بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
۶۷ درصد معاملات در اختیار ۱۶ درصد کارگزاری‌ها؛

چراغ برخی کارگزاری‌ها به خانه روا نبود!

در روز‌هایی که فوران نقدینگی را در بازار سرمایه شاهد هستیم و درآمد‌های گزافی به جیب کارگزاران ریخته می‌شود اما؛ برخی کارگزاری‌ها در خواب زمستانی فرو رفته‌اند.
کد خبر : ۲۰۹۶۱۲

چراغ برخی کارگزاری‌ها روشن نشد

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، بازارسرمایه این روز‌ها میزبان نقدینگی فراوانی بوده و در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌گذاران، این بازار را برای کسب سود، مناسب‌تر از سایر بازار‌ها دانسته‌اند.

ارزش معاملات در ارقام بالایی قرار گرفته و قابل مقایسه با گذشته نیست. در حالی که در ابتدای سال جاری ارزش معاملات بازار سهام به زحمت به ۳۰۰۰ میلیارد ریال می‌رسید، این روز‌ها ارقامی در حدود ۴۵.۰۰۰ میلیارد ریال به نمایش در می‌آید.

چراغ برخی کارگزاری‌ها روشن نشد

این حجم از نقدینگی، بار‌ها اجازه اصلاح شدید و طولانی مدت شاخص کل را نداد و به کرات شاهد رکوردشکنی‌های پیاپی در بازار سرمایه بودیم و بسیاری از تحلیلگران قلم‌ها را زمین گذاشته و با چشمانی خیره صعود‌های شاخص را نظاره کردند.

هر بار که با اندک منفی شدن شاخص، برخی افراد به صورت هیجانی دست به ماشه می‌شوند و در صف فروش می‌ایستند، قدرت نقدینگی خود را به رخ این افراد می‌کشد و با رشد مجدد قیمت ها، افسوس را در دل برخی می‌کارد.

در این میان، کارگزاری‌ها روز‌های خوب خود را سپری می‌کنند و نقدینگی و حجم معاملات در جریان بازار سرمایه، لبخند بر لبان مدیران کارگزاری‌ها نشانده است.

با توجه به معاملات روزانه ۴۰.۰۰۰ میلیارد ریالی، شرکت‌های کارگزاری فعال در بازار سرمایه که تعداد آن‌ها به ۱۰۷کارگزاری می‌رسد، حدود ۶۴۰ میلیارد ریال در یک روز درآمد کسب می‌کنند! رقمی قابل توجه که شاید درآمد چند ماه این شرکت‌ها در دوره‌های قبل بوده باشد.

رشد قابل توجه یک‌ساله معاملات بازارسهام

تعداد معاملات بازار سهام در یک ماهه منتهی به دی سال ۹۸ بالغ بر ۱۱.۳ میلیون دفعه بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد جالب توجه ۲۲۷ درصدی را به معرض نمایش می‌گذارد.

بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود، ۶۷ درصد از کل معاملات بازار سرمایه در اختیار تنها ۱۷ کارگزاری است و ۹۰ کارگزاری دیگر فقط ۳۳ درصد معاملات را تجربه می‌کنند. به عبارت بهتر، ۶۷ درصد معاملات از درگاه ۱۶ درصد کارگزاری‌ها انجام می‌گیرد و رسما باقی کارگزاری‌ها در حاشیه قرار دارند و چراغی از آن‌ها روشن نمی‌شود.

۱۳کارگزاری در خواب زمستانی

در این بین، باید به برخی شرکت‌های کارگزاری تندیس تمشک طلایی داد چراکه تنها اسمی از آن‌ها باقی مانده است. در شرایطی که این روز‌ها فوران نقدینگی را شاهد هستیم و به صورت روزانه بر تعداد سهامداران افزوده می‌شود، تعداد معاملات ۱۳ شرکت کارگزاری در دی ماه به ۱۰ هزار دفعه هم نرسید!

در این روزها که نان کارگزاری‌ها در روغن است، آیا شما سهامدار عزیز از خدمات ارائه شده از سوی کارگزاری خود راضی هستید؟

در خاتمه رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری بر اساس تعداد دفعات معامله در یک ماهه منتهی به دی سال ۹۸ را مشاهده می‌کنید:

چراغ برخی کارگزاری‌ها روشن نشد

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
شیرین کامی این شرکت از نقدینگی جدید؛

درآمد‌های «بورس» کجا هزینه می‌شود!

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

عرضه‌های اولیه پُرحجم نسخه جذب نقدینگی

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

انتظارات ترسناک برخی سهامداران!

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: 

پشتیبانی کارگزاری از سهامدار در مسیر رقابت

ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسن
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
کارگزای خودم فارابی هست و واقعا افتضاح شده هر چند روز یه بار سایتشون بالا نمیاد عرضه اولیه و مهان رو نخریدن همون روزم سیستمشون کلا مختل بود بعد کلی حرص خوردن فرداش دیدم تو پورتفوم اومده ومهان . دیگه میخوام پولمو بکشم بیرون برم کارگزاری مفید. سیستم آنلاینشون خیلی حرفه ایه . ولی سرشونم خیلی شلوغه به درخواست های تلفنی جواب نمیدن میگن پشتیبانی آنلاین اونم اصلا وجود خارجی نداره تو مفید. برای پدر و مادرم همزمان هفته پیش تو مفید حساب باز کردم یکیشون میتونه وارد سایت بشه یکیشون هنوز تایید نشده کاربریش!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
برای اینکه نونشون تو خرید و فروشهای زیاد و بازی با نوساناست تا حفظ سهام سود جمع
عباس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
کار گزاری فارابی که بدترین خدمات را به مشتریان ارائه می کند. من که اصلا راضی نیستم.
وبه زودی رتبه اش افول خواهد کرد.
چون سیستم‌ همیشه هنگه و کند کار میکنه.
اگه مسولاش کاری نکنن چند ماه دیگه سقوطش را خواهیم دید.
ناشناس
Germany
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۸
کارگزاری مفید افتضاح است مفید تریدر خراب است انلاین و ایزی در زمان حساس بازار خراب است فقط پیغام می دهند هسته معاملات خراب است نرم افزار درست و حسابی ندارند فقط به فکر جیب هستند و افزایش تعداد کد به افراد . با توجه به دروغ ها ] این کارگزاری هم اضافه به آنها.