بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
همچنان شاهد استقبال سهامدارن و سرمایه گذاران از گروه‌های بانکی به ویژه نماد‌های وتجارت، وبصادر و وپاسار باشیم با این وجود بازار امروز را نیز بازاری پر معامله و با ارزش معاملاتی بالا پیش بینی می‌شود.
کد خبر : ۲۰۹۰۶۳

کوچ‌های دسته‌جمعی سفته‌بازان

به گزارش بورس‌نیوز، رشد ۵۶۹۴ واحدی شاخص کل در بازار روز چهارشنبه آنهم در شرایطی که دیگر حتی بسیاری از کارشناسان قدیمی و مدیران ارشد نهاد‌های مالی فعال در بورس مدام راجع به عواقب ورود این حجم از نقدینگی و رشد عجیب قیمت بسیاری از سهام هشدار می‌دهند، از نکات جالب توجه در این روز بوده است.

تاثیر ۴۶۷ واحدی نماد وبملت در شرایطی در روز چهارشنبه در حالی رقم خورد که بسیاری از فعلین بازار سرمایه نماد‌های فعال در گروه بانکداری را از پر پتانسیل‌ترین نماد‌های بازار برای رشد بازدهی تا پایان سال می‌دانند.

اخابر با ۴۲۰ واحد، شپنا با ۳۸۴ واحد، تاپیکو، شبندر و شتران هر کدام با بیش از ۳۳۰ تا ۳۷۰ واحد بیشترین تاثیرات مثبت را بر شاخص کل به ثبت رساندند.

اخبار بین الملل:
شاید مهم‌ترین اخبار بین المللی روز گذشته را بتوان به صحبت‌ها و مذاکرات "شی" رئیس جمهور چین با ترامپ در خصوص کنترل قطعی شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از پیشامد‌های بلند مدت اقتصادی اختصاص داد. بر اساس گزارش رویترز، شی در تماس تلفنی با ترامپ توضیح داد که چین به تدریج در حال رسیدن به نتایجی در مقابله با این ویروس بوده و مطمئن است که شیوع آن را بدون عواقب اقتصادی طولانی‌مدت، شکست دهد.
این تماس در حالی انجام شده که چین پیشتر با انتقاد از «واکنش‌های بیش‌از حد» دولت آمریکا در قبال شیوع ویروس کرونا در این کشور، گفته بود واشنگتن در حال هراس‌افکنی و تشویش اذهان عمومی در قبال پکن است.

به نوشته رویترز، شی پیشتر با اعلام وضعیت «نبرد مردمی» با این ویروس جدید، گفته بود چین با تمام قدرت و با «سخت‌ترین و جامع‌ترین اقدامات کنترلی» مانع شیوع بیشتر آن خواهد شد.

با این حال کاهش دست جمعی قیمت جهانی کامودیتی‌ها اعم از فلزات اساسی، نفت و حتی طلا در روز گذشته نشان از عدم پیشرفت و دستیابی جدی به درمان و حتی واکسن این ویروس جدید دارد.

اقتصاد کلان و بین الملل:
از مهمترین اخبار داخلی می‌توان به اظهار نظر‌های رئیس بانک مرکزی در خصوص عملیات بازار باز و الزام بانک مرکزی برای انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها با شرایط جدید اشاره داشت.

بخش‌های با اهمیت و تاثیر گذار بر بازار سرمایه و بازار پولی یادداشت‌های رییس بانک مرکزی به شرح ذیل می‌باشد:

عملیات بازار باز، که از دو هفته گذشته، با موفقیت مراحل اولیه و آزمایشی خود را سپری کرده است، یک ساز و کار پیچیده و فنی است که بتدریج، نحوه کارکرد آن توسط بانک مرکزی تشریح شده و با فعالان بازار در عمل به پیش خواهد رفت.

بطور خلاصه، این سازوکار برای کنترل نوسانات نرخ سود در حول و حوش «نرخ سیاست گذاری» بسیار کوتاه مدت در «بازار ذخایر» بانک‌ها استفاده می‌شود. در این بازار، خرید و فروش قطعی اوراق دولتی و نیز قرارداد‌های «بازخرید» و «بازخرید مجدد» اوراق دولتی در قالب قواعد مصوب شورای فقهی انجام خواهد شد. درمواقعی که نرخ سود بالاتر از «نرخ سیاستگذاری» قرار گیرد بانک مرکزی اقدام به خرید اوراق وافزایش عرضه پول میکند؛ و برعکس، هنگامی که نرخ سود پایین‌تر از «نرخ سیاستگذاری» بیاید، اقدام به فروش اوراق وکاهش عرضه پول می‌کند.

به فعالان بازار و بانک‌ها توصیه می‌کنم که دارایی‌هایی غیرنقد خود را به اوراق دولتی تبدیل کنند، تا بتوانند فعالانه در بازار بین بانکی حضور داشته و از مزایای آن بهره‌مند شوند، بانک مرکزی، با قدرت در پی تغییر کانال انتقال سیاست پولی، در کنار اصلاح و سالم سازی ترازنامه بانک‌ها است.

همچنین بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد که پیرو بخشنامه شماره ۳۸۶۴۰۹/۹۸ مورخ ۱۳۹۸.۱۱.۷ مدیریت کل مقررات، مجوز‌های بانکی و مبارزه با پولشویی موضوع ارسال «ویرایش پنجم صورت‌های مالی (نمونه) مؤسسات اعتباری»، به منظور ایجاد وحدت رویه در نحوه تهیه، تنظیم و ارسال صورت‌های مالی نمونه با ویرایش جدید و همچنین فرآیند اخذ مجوز برگزاری مجامع عمومی سالیانه به استحضار می‌رساند.

بانک‌ها و مؤسسـات اعتباری غیربانکی که تاکنون پیش‌نویس نهایی صورت‌های مالی سال ۱۳۹۷ و یا قبل از آن را جهت صدور مجوز برگزاری مجمع عمومی به بانک مرکزی ارائه ننموده‌اند، حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۸.۱۲.۱۰ مهلت خواهند داشت صورت‌های مالی خود را در قالب «ویرایش چهارم» تهیه و از طریق سامانه مهتاب ارسال نمایند و از آن تاریخ به بعد، صورت‌های مالی باید صرفاً مطابق با «ویرایش پنجم» تهیه شود.

ارز و سکه، بورس کالا:
پس از رشد قیمت دلار در دو ماه اخیر از ۱۱.۰۰۰ تومان به بیش از ۱۳.۶۰۰ تومان در روز‌های اخیر و کاهش قیمت جهانی طلا به ۱۵۶۱ دلار به ازای هر انس در روز جمعه و همچنین کاهش احتمالی سرعت گردش پول با سیاست‌های جدید بانک مرکزی، به نظر نمی‌رسد در روز جاری و حتی هفته پیش رو شاهد تغییرات چشمگیری در قیمت‌های نرخ ارز و طلا باشیم.

بازار امروز:
بازار روز‌ها و ماه‌های اخیر نشان داده که با کمترین توجه نسبت به قیمت‌های جهانی، با ورود نقدینگی بالا مسیر خود را طی می‌کند. با این حال کاهش قیمت‌های جهانی در روز گذشته و افت قیمت‌های جهانی نفت، مس، روی و ...، می‌تواند از عوامل تاثیر گذار بر بازار امروز و به ویژه سهام شرکت‌های بنیادی باشد.

کوچ دست جمعی برخی گروه‌های سفته‌بازی از سهامی به سهام دیگر که به معضلی مهم در این روز‌ها تبدیل شده است در روز جاری هم می‌تواند برای سهامداران برخی از نماد‌های کوچک دشواری‌های قابل توجه را به وجود آورد.

به نظر می‌رسد در روز جاری همچنان شاهد استقبال سهامدارن و سرمایه گذاران از گروه‌های بانکی به ویژه نماد‌های وتجارت، وبصادر و وپاسار باشیم با این وجود بازار امروز را نیز بازاری پر معامله و با ارزش معاملاتی بالا پیش بینی می‌کنیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸
سهام بانک نخرید ربا هست