بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

ابزاری برای کاهش ریسک اما به شرط!

بازار سرمایه ما در حال حاضر به شدت هیجانی است و پیش بینی و تشخیص روند سهم، کار آسانی نیست.
کد خبر : ۲۰۹۰۵۸

ابزاری برای کاهش ریسک اما به شرط!

به گزارش بورس نیوز، چندی است که بحث راه‌اندازی ابزار فروش تعهدی (فروش استقراضی یا short sell ) مطرح شده که این ابزار به سرمایه‌گذاران امکان کسب بازدهی از روندهای نزولی را فراهم می‌سازد.

محمد خیری مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری خبرگان سهام در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تاثیر استفاده از ابزارها در کاهش ریسک معاملات بازارسرمایه بیان کرد: به‌طور کلی در مدیریت مالی، ابزارهای مشتقه از جمله اختیارهای خرید و فروش و ابزارهای آتی و ... به‌عنوان ابزاری برای کاهش ریسک مورد استفاده قرار می‌گیرد و سرمایه‌گذاران در بازارسرمایه در شرایط عادی از افزایش قیمت سهم‌ها، کسب بازدهی می‌کنند و در حقیقت از روندهای صعودی بازار، منتفع می‌شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اما در روندهای نزولی بازار، می‌توان از ابزار فروش استقراضی برای کسب بازدهی بهره برد؛  فروش استقراضی یعنی سرمایه‌گذاران، سهمی را به فروش می‌رسانند که در تملک ندارند! به این امید که در بازار نزولی، قیمت سهمی که به صورت استقراضی به فروش رسانده‌اند، کاهش یافته و از این کاهش قیمت بهره خواهند برد.

خیری افزود: اما معتقدم ابزار فروش استقراضی، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش نخواهد داد چرا‌که اصولا فروش استقراضی زمانی برای سرمایه‌گذاران بازدهی به همراه خواهد داشت که روند بازار به درستی تشخیص داده شود.

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری خبرگان سهام درصورت آنکه اگر روند بازار به درستی پیش‌بینی نشود نیز اشاره داشت و تصریح کرد: مثلا قیمت سهمی که با ابزار فروش استقراضی به فروش رسانده‌اند، افزایش یابد ریسک سرمایه‌گذاری به مراتب بیشتر از خرید و فروش عادی سهم خواهد بود اما؛ اختیارهای خرید و فروش این ریسک را ندارد و سرمایه‌گذاران با استفاده از اختیارهای خرید و فروش، می‌توانند ریسک خود را پوشش دهند.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد مزیت فروش استقراضی گفت: البته فروش استقراضی می‌تواند سبب تعادل عرضه و تقاضا و رقیق شدن معاملات هم شود؛ به عبارتی اگرچه احتمالا درصد اندکی از سرمایه‌گذاران اقدام به فروش سهم با روش استقراضی یا تعهدی خواهند کرد؛ ولی کل بازار از مزیت کاهش ریسک بازار به سبب افزایش حجم معاملات و تعادل عرضه و تقاضا و نقدشوندگی سهم، برخوردار خواهند شد.

خیری تصریح کرد: بازار سرمایه ما در حال حاضر به شدت هیجانی بوده و پیش‌بینی و تشخیص روند سهم، کار آسانی نیست چراکه قدرت جریان ورود نقدینگی به مباحث تحلیلی غلبه دارد.

وی اضافه کرد: استفاده از ابزارهایی مثل فروش استقراضی و تعهدی و...، در بازارهای کارا قابل انجام بوده و بازار‌سرمایه ما در شرایط کنونی، نیمه کارا بوده و ضعف دانش مالی در این بازار کاملا مشهود است.

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری خبرگان سهام گفت: قوانین و مقررات نیز به جای روان‌تر کردن روند معاملات در بازارسرمایه، بیشتر باعث ایجاد محدودیت شده بنابراین در شرایط کنونی، ابزارها را چندان اثرگذار ارزیابی نمی‌کنم. ایدئولوژی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ما تغییر کرده و اخبار تجدید ارزیابی و افزایش نرخ ارز، به تحلیل P/E بازار غلبه کرده است.

این فعال بازارسرمایه با اشاره به ضرورت تنوع ابزارهای مالی در این بازار، تاکید کرد: استفاده موثر از ابزارها و آپشن‌ها در بازارسرمایه نیازمند فرهنگ‌سازی و تقویت دانش مالی و آموزش سهامداران خواهد بود کمااینکه در حال حاضر ابزارهایی در بازارسرمایه وجود دارد که اغلب سرمایه‌گذاران در مورد آنها اطلاعاتی ندارند و همین بی‌اطلاعی یا کم اطلاعی باعث شده عده اندکی از فعالان بازار سرمایه به دلیل برخورداری از دانش مالی، با استفاده از ابزارهای موجود، بازدهی‌های عجیب و غریبی کسب کنند و سایرین، از این بازدهی بی‌نصیب بمانند.

خیری در پایان خاطرنشان کرد: بدون شک تقویت دانش مالی در بازار سرمایه، به رونق بیشتر معاملات این بازار کمک خواهد کرد، البته سرمایه‌گذاران به دنبال کسب بازدهی بیشتر هستند و اگر به یقین برسند که با دانش بیشتر، معاملات هوشمندانه‌تری خواهند داشت، حتما مقوله آموزش را جدی‌تر دنبال خواهند کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عضو هیات موسس کانون صرافان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

بازی با نرخ ارز، بدترین روش تامین هزینه دولت!

کارشناس بازار‌های مالی و مدرس دانشگاه مطرح کرد؛

سهم‌های جامانده جذاب برای سرمایه‌گذاری

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: 

پارک "خودرویی‌ها" در ورودی بانکی‌های بورس

روزهای سبز شاخص در وسط زمستان؛

رشد ۱۰ هزار واحدی به کام بورس‌بازان

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
لطفا در مورد وضعیت بانک مهر اقتصاد اطلاع رسانی کنیذ