بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۲
بازار فرابورس به رشد خود ادامه داد:

بازدهی 158 درصدی آیفکس نسبت به ابتدای سال

کد خبر : ۲۰۹۷۶۳

 

در هفته منتهی به 25 بهمن 1398، شاخص کل فرابورس با رشد 2.8 درصدی به پله 5815 واحد رسید و ارزش بازار نیز در همین مدت با عبور از 6 میلیون و 211 هزار میلیارد ریال، ضمن ثبت رشد 2.7 درصدی نسبت به ابتدای هفته، رکوردهای قبلی را جابجا کرد.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، روند صعودی شاخص کل فرابورس و ارزش بازار در حالی در این هفته رقم خورد که بررسی آمار جزئی‌تر معاملات از افت ارزش، حجم و تعداد معاملات در این هفته حکایت دارند.

بر این اساس ارزش معاملات با کاهش 24 درصدی نسبت به هفته منتهی به 18 بهمن‌ماه، رقمی در حدود 97 هزار میلیارد ریال را ثبت کرد.

حجم معاملات نیز با افتی مختصر نسبت به هفته قبل، میزبانی از دادوستد 13 میلیارد و 328 میلیون ورقه بهادار را نشان می‌دهد. همچنین تعداد معاملات نیز 2 درصد کاهش داشت و با 3 میلیون و 289 هزار دفعه معامله، کار خود را پایان داد.
لازم به ذکر است این هفته یک روز معاملاتی کمتر از هفته پیشین خود داشت.

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم بازارهای مختلف فرابورس اما شرایط متفاوتی در شاخصه‌هایی چون ارزش، حجم و تعداد معاملات داشتند و جداول مربوط به این آمار مملو از اعدادی سبز و قرمز بود.

بررسی بازارهای مختلف فرابورس بر اساس ارزش معاملات از پیشتازی بازار دوم حکایت دارد و این در حالی است که این بازار به رغم قرار گرفتن در رتبه اول، نسبت به هفته گذشته افت 11 درصدی داشته است.

ارزش معاملات این بازار در این هفته بالغ بر 42 هزار میلیارد ریال بود. اما در رتبه دوم این رده‌بندی بازار پایه فرابورس قرار دارد که با رشد ناچیز 14 صدم درصدی نسبت به هفته گذشته، میزبان معاملاتی به ارزش 30 هزار میلیارد ریال بوده است.

بازار ابزارهای نوین مالی نیز با معاملاتی به ارزش حدود 14 هزار میلیارد ریال در رتبه سوم جای گرفت.

اما در رتبه‌بندی بازارها بر اساس حجم معاملات شاهد جابجایی بازار پایه و بازار دوم فرابورس هستیم و بر این اساس، بازار پایه با اختلاف اندک در پله نخست قرار گرفت. هر دوی این دو بازارها با وجود یک روز تعطیلی در میانه هفته، در حجم معاملات نسبت به هفته قبل آماری صعودی را ثبت کردند و بازار پایه با میزبانی از 5 میلیون و 961 هزار ورقه معامله و بازار دوم با 5 میلیون و 815 هزار ورقه معامله، کار خود را پایان دادند.

در این هفته چهاردهمین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال جاری با موفقیت انجام شد و بر این اساس، 5 درصد از سهام شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان، معادل 500 میلیون سهم با نماد «ومهان» در بازار دوم به روش ثبت سفارش به فروش رسید.

همچنین در این هفته پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه 10 درصد تأدیه در روز سوم به اتمام رسید.

حداقل میزان سرمایه‌گذاری در صندوق فیروزه یک میلیارد ریال بود که در مرحله اول 10 درصد از آن پرداخت شد و مابقی تا 30 ماه تأدیه خواهد شد.

از طرفی تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری قابل پذیره‌نویسی این صندوق 150 هزار واحد و قیمت مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری، یک میلیون ریال در نظر گرفته شده بود که در نخستین روز از مهلت شش روزه تعداد 14 هزار واحد، در دومین روز 86 هزار واحد و در روز سوم سایر 50 هزار واحد به فروش رسید.

امضای تفاهم‌نامه میان فرابورس ایران و دانشگاه صنایع و معادن ایران نیز از جمله مهمترین اتفاقات مهم این هفته فرابورس بود.

بر اساس این تفاهم‌نامه مشترک، دسترسی به اهدافی نظیر انتقال فناوری موفقیت‌آمیز در راستای رسیدن به توسعه اشتغال پایدار، کمک به شکل‌گیری، انسجام و تقویت حلقه‌های زنجیره ایده تا تولید و صادارت، تسهیل ورود و استفاده از فناوری و نوآوری‌های داخلی در صنایع و بنگاه‌های اقتصادی و ارتقای سطح سواد مالی عمومی در دستور کار دو طرف قرار خواهد گرفت.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاونت سرمایه گذاری جسورانه گروه مالی فیروزه مطرح کرد:

"بورس" راه نرفته استارتاپ‌ها

معاونت سرمایه گذاری جسورانه گروه مالی فیروزه مطرح کرد:

"بورس" راه نرفته استارتاپ‌ها

ارسال نظر