کارشناس بازار خودرو در گفتوگو با بورسنیوز مطرح کرد:
تحریم یا بدون تحریم، تختهگاز بیاستراتژیهای خودرویی
مدتی است که در خودروسازان اتفاق مثبتی نیفتاده و همچنان روند زیان دهی خود را طی میکنند اما؛ نکته قابل توجه این است که سهامداران سوار بر موج به سمت سهم این گروهها در حرکت بوده و حجم عرضههای گروه خودرو در بورس رو به افزایش است.

بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو در توضیح منطقی بودن سرمایهگذاری در این سهام به خبرنگار بورس نیوز گفت: در ابتدا باید دلایل زیانده بودن این صنعت را در نظر گرفت چراکه دیدگاهی سنتی و عمومی وجود دارد که خودروسازی با حداقل امکانات، به تولید یک خودرو پرداخته و نمیتواند ضررده باشد اما؛ در دیدگاه دیگر این موضوع مطرح میشود که ماشین تولید شده در کشور تحت تاثیر عوامل بسیاری، چون قیمت ارز، افزایش قیمت قطعات، تحریم، اتفاقات داخلی و مشکلات قطعه سازی، افزایش قیمت پیدا کند.
صدرایی افزایش هزینههای گروه خودرو را با بالارفتن قیمت دیگر گروهها مقایسه کرد و افزود: مانند افزایش هزینهها در گروههایی مانند صنایع غذایی، خودرو نیز این شرایط را تجربه کرده و از این قاعده مستثنی نیست.
صنعت خودرو یک صنعت سیاسی است
این کارشناس خودرو در پیشبینی آینده خودروسازان خاطر نشان کرد: صنعت خودرو یک صنعت سیاسی بوده و نمیتوان آن را جدا از مسائل سیاسی و اقتصادی کشور دانست.
وی تصریح کرد: مشکل اساسی این صنعت نبود استراتژی، مدیریت و برنامهریزی است؛ چه در شرایط تحریم باشد چه نباشد، شرایط برای سیاستگذار یکی بوده و تغییری برای آن قائل نیست.
صدرایی با اشاره به عدم برنامهریزی کلان و جامع در کشور عنوان کرد: بدون مدیریت این صنعت تنها یک صنعت سیاسی است که هیچ ارزش افزوده ملی به همراه نخواهد داشت و آینده آن مستقیما وابسته به فضای سیاسی و اقتصادی کشور است.

عدم ارائه طرح جامع صنعت خودرو را به نابودی میکشاند
وی در خصوص رشد این صنعت گفت: هر صنعتی باید به فکر نیازها و خواستههای جامعه خویش بوده و اگر هدف ارتقا را در سر دارد باید بازارهای صادراتی و نیازهای جهانی را شناسایی کند؛ این امر تنها با محصولات و پلتفرمهای جدید امکانپذیر است.
وی در خصوص رشد این صنعت گفت: هر صنعتی باید به فکر نیازها و خواستههای جامعه خویش بوده و اگر هدف ارتقا را در سر دارد باید بازارهای صادراتی و نیازهای جهانی را شناسایی کند؛ این امر تنها با محصولات و پلتفرمهای جدید امکانپذیر است.
صدرایی ادامه داد: مباحث بازاریابی، خدمات پس از فروش و بازارسازی باید در دستور کار قرار گرفته و طرحی جامع و کامل برای این صنعت در نظر گرفته شود.
این کارشناس بازار خودرو ضمن بیان این مطلب که اجرایی شدن این روش برای این صنعت جای حرف خواهد گذاشت افزود: عدم رعایت نکات و پیش روی به همین منوال جاری در جامعه، بدون شک صنعت خودرو را به نابودی خواهد کشاند.
صدرایی در پایان اظهارداشت: در جهت رشد صنعت خودرو، نخست باید یک برنامه جامع صنعتی برای کل کشور در نظر گرفت که خودرو بخشی از آن باشد.
گزارش خطا
0 پسندیدم
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار خودرو در گفتوگو با بورسنیوز مطرح کرد:
دود تنش نرخهای آزاد در چشم خودروسازان کارشناس بازار خودرو در گفتوگو با بورسنیوز مطرح کرد:
افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ خودرو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
افرایش قیمت بنزین، خودرو را گران کرد کارشناس بازار خودرو در گفتوگو با بورسنیوز مطرح کرد:
دود تنش نرخهای آزاد در چشم خودروسازان کارشناس بازار خودرو در گفتوگو با بورسنیوز مطرح کرد:
افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ خودرو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
افرایش قیمت بنزین، خودرو را گران کرد ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهام خودرویی هنوز در قیمت 4 سال قبل معامله میشوند و در واقع هیچ رشدی نکردند و باید مثل بقیه سهام خودشان را با ریال هماهنگ نمایند.خودرو سازان هم تازه دارند سوده میشوند و اینده روشنی خواهند داشت.
پاسخ
اخبار روز
خبرنامه