و همچنین اعلام دیرهنگام اخبار مربوط به آن بودیم. تجمعی نیز در محل سفارت انگلستان توسط نیرو‌های ارزشی صورت گرفت و در این تجمع اخراج سفارت انگلستان مورد تاکید قرار گرفت.

با ابلاغ قانون تسهیل تسویه بدهی‌های بدهکاران شبکه بانکی، سود تسهیلات اعطایی و جرایم آن براساس نرخ سود ساده و غیرمرکب محاسبه می‌شود.

بر اساس ماده واحده این قانون، ماده واحده ـ به منظور حمایت از رونق تولید و تسهیل تسویه بدهی ریالی غیرجاری تولیدکنندگان به بانک‌ها و موسسات اعتباری، چنانچه تسهیلات‌گیرندگانی که تمام یا بخشی از بدهی سررسیدشده خود را تا پایان سال ۱۳۹۷ پرداخت نکرده‌اند، بخواهند بدهی غیرجاری خود را نقداً تسویه کنند، بدهی آنان به ترتیب زیر محاسبه خواهد شد:

۱ـ در صورتی که قرارداد تسهیلات‌گیرنده با بانک یا موسسه اعتباری تجدید یا امهال نشده باشد، همان قرارداد، ملاک محاسبه مانده بدهی تسهیلات‌گیرنده بر اساس این قانون خواهد بود.

۲ـ در مورد قرارداد‌هایی که یک یا چند نوبت از طرقی مانند انعقاد توافقنامه، قرارداد جدید یا اعطـای تسـهیلات جایگزین، تجدید یا امهال شده باشد:

در صورتی که قرارداد اولیه بانک یا موسسه اعتباری با تسهیلات‌گیرنده، قبل از ۱۳۹۳.۱.۱ منعقـد شـده باشـد، آخرین قرارداد و یا توافقنامه قبل از تاریخ مزبور، «قرارداد ملاک محاسبه» تلقی و محاسبه مانده بدهی مشتری بر اساس آن انجام می‌شود.

در صورتی که قرارداد اولیه بعد از ۱۳۹۳.۱.۱ منعقد شده باشد، ملاک محاسـبه، اولین قرارداد بعد از تاریخ یادشده است.

در خبری در حوزه کشاورزی، کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۳۹۹ مصوبه‌ای در خصوص برداشته شدن الزام بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی داشته است. این موضوع می‌تواند محدودیت‌های بیشتری را در خصوص مسائل ارزی کشور به وجود آورد. مصوبات کمیسیون تلفیق قرار بود منجر به بهبود وضعیت بودجه بینجامد که متاسفانه نه تنها تغییری در لایحه بودجه روی نداد، بلکه مصوباتی این چنینی وضعیت را بغرنج‌تر نیز خواهد کرد.


بازار امروز
با توجه به رشد سنگین شاخص‌ها در روز گذشته، به نظر می‌رسد که در جریان معاملات امروز شاهد متعادل شدن روند معاملات و عرضه صف‌های خرید وجود داشته باشد. برخلاف دو روز گذشته که تقریبا تمامی بازار روند مثبتی داشت، در معاملات امروز و از این پیش شاهد روند متعادل و بعضا منفی نیز خواهیم بود. ریسک‌های سیاسی مجددا بر بازار سنگینی می‌کند و با توجه به افزایش سرعت رویداد‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و ...، بیش از گذشته نیاز به هوشیاری و سرعت عمل در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران وجود خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر