بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳
بازار سرمایه در هفته ای که گذشت؛

کمرنگ تر شدن سایه ترس بر سر بازارهای جهانی

شاخص کل با رشد تقریبا ۱۲ هزار واحدی از سد مقاومتی قبل عبور کرده و به لطف جریان پرقدرت نقدینگی گریزان از بازارهای موازی و تاثیر متغیرهایی مثل افزایش نرخ ارز، برای پنجمین هفته متوالی با رشد همراه بود و با جهش ۳۰ درصدی، مواجه بوده است.
کد خبر : ۲۰۹۷۶۴

به گزارش بورس نیوز، در بازارهای جهانی از شدت گسترش ویروس کرونا کاسته شده و سازمان بهداشت ملی چین اعلام کرده که درصد بهبود مبتلایان به این ویروس، در حال افزایش است و از ۱.۳ درصد در ۲۷ ژانویه به ۱۰.۶ در ۱۱ فوریه رسیده و تعداد بیماران مرخص شده از بیمارستان ها در حال افزایش است. همچنین دولت چین اعلام کرده در روز سه شنبه تنها ۲۰۱۵ نفر به ویروس کرونا آلوده شده اند که این پایین ترین میزان افراد آلوده شده در این دوره طی یک روز است.

در پی این اتفاقات شاهد افزایش جریانات ریسک پذیری در بازارهای مالی هستیم که باعث افزایش نرخ بازدهی اوراق خزانه داری آمریکا شده و نرخ بازدهی اوراق ۱۰ ساله به ۱.۶۲ درصد افزایش یافته است. همین طور اقبال به دارایی‌های امن مانند اونس طلای جهانی و ین ژاپن را کاهش داده و میل به بازارهای سهام را افزایش داده و شاخص آتی سهام آمریکا از بازگشایی مثبت وال استریت حکایت دارند. همچنین سهام شرکت های خودرویی و خرده فروشی بیشترین رشد را در بازارهای اروپایی داشته است. در آسیا نیز اکثر بازارهای سهام در محدوده مثبتی بسته شدند. با این وجود، پاول رییس فدرال رزرو آمریکا، ارزیابی مثبتی از اقتصاد آمریکا داشت. اما نسبت به ریسک های ناشی از تعطیلی کارخانجات چین هشدار داده است. پاول بر این باور است که بخش توریسم، صادرات و بازارهای مالی، تحت تاثیر پیامدهای منفی ویروس کرونا قرار خواهند گرفت و می توانند رشد اقتصادی آمریکا را پایین بیاورند. در بازار نفت خام هم نفت سبک در پی بهبود اوضاع، به بالای ۵۰ دلار رسیده و نفت برنت هم با افزایش بیش از ۱ درصدی، نسبت به هفته گذشته، همراه بوده؛ اما کامودیتی ها با افت قیمت نسبت به هفته قبل مواجه بوده اند.

کمرنگ تر شدن سایه ترس بر سر بازارهای جهانی

کمرنگ تر شدن سایه ترس بر سر بازارهای جهانی
اما در داخل، شاخص کل با رشد تقریبا ۱۲ هزار واحدی از سد مقاومتی قبل عبور کرده و به لطف جریان پرقدرت نقدینگی گریزان از بازارهای موازی و تاثیر متغیرهایی مثل افزایش نرخ ارز، برای پنجمین هفته متوالی با رشد همراه بود و با جهش ۳۰ درصدی، مواجه بوده است. در این میان رسیدن اخباری مانند بستن مالیات بر امور سوداگرانه در بازارهایی همچون مسکن و خودرو هم مزید بر علت ادامه دار بودن رشد بازار سرمایه شده است. بطوریکه در روز چهارشنبه، شاهد توجه ویژه تر بازار به سهام بزرگ و بنیادی محور بازار از جمله، نمادهایی مانند «وغدیر»، «پارسان»، «فارس» «وامید» ، «تاصیکو»، «شپدیس» و «فولاد» بودیم.

از طرفی از جمله خبرهای تاثیرگذار، این است که (به نقل از مهر) خبرگزاری آسوشیتدپرس، به نقل از مقامات عراقی، گزارش داد که آمریکا معافیت عراق از واردات گاز ایران را تمدید کرده است. بر اساس این گزارش، وزارت خزانه داری آمریکا، معافیت عراق از تحریم واردات برق و گاز ایران را که هفته جاری، منقضی خواهد شد، به مدت ۴۵ روز دیگر تمدید کرده است. هرچند باید توجه داشت که معافیت فعلی عراق از تحریم واردات گاز ایران ۱۲۰ روزه بود و آسوشیتدپرس، کوتاه بودن تمدید فعلی را اینگونه تفسیر کرده که واشنگتن تلاش دارد بغداد را برای خودکفایی در منابع گازی با یافتن منابع تازه گاز خارجی تحت فشار قرار دهد. قیمت دلار آزاد هم بعنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه، بار دیگر توانست به قیمت ۱۴ هزار تومانی نفوذ کند. این در حالی است که طی ۸ ماه گذشته، تنها یکبار توانسته بود به این قیمت نفوذ کند و نکته مهم اینکه رشد قیمت دلار، در روزهای اخیر به صورت پیوسته و نسبتا با ثبات بوده و هیجانی نبوده است. برخی معامله گران چنین الگوی رشدی را در بازار مشابه پایدار بودن آن می دانند و به همین خاطر با توجه به شرایط حال حاضر اقتصاد، و اوضاع سیاسی و کسری بودجه دولت، اصلاح قابل توجهی برای نرخ ارز متصور نیستند.

از طرفی در پی افزایش قیمت و مثبت شدن قیمت اونس طلای جهانی، سکه تمام بهار آزادی هم توانست وارد کانال ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی شود.

کمرنگ تر شدن سایه ترس بر سر بازارهای جهانی

عملکرد دوره ای هفته، قوی ترین ها و ضعیف ترین ها

کمرنگ تر شدن سایه ترس بر سر بازارهای جهانی
کاری از محمدرضا ترابی _ کارشناس بازار سرمایه

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

بهبود اوضاع بازارهای جهانی با تنفس مصنوعی

بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

واکنش قوی تر بازارهای جهانی به کرونا

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

اسباب‌کشی روزانه نقدینگی در صنایع بورسی

ارسال نظر