بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

بورس تهران در برابر کرونا، واکسینه است!

شاخص کل متاثر از افزایش قیمت‌ها در نمادهایی، چون فملی، فارس، مبین، شخارک، ومعادن، مبین و ومعادن با افت ۹۵۳ واحدی روبرو شد.
کد خبر : ۲۰۸۲۷۰

بورس تهران در برابر کرونا، واکسینه است!

به گزارش بورس نیوز، در‌حالی‌که اکثر فعالان بازار انتظار داشتند با افزایش و تسری "ویرو‌س‌کرونا" در چین و برخی از کشور‌های مبتلا، که علاوه بر نتایج تلخ انسانی، ریزش شدید بازار‌های مالی و بورس‌های جهانی را در پی داشته، شاهد افت مشابه بورس تهران نیز باشیم، ولی در ایران و بورس تهران، خوشبختانه اوضاع متفاوتی در جریان است.

به‌طوری‌که افت شاخص در بازار امروز حتی کمتر از ۱۰۰۰ واحد بود و به‌عبارتی دیگر، بورس تهران در برابر چنین مسایلی (تقریبأ) واکسینه است!

به‌عنوان مثال، از زمان خروج ترامپ از برجام و افزایش فشار تحریم‌های همه جانبه بر کلیه صنایع و بسیاری از شرکت‌های ایرانی، شاهد تقویت بیشتر بازار سرمایه و رشد مداوم و ممتد قیمت‌ها و شاخص‌ها در فضای معاملات بورس تهران بودیم (و هستیم)؛ و واکنش فعالان بازار و سرمایه گذاران به ترامپ و تحریم هایش، صرفأ دهن کجی و مقاومت بوده است.

اما بورس تهران اولین روز کاری هفته را هر چند پرتلاطم آغاز کرد، ولی خوب به پایان برد. شاخص کل پس از ثبت رشد بیش از ۳۵۰۰ واحدی در نیم ساعت نخست معاملات روزانه و عبور از مرز ۴۳۰ هزار واحدی، با تشدید عرضه‌ها روبرو گشت و طی یک روند نزولی، حتی وارد فاز منفی نیز شد. ولی طرف خرید قدرتمند و قوی ظاهر شد و بسیاری از عرضه‌ها را براحتی بلعیدند.

اوضاع بازار امروز

در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش قیمت‌ها در نمادهایی، چون فملی، فارس، مبین، شخارک، ومعادن، مبین و ومعادن با افت ۹۵۳ واحدی روبرو شد.

بازار آغازی مثبت داشت و رفته رفته با افت در گروه‌های کالایی، شاهد عقب نشینی خریداران بودیم و تمامی رشد شاخص که در نیمه اول وقت معاملات بدست آمده بود، در نیمه دوم از دست رفت.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۴۲۶,۱۸۴ واحد / میزان تغییر ۹۵۴ واحد منفی/ ارزش بازار ۱۵,۴۹۷,۲۶۸ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۳۹,۰۵۳ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۸.۸۶۹ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
فملی ۵۷۱ واحد منفی/ خودرو ۲۳۳ واحد مثبت/ کگل ۲۳۱ واحد مثبت/ مبین ۱۷۲ واحد منفی/ فارس ۱۷۱ واحد منفی/ شخارک ۱۶۶ واحد منفی/ ومعادن ۱۶۵ واحد منفی

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۳.۲ میلیارد سهم/ وبصادر ۱.۳ میلیارد سهم/ ذوب ۶۴۲.۹ میلیون سهم/ ولساپا ۱۲۶.۷ میلیون سهم/ حفاری ۱۲۳.۸ میلیون سهم

ارزش معاملات خرد( سهامداران حقیقی) در بازار امروز
در معاملات امروز بورس تهران، خالص ارزش معاملات خرد (بورس و فرابورس) بالغ بر ۳۶۳۹ میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل، کاهش داشت.

در ضمن خالص تغییر مالکیت از حقوقی‌ها به حقیقی‌ها بیش از ۸۸ میلیارد تومان بود.


اهم اخبار و تحولات روزانه

۱) دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات شکر حذف شد. در حالی که آقای نوبخت و تیم دولت پیشتر گفته بودند اختصاص دلار ۴۲۰۰ در سال ۹۹ تغییر نمی‌کند، این تحول برای فعالان بازار بورس به این معنا است که غیر ممکن خود امری محال است ... همکنون صنایعی همچون غذا، دامپروری، دارو و بخش‌هایی از مواد اولیه تایر و شوینده‌ها دلار ۴۲۰۰ دریافت می‌کنند. اگر حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی همراه با افزایش نرخ محصولات باشد، به نفع صنایعی خواهد بود که دلارشان حذف می‌شود.

۲) چین به دلیل کرونا تعطیلات خود را تا ۱۰ ماه فوریه ادامه می‌دهد. پرواز‌های ورودی و خروجی به چین متوقف شده، حالا فقط توقف پرواز‌ها به چین ۱ میلیون بشکه در روز مصرف نفت را کاهش داده و ۲ دلار فقط ازین ناحیه قیمت نفت افت کرده است.

۳) پزشکان در چین داروی ضد ایدز را برای بیماران مبتلا به کرونا تجویز کرده اند.

۴) انگلستان می‌گوید به دلیل کرونا اگر اقتصاد چین تضعیف شود، این مساله بر انگلستان که واسطه مالی اصلی میان آسیا و آمریکای شمالی است نیز اثر منفی خواهد گذاشت.

۵) روز جمعه پس از این که سازمان جهانی بهداشت در واکنش به شیوع ویروس مرگبار در چین، وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد، اما حاضر نشد وضع محدودیت‌های سفر و تجارت را توصیه کند، قیمت برخی کامودیتی‌ها افزایش یافت.

۶) سنا حاضر نشد که شهود را دعوت کند، حکم نهایی استیضاح ترامپ چهارشنبه جاری اعلام می‌شود.

۷) مشاور کاخ سفید گفته حتى اگر انتشار ویروس کرونا به رشد اقتصادى چین ضربه بزند، تعرفه‌ها را پابرجا نگه میداریم! ناواروو می‌گوید این مساله می‌تواند به نفع اقتصاد آمریکا تمام شود! سخنان وی موجی از اعتراضات نسبت به رویکرد آمریکا را در پی داشته است.

۸) در عرضه اولیه «فروی» بیش از ۱.۲ میلیون نفر شرکت کردند. این یعنی حدود ۱.۵ درصد ایرانی‌ها روز سه شنبه پای سیستم بوده اند!

۹) فوربس با اشاره به تشدید فشار‌های اقتصادی آمریکا بر ایران طی دو سال اخیر نوشت، امکان استفاده از ارز‌های دیجیتالی بصورت ناشناس باعث شده در برخی از کشور‌ها نظیر ایران و ونزوئلا، تمایل به این ارز‌ها برای دورزدن تحریم‌های آمریکا افزایش پیدا کند.

۱۰) بعد از سه هفته محدودیت پروازی برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، آژانس حمل و نقل سوئد مجدداً با برقراری پروازی هما از تهران به دو شهر استکهلم و گوتنبرگ موافقت کرد.

۱۱) انگلیس فرماندهی مأموریت امنیتی دریایی در خلیج فارس را از ایالات متحده تحویل گرفت تا از کشتیرانی جهانی در برابر آنچه تهدید "حمله ایران" توصیف کرد، محافظت کند.

۱۲) وزارت دارایی آمریکا تحریم‌های بخشی از شرکت کشتی‌رانی دولتی چینی COSCO را لغو کرد. این شرکت به دلیل حمل نفت ایران تحریم شده بود.

۱۳) در پی ادامه یافتن درگیری‌های نظامی در ادلب، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه، دولت سوریه را تهدید به اقدام نظامی کرد. ترکیه می‌گوید که برخلاف آتش‌بس و توافقی که با ایران و روسیه کرده، درگیری در ادلب ادامه دارد.

۱۴) ترامپ تایید کرده که آسیب دیدگان در حمله اخیر ایران به پایگاهی در عراق به ۶۴ نظامی آمریکایی رسیده است.

۱۵) فولاد شادگان از رکورد تولید روزانه ۲۶۰۰ تن عبور کرد.

۱۶) فولاد کاوه در تلاش است تا کاوه ۲ را با ۶۰ درصد قطعات بومی تجهیز کند.

۱۷) به زودی توسط رمپنا، نیروگاه ۴۰۰ کیلوولتی در زابل به بهره برداری می‌رسد.

۱۸) دفتر بودجه کنگره آمریکا پیش بینی کرده است که کسری بودجه فدرال در سال ۲۰۲۰ میلادی به بیش از ۱.۰۲ تریلیون دلار خواهد رسید.

۱۹) فدرال ررزو آمریکا در پایان نخستین نشست خود در سال ۲۰۲۰ میلادی تصمیم گرفت تا نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کند.

۲۰) وزارت بازرگانی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که رشد اقتصادی این کشور طی سال ۲۰۱۹ میلادی به کمتر از ۲.۳ درصد رسیده که این پایین‌ترین رقم در ۳ سال اخیر به شمار می‌رود.

۲۱) مطابق مصوبه هیات واگذاری سازمان خصوصی‌سازی مکلف به عرضه سهام متعلق به دولت در شرکت‌های بیمه البرز و بیمه اتکایی امین شد.

پیش بینی بازار یکشنبه ۱۳ بهمن ۹۸

در حالی که انتظار می‌رفت بورس تهران نیز به مانند کلیه بورس‌ها و بازار‌های مالی جهانی، با افت و ریزش سنگینی (متعاقب انتشار ویروس کرونا و تأثیر منفی بازار‌ها و قیمت نفت و کامودیتی ها) روبرو شود، ولیکن چنین اتفاقی در بازار امروز رخ ندادو شاهد مقاومت خوب فعالان بازار در مقابل این پدیده بدیمن اخیر بودیم. و، اما هر چند که شاخص کل توان حفظ کانال مهم ۴۲۷ هزاری را نداشت و در نیمه دوم زیر فشار عرضه‌های سنگین قرار داشت، ولی افت آن ناچیز و کمتر از ۱۰۰۰ واحد بود.

خوشبختانه جریان نقدینگی به فضای معاملات همچنان ادامه دارد بطوریکه امکان هر گونه اصلاح را از بازار رو به رشد و پر رونق تهران را سلب کرده و به اصطلاح، بازار را خوب می‌خرند.

اما در بازار‌های جهانی شاهد افت شدید قیمت‌ها در اکثر کامودیتی‌ها و نفت هستیم امری که تا حدودی نماد‌های کالامحور بازار ما را نیز تحت تأثیر منفی قرار داده و سهامی، چون فملی با افت قیمت مواجه شده‌اند.

این در‌حالی‌است که علیرغم افت قیمت کامودیتی‌ها، همچنان سهام ارزنده و دارای ارزش ذاتی بالا در بازار یافت می‌شود که فرصتی برای خرید و سرمایه‌گذاری در این نماد‌های ارزنده است؛ سهامی، چون فولاد "کاوه" و "ومعادن"، که اخیرأ با تحولات شگرفی روبرو بوده‌اند، می‌توانند همچنان در کانون توجه بازار قرار گیرند و به رشد قیمتی خود تا رسیدن به محدوده ارزش ذاتی شان، ادامه دهند.


حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
استارت ۶ ریشتری بورس؛

شاخص بدون توقف ...

آغازی قرمز و ادامه‌ای به رنگ حیات؛

شاخص‌کل بازگشت

قدرت‌نمایی تازه واردان در حضور بزرگان؛

معیاری جدید به خطوط تحلیلی اضافه شد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
حالا شما خودتون سهم دارید هی جو مثبت بدید. بازار که ریخت این جملات رو باید تکرار کنید. تکرار