بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
عضو هیات موسس کانون صرافان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

بازی با نرخ ارز، بدترین روش تامین هزینه دولت!

گاهی بنابر مصلحت‌هایی، فنر نرخ ارز فشرده یا ناگهان رها می‌شود و از این طریق سودهایی فراوان و زیان‌هایی ویرانگر حاصل می‌شود.
کد خبر : ۲۰۹۲۸۵

بازی با نرخ ارز، بدترین روش تامین هزینه های دولت!

به گزارش بورس‌نیوز، نسبت شاخص بورس به قیمت دلار بازار آزاد در سال های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ حدود عدد ۲ بوده که در ۱۹ بهمن ۱۳۸۷ به عدد ۳.۴ رسیده است.

بررسی ارزش دارایی ها در ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ نسبت به بهمن ۱۳۹۶ نشان می دهد دلار ۱۹۰ درصد؛ طلا ۲۵۰ درصد؛ سکه طلا ۲۴۰ درصد؛ مسکن تهران ۱۶۵ درصد؛ شاخص بورس ۳۶۰ درصد؛ و ارزش جاری بازار سرمایه ۳۱۵ درصد رشد داشته است.

علاوه بر آنکه رشد بازار سرمایه بیش از سایر بازارها بوده و این موضوع، کمی نگران کننده است، بازار ارز هم رشد کمتری نسبت به سایر بازارها داشته و اینطور به نظر می رسد که یا نرخ بازار ارز واقعی بوده و سایر بازارها حباب دارد و یا اینکه نرخ ارز به صورت دستوری پایین نگه داشته شده که این هم تبعاتی برای اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت.

اصغر سمیعی زفرقندی تحلیلگر بازار ارز و عضو هیات موسس کانون صرافان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: هنگامی که آمارهای رشد دارایی‌ها ارزیابی می‌شود، گاها مشاهده می‌شود که بازدهی بازار ارز نسبت به سایر بازارهایی همچون طلا، مسکن یا حتی شاخص بورس کمتر بوده و به نوعی این بازار عقب افتاده که البته رشد هر یک از بازارها، دلایل خاص خود را دارد.

وی افزود: طلا بورس جهانی دارد و نرخ تورم آن تقریبا صفر است و با توجه به اینکه نرخ تورم برای ارزهای حتی معتبری چون دلار و یورو گاهی تا ۴ درصد هم می رسد، بنابراین طبیعی است که طلا به طور متوسط رشد بیشتری از ارزهای حتی معتبر داشته باشد و البته سکه طلا هم پیرو همین فرمول خواهد بود. بازار مسکن نیز در نقاط مختلف کشور، نوسانات کمتر و بیشتر دارد؛ ولی در مجموع و در بلندمدت باز هم ارزش خود را حفظ می کند. مخصوصا که زمین از جمله اقلامی است که به هر حال محدودیت دارد و قابل وارد کردن و تولید نیست.

سمیعی زفرقندی تاکید کرد: هرچند که ارزش مصالح ساختمان تاحدی پیرو نرخ ارز خواهد بود، ولی به هرحال معمولا بازدهی بازار مسکن از بازدهی بازار ارز در دراز مدت پیشی می گیرد. در مورد شاخص بورس نمیتوان گفت قیمت ها کاملا واقعی است و گاهی قیمت سهم ها به دلیل شرایط عرضه و تقاضا، دستکاری قیمت ها، جوسازی ها و یا به هرحال ایجاد جوی حاصل از اخبار راست و دروغ مثبت یا منفی مانند وقوع جنگ یا صلح، وضع مقررات جدید در واردات یا صادرات و... کمتر یا بیشتر از ارزش ذاتی و واقعی تعیین خواهد شد.

عضو هیات موسس کانون صرافان اضافه کرد: و اما قیمت ارز پیرو نرخ تورم و بهره در کشور تعیین می شود؛ ولی گاهی بنابر مصلحت هایی (که البته تاکنون حقیر آن مصلحت ها را درک نکرده ام) فنر نرخ ارز فشرده یا ناگهان رها می شود و از این طریق سودهایی فراوان و زیان هایی ویرانگر حاصل می شود که هر جماعتی با توجه به شانس یا ارتباط یا اطلاع، نصیب خود را از آن حاصل می‌کند.

این فعال بازار ارز تصریح کرد: در اینکه دولت ها باید هزینه های خود را تامین کنند، هیچ شکی نیست؛ ولی بدترین روش ها برای تامین هزینه های دولتی، بازی با نرخ ارز، گرفتن مالیات از روش های غیر شفاف مثل گرفتن مالیات پنهان، و ایجاد تورم از طریق چاپ اسکناس و خلق پول است و صد البته که بهترین روش نیز، اخذ مالیات مستقیم و منصفانه است و امیدواریم دولت ها برای تامین مالی، مناسب ترین روش ممکن را به کار بگیرند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد:

فشار به طرف تقاضا، دودی در چشم مصرف کننده

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

ابزاری برای کاهش ریسک اما به شرط!

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

جایگاه دلار در گپ "نیمایی" و "صرافی ملی"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
ًسلام ضمن تایید نظرات کارشناسی اقای سمیعی در تایید وجود دلار دستوری که خود منشا فساد ورانت است سوال اینجاست سال گذشته قیمت پراید 37میلیون ودلار 16هزار تومان بود چطور حال پراید 62میلیون شده ودلار حدود 14هزار تومان است ایا کمک فنرهای پراید زورش به فنر قیمت ارز می چربد