بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
شوک ناگهانی افزایش عایدی مسکن بر جامعه باید گرفته شود؛

ارزیابی مثبت اخذ مالیات با تعیین مسیری جدید

مالیات بر عایدی تصمیم درستی بوده و چگونه رفتار کردن بر مالیات موجب ایراد است.
کد خبر : ۲۰۹۴۴۱

ارزیابی مثبت اخذ مالیات با روادید صحیح

محمدعلی پورشیرازی کارشناس بازار مسکن در خصوص مالیات بر عایدی مسکن و تاثیر آن بر بازار مسکن به بورس‌نیوز اظهار کرد: اگر مالیات از نظر عددی و نحوه وصول منطقی باشد مشکلی ایجاد نمی‌کند و در کشور‌های خارجی مالیات طبیعی بوده و آن پول هزینه مصارف شهری می‌شود.

وی ادامه داد: بهتر بوده که در خصوص مسکن‌های خالی و استیجاری مالیات تعیین شود ضمن آنکه با کارشناسی صحیح اختلاف ضریب مناطق مختلف را جداگانه تعیین کنیم و به همان شکل که برای خانه‌های شمال شهر مالیات مشخص می‌شود به همان ترتیب برای میدان شوش تصمیم‌گیری نشود اگرچه هر دو ساختمان در این نقاط با وضعیت خوبی ساخته شده باشند و نباید هر دو را برابر بدانند، در همه جای دنیا با توجه به محله‌ها و زمان ساخت نرخ مالیات تعیین می‌شود، اگر عددی که تعیین می‌شود کارشناسانه نباشد اثر منفی داشته و نگران کننده خواهد بود.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: مالیات حرکت صحیحی هست و از قدیم‌الایام بوده و چگونه رفتار کردن بر مالیات موجب ایراد است؛ درست نیست در تعیین مالیات سلیقه و دستور و فشار اعمال شود و سلیقه را به قانون ارجحیت داد؛  مالیات افزوده نسبت به تولید ناخالص ملی در اکثر نقاط دنیا بین ۲/۱۱ دهم تا ۷/۱۳ دهم بوده و در کشور ما ۳/۶ دهم هست، زیرا مطالبه مالیات از اقشار خاصی صورت نمی‌پذیرد و این یکی از مشکلات جامعه ماست و فردی که ۱۰ میلیارد تولید ناخالص ملی دارد یک دهم مالیات نمی‌دهد.

پورشیرازی با اشاره به جایگاه ویژه بنگاه‌های تولیدی در کشور‌های مختلف در ادامه بیان کرد: با توجه به ضریب کیفیت، مقدار و نوع تولید میزان مالیات اخذ شده از تولیدی‌ها به قیمت فروش آن می‌افزاید اما؛ این بنگاه‌های تولیدی به منظور رضایت مشتریان خود رقم بالایی را برای محصولات خود در نظر نمی‌گیرند لذا باید به این بنگاه‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

وی در پایان با اشاره به یکسان بودن ضریب مالیاتی در کلان شهر‌ها و مناطق مختلف شهری و بین شهری در ادامه گفت: هر شهر و منطقه‌ای با توجه به موقعیت جغرافیایی و جمعیت انسانی جایگاه خود را دارند در حالی که مالیات در کشور ما به صورت برابر اخذ می‌شود. مالیات مسئله پیچیده و تخصصی هست که کمتر به آن توجه می‌شود، تغییر درحجم معاملات و نرخ مسکن بستگی به ضرایب دارد و اگر تصمیم درست و منطقی از سوی سازمان مالیاتی گرفته نشود اثر بدی بر جامعه خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر