بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
مدیرعامل بورس انرژی خبر داد؛

نخستین عرضه یک کالای وارداتی در بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی گفت: محصولی مانند نرمال هگزان اساسا کالایی وارداتی بوده که با برنامه ریزی انجام شده شرکت پالایش و پخش پالایشگاه شازند اراک موفق به تولید این کالا شد و در این هفته اولین عرضه این محصول را در بورس انرژی خواهیم داشت.
کد خبر : ۲۰۸۵۸۶

نخستین عرضه یک کالای وارداتی در بورس انرژی

به گزارش بورس نیوز، سید علی حسینی اظهار کرد: سال گذشته ۱۷.۵ هزار میلیارد تومان دادوستد در این بورس انجام شد و در حال حاضر این مبلغ از مرز ۴۴ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

وی افزود: سال ۹۸ سه اتفاق مهم در بورس انرژی رخ داد. از اوایل مرداد ماه عرضه و فروش فرآورده‌های نفتی پس از یک سال برنامه‌ریزی، اقدام کارشناسی و جلسات متعدد کارشناسی به مرحله عمل رسید.

مدیر عامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه فرآورده‌های پالایشگاهی به دو نوع محصول قابل تقسیم هستند، ادامه داد: فرآورده‌ها دو گروه هستند. گروه اول فرآورده‌های ویژه یا جانبی مانند گرید‌های مختلف حلال یا آیزوفیل و آیزورسایکل یا برخی از فرآورده‌ها مانند پروپیلن وگروه دوم، فرآورده‌های اصلی مثل بنزین، نفت گاز، نفت کوره و گاز مایع هستند که البته حجم زیادی از تولید پالایشگاه‌ها به این چهار مورد آخر اختصاص دارد.

حسینی خاطرنشان کرد: انتشار ۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق بود از طریق عرضه اولیه و معاملات ثانویه بود. ضمن این که عرضه اوراق در بورس انرژی تداوم دارد و این بورس در شرایط فعلی جایگاه نسبتا خوبی در عرضه معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا کسب کرده است.

وی به موضوع معاملات مستقیم بین نیروگاه‌ها و مصرف کنندگان بزرگ برق اشاره و تاکید کرد: این اقدام از سال‌های گذشته دنبال می‌شد و در حال حاضر حضور خریداران بزرگ در معاملات برق بورس انرژی را مشاهده می‌کنیم؛ هم اکنون با فرهنگ سازی که انجام شده شرکت‌های بسیار بزرگی از طریق بورس انرژی، برق مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند.

مدیرعامل بورس انرژی درباره میزان موفقیت عرضه‌های بورس انرژی در یک سال اخیر گفت: بالغ بر ۵.۵ میلیون تن فرآورده نفتی مورد معامله قرار گرفت که این میزان بیش از دو برابر سال گذشته است. همچنین سال گذشته ۱۷.۵ هزار میلیارد تومان دادوستد در این بورس انجام شد که در حال حاضر این مبلغ از مرز ۴۴ هزار میلیارد تومان گذشته و این به دلیل معاملات ۵ فرآورده اصلی نفت بود.

حسینی از عرضه محصول جدید استراتژیکی خبر داد و گفت: محصولی مانند نرمال هگزان اساسا کالایی وارداتی بوده که با برنامه ریزی انجام شده شرکت پالایش و پخش پالایشگاه شازند اراک موفق به تولید این کالا شد و در این هفته اولین عرضه این محصول را در بورس انرژی خواهیم داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر