بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲
به نظر می‌رسد که در بازار امروز مجددا شاهد افزایش تقاضا در بازار و رشد تدریجی قیمت‌ها باشیم.
کد خبر : ۲۰۸۷۹۶

پیش گشایش؛

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته شاهد افزایش عرضه‌ها در سطح بازار و در اکثر گروه‌ها بودیم. شاید بتوان گفت تشکیل صف فروش در نماد "خساپا" در دقایقی از بازار روز گذشته منجر به شروع روند نزولی و تشدید آن در ادامه بازار شد. با این حال شاهد جمع آوری صف‌های فروش و بهبود شرایط در ساعت انتهایی بازار و تشکیل صف خرید در برخی از نماد‌های پرمعامله و پربیننده همچون "ذوب" و "وتجارت" بودیم.

ارزش معاملات به رقم تقریبا کم‌نظیر ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی نزدیک شد و این خود نشانه‌ای از ادامه روند ورود نقدینگی‌ها به بازار سرمایه است.

شاخص کل با ۱.۳۰۰ واحد افزایش به کانال ۴۴۰ هزار واحدی وارد شد و به رقم ۴۴۰ هزار و ۱۹۹ واحد رسید. با این حال شاخص هم وزن با افت اندکی مواجه بود و با ۰.۳۴ درصد کاهش به ۱۴۵ هزار و ۴۹ واحد تنزل یافت.

سیاست و اقتصاد کلان
در بازار‌های جهانی و پس از کاهش ریسک‌های مربوط به ویروس کرونا و در پی ساخت واکسن این ویروس توسط چینی ها، شاهد بهبود شرایط بازار‌ها بودیم و قیمت نفت با رشد ۲.۵ درصدی همراه بود. قیمت جهانی فلزات نیز با رشد ۱ تا ۲ درصدی همراه بودند.
در گروه بانک و بودجه، عبدالناصر همتی در جمع خبرنگاران درخصوص طرح گام، اظهارداشت: هر بانکی که بانک مرکزی بداند آمادگی این کار را دارد اجازه انجام این عملیات را خواهد داد، چون بالاخره باید ضمانت کند و اگر بعد از ۹ ماه مشکلی پیدا کرد باید بتواند تامین مالی کند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ سود در این طرح از نرخ مصوب بانک مرکزی بیشتر نخواهد بود، گفت: درواقع این‌ها تضامینی را که واحد‌ها پیش بانک‌ها دارند این اوراق را به آن‌ها می‌دهد و تا پایان سال باید تسویه کند، ولی در میانه سال هر کسی این اوراق را گرفته می‌تواند با آن اوراق کالا بخرد و یا در بازار سرمایه بفروشد.

در خبری در حوزه بازار سرمایه، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جمع خبرنگاران اعلام کرد:پیشنهاد قانون بودجه این است که دولت سهام خود در شرکت‌های بزرگ را به روش صندوق‌های قابل معامله بورسی به مردم واگذار کند. وی همچنین در خصوص ابزار‌های معاملاتی بازار سرمایه گفت: همچنین ابزار اختیار خرید و اختیار فروش در بازار سرمایه راه‌اندازی شده، بنابراین از نظر استفاده از ابزار‌های مالی جدید و همچنین از نظر نهاد‌های مالی در بازار سرمایه نیز کامل هستیم. الان طراحی بازار سرمایه کامل شده است.

همچنین در خبری دیگر در حوزه بانکی، وزیر اقتصاد با بیان اینکه مالیات بر سود سپرده‌های بانکی مطرح نبوده و نیست، گفت: مطرح کردن این موضوع از ابتدا هم اشتباه بوده است. دژپسند تصریح کرد: سود سپرده، عایدی سرمایه نیست و به غلط طبقه بندی می‌شود و اتفاقاً برعکس آن هم صادق است؛ به این معنا که اگر سپرده را سرمایه تلقی کنیم، در شرایط تورمی ارزش آن کاهش یافته است؛ چراکه سود سپرده ملک و دارایی نیست؛ بلکه ریال است؛ اینجا است که در این شرایط، نظر بخش غالب اقتصاددانان این است که با توجه به حجم بالای نقدینگی و بازار‌های غیرمولد، اگر زمینه کوچ نقدینگی فراهم شود، ضربه مهلکی به اقتصاد کشور فراهم می‌شود. در واقع اگر زمینه کوچ نقدینگی از بازار پول به بازار‌های موازی همچون زمین و کالا برود ضربه نابخشودنی به اقتصاد است.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که در بازار امروز مجددا شاهد افزایش تقاضا در بازار و رشد تدریجی قیمت‌ها باشیم. انتظار برای رشد سنگین بازار با توجه به افزایش قیمت‌های سنگین فعلی بعید به نظر می‌رسد و از سوی دیگر با توجه به حضور نقدینگی جدید و ادامه این روند، اصلاح محسوس قیمت‌ها را نیز منتفی ساخته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر