بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

دلایلی برای تداوم رشد بازار سرمایه

دولت به منظور فروش اوراق بدهی، واگذاری سهام دولتی و نیز آزادسازی سهام عدالت، تا اطلاع ثانوی از بازار سرمایه حمایت خواهد کرد.
کد خبر : ۲۰۷۵۶۴

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل بورس امروز (پنجم بهمن ماه ۹۸) با رشد ۵۷۹۰ پله‌ای، رکورد دیگری از خود بر جای گذاشت و کانال ۴۱۷هزار واحدی را هم از آن خود کرد.

با توجه به نقدشوندگی بالای این بازار، به نظر می‌رسد بورس تهران برای این رشد، دلایل محکمی داشته باشد.

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه و پیش‌بینی روند آتی بیان کرد: برای رشد بازار سرمایه در سال ۹۸ و ۹۹، علل مختلفی را می توان مطرح کرد. بررسی های بازار از ابعاد مختلف، دلایل متعددی هم برای رشد بازار سرمایه مشخص می کند.

۳ دلیل مهم برای رشد بازار سرمایه

وی افزود: از یک طرف بازار سرمایه با توجه به افزایش سرمایه های در دست انجام، از لحاظ تعداد سهام در حال رشد است و با افزایش تعداد سهام بازار، ارزش مارکت بازار سرمایه هم رو به افزایش بوده و این جریان، شاخص کل را به سمت بالا سوق می دهد.

وی ادامه داد: دومین نکته در مورد رشد بازارسرمایه، عدم جذابیت در بازارهای ارز و طلا و مسکن است؛ تنها بازار جذاب برای ورود نقدینگی، بازار سرمایه بوده و همانطور که مشاهده می‌کنید ارزش روزانه معاملات به بیش از ۵هزار میلیارد تومان رسیده و به نظر می‌رسد سیر صعودی ارزش معاملات در بازار سرمایه ادامه داشته و به زودی ارزش روزانه معاملات به بیش از ۷ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. این در حالی است که تا دو سال قبل، ارزش روزانه معاملات معمولا کمتر از ۳۰۰ میلیارد تومان بود. این وضعیت نشان از موفقیت بازار سرمایه در جذب نقدینگی دارد.

دلایل حمایت دولت از بازار سرمایه

ساسانی اضافه کرد: سومین علت رشد بازار سرمایه را می‌توان در برنامه‌های دولت و سایر ارگان‌ها جستجو کرد؛ برای حرکت به سمت اقتصادی پویا، بازاری مناسب‌تر از بازارسرمایه وجود ندارد؛ بعضی ارگان‌های دولتی و نیمه دولتی و ... به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده در حال تزریق نقدینگی به بازار‌سرمایه هستند؛ حتی مقام معظم رهبری هم چندی قبل در فرمایشات خود به هدایت سرمایه‌ها به سمت بازار سرمایه اشاره کردند و اظهارنظر مدیران ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و ... نیز حاکی از برنامه‌ریزی برای هدایت سرمایه‌ها به سمت این بازار است.

وی افزود: تجمیع این سرمایه‌ها در بازار سرمایه، افزایش قیمت سهم‌ها را رقم خواهد زد و نگاه بسیاری از فعالان بازار سرمایه، نگاه کوتاه مدت است؛ ولی به نظر می رسد دولت برای حمایت از بازار سرمایه، به دنبال تحقق اهداف بلندمدت تری است. دولت دوازدهم تا پایان دوره (سال ۱۴۰۰) می بایست حجم قابل توجهی اوراق بدهی به فروش برساند و رشد بازار سرمایه و افزایش ارزش معاملات این بازار، به تحقق این هدف دولت کمک خواهد کرد. همچنین دولت قصد واگذاری بخشی از سهام شرکت های دولتی را دارد و طبیعی است که افزایش قیمت سهم ها در بازار، فروش این سهم ها را تسهیل خواهد کرد. علاوه بر این، بحث آزادسازی معاملات سهام عدالت تا زمستان ۹۹ هم مطرح شده و باید برای این مورد هم بسترسازی لازم صورت بگیرد. با در نظر گرفتن تمامی این شرایط، منطقی است که بپذیریم دولت و بانک مرکزی و سایر نهادهای اقتصادی کشور، مترصد رشد بازار سرمایه هستند.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر رشد بیش از حد قیمت برخی سهم های بازار، اظهار کرد: اگرچه قیمت برخی سهم ها بیش از حد رشد کرده و شاید این رشد قیمت با وضعیت بنیادی شرکت ها هماهنگ نباشد. اما در شرایطی که جریان نقدینگی بازار سرمایه را به سمت بالا می برد، به هر حال تمام سهم ها رشد خواهند کرد و نمی توان با روند بازار جنگید. بنابراین معتقدم اگرچه دوره های اصلاح هم در پیش خواهیم داشت؛ اما روند کلی بازار سرمایه تا اطلاع ثانوی (هر زمان منافع دولت و حامیان بازار سرمایه تامین گردد) صعودی بوده و شاخص کل بورس اعداد عجیب و غریبی به خود خواهد دید. اما موج خروشان نقدینگی، تمامی سهم ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد و گزارش های عملکرد شرکت ها، فعلا اثر با اهمیتی بر روند قیمت سهم ها نخواهد داشت.

توصیه ای برای تازه واردها

ساسانی در خاتمه در توصیه به سهامداران تازه وارد گفت: به سهامداران تازه وارد و کم تجربه توصیه می‌شود از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری، اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند؛ بهتر است این گروه از سهامداران در سرمایه‌گذاری‌های خود، حتما از کارشناسان با تجربه و خوشنام بازار مشاوره بگیرند. تجربه نشان داده این بازار در کنار روندهای صعودی و روزهای سبز، روندهای نزولی و منفی هم دارد و از آنجا که سهامداران تازه وارد، تجربه شرایط منفی بازار را ندارند، ممکن است با افت قیمت سهم ها، متحمل فشار روحی و آسیب روانی شوند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مقررات مالیاتی، سدی بر نقدینگی از بازار سرمایه

یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

بازارگردانی سفته بازها

سرایت جو خوشبینی به تالار معاملات؛

شاخص کل تا چه سطحی صعودی می‌کند؟

ارسال نظر