بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
کد خبر : ۲۰۷۶۰۴

به گزارش بورس نیوز، چهار شرکت گوگل، آمازون، فیس‌بوک و اپل، موسوم به گافا (GAFA) در نشست اخیر خود در لیسبون، از آخرین اقداماتی که در دنیای مالی انجام داده‌اند، صحبت به میان آوردند. آمازون از کارت اعتباری خود با هدف مشتریانی بدون دسترسی به خدمات بانکی در ژوئن گذشته گفت، اپل از کارت اعتباری که آگوست رونمایی کرد، فیس‌بوک از سیستم پرداخت جدیدش که نوامبر رونمایی کرده بود و گوگل نیز اعلام کرد در سال ۲۰۲۰ خدمات حساب‌های جاری خود را ارائه خواهد کرد.

به گزارش اکونومیست، گافا از گذشته دور به امور مالی علاقه داشتند، اما تا همین اواخر هر کدام از این شرکت‌ها به سبک خود صرفاً بر پرداخت‌ها متمرکز بودند؛ لیکن موفقیت اندک، مهمترین چیزی است که این چهار بنگاه در آن اشتراک دارند. گوگل‌پی پس از هشت سال فعالیت فقط ۱۲ میلیون کاربر در آمریکا دارد. این در حالی است که در جبهه مخالف آنها، رشد انفجارگونه دو ابراپلیکیشن چینی یعنی وی‌چت و علی‌پی را شاهد هستیم. این اپ‌ها به خریداران امکان می‌دهند صرفاً با اسکن کردن یک کد کیوآر پول هر چیز، از چای تا تاکسی را بپردازند. این اپ‌ها که در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شدند هر کدام بیش از یک میلیارد کاربر دارند.

اما چنین مقایسه‌ای منصفانه است؟ هارون کلین از اندیشکده بروکینز معتقد است کشورهای توسعه‌یافته از قبل نظام مالی مناسبی داشته‌اند که باعث می‌شود انگیزه برای نوآوری کاهش یابد، ولی فقدان این زیرساخت‌ها در چین و مقررات آسان‌تر باعث شده این کشور جهشی بزرگ داشته باشد. ضمن اینکه تشریفات اداری در بخش مالی غرب بسیار سختگیرانه هستند. به عنوان مثال متقاضی جدید فعالیت در حوزه پرداخت در آمریکا مجبورند از تک‌تک ایالت‌ها مجوز دریافت کنند.
این مسائل باعث می‌شود حرکت گافا به سمت بانکداری خرد، پیچیده باشد. از زمان بحران مالی 2008، ارائه خدمات اعتباری یکی از حوزه‌هایی است که بیشترین نظارت و مقررات دارد؛ همین امر بازدهی سرمایه و سودآوری را دشوار کرده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر